کد خبر: ۸۱۲۴
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

مسجد؛ پایگاه فرهنگی و اجتماعی نیروی‌هوایی

مسجد امام‌حسن‌مجتبی (ع) که سال ۷۷ توسط یک خیّر کویتی در زمین ۳‌هزار مترمربعی، بنا شد امروز تبدیل به یک پایگاه فرهنگی‌اجتماعی قوی در محله نیروهوایی شده است.

نام مسجد امام‌حسن‌مجتبی (ع) برای قدیمی‌های محله نیروهوایی و محله‌های اطرافش مانند هاشمیه و هنرستان و آب‌وبرق یک نام آشناست؛ مسجدی که سال ۷۷ یک خیّر کویتی در زمین ۳‌هزار مترمربعی آن، پایه‌هایش را بنا کرد و از آن زمان تا امروز، روزبه‌روز بر فعالیت‌هایش افزوده شده است، تا اندازه‌ای که الان به‌جز برپایی نماز، این مسجد تبدیل به یک پایگاه فرهنگی‌اجتماعی قوی شده است.

انسجام و نظم در گروه‌های مسجدی

فاطمه آخوندی، مسئول بسیج خواهران شهید مجید جاجرمی، یکی از بانوان فعال این مسجد است. او که از دوران کودکی در همین محله ساکن بوده است و بسیاری از همسایه‌های قدیم و جدید مسجد را می‌شناسد، تأکید می‌کند که باید از همه ظرفیت‌های محله درراستای اهداف فرهنگی و معنوی مسجد استفاده کرد.

به‌همراه او به بخش‌های مختلف مسجد سری می‌زنیم و با فعالیت‌های هر‌گروه آشنا می‌شویم. انسجام و نظمی که بین فعالان اینجا حاکم است، باعث شده است همه‌چیز طبق برنامه‌های از‌قبل‌تعیین‌شده پیش برود؛ «ما میز خدمت برای بسیجی‌ها تعریف کرده‌ایم.

روز‌های یکشنبه احکام و پرسش و پاسخ، دوشنبه‌ها کلاس‌های اقتصاد و جهاد تبیین و سه‌شنبه‌ها حلقه صالحین را در پانزده‌بخش مختلف با‌توجه‌به سن و علایق افراد برگزار می‌کنیم. در زیرزمین مسجد هم کلاس‌های ورزش و سواد رسانه‌ای فضای مجازی برگزار می‌شود.»

 

مسجد امام‌حسن مجتبی(ع) پایگاه فرهنگی و اجتماعی نیروی‌هوایی

 

کلاس‌های کارآفرینی در مسجد

کلاس‌های اقتصاد آن هم در مسجد برای خواهران بسیجی جالب است. از آخوندی می‌خواهم توضیح دهد که منظورش از اقتصاد چیست. او می‌گوید: روش‌های کارآفرینی را برای خانم‌ها توضیح می‌دهیم؛ از پخت شیرینی و کیک و غذا گرفته تا تولید چادر و روتختی. از استادان برجسته‌ای کمک می‌گیریم و نتیجه هم گرفته‌ایم. ما حدود هفتاد‌بانوی کارآفرین مسجدی داریم که علاوه‌بر خودکفاشدن، هر‌کدام بیش از ۱۰‌نفر را هم در خانه‌شان مشغول به کار کرده‌اند.

آخوندی، کودکانی را که امروز جذب مسجد می‌شوند، ظرفیتی برای فردا می‌داند و می‌گوید: ما جوانانی مانند فاطمه اکبری را داریم که خودش از هشت‌سالگی در مسجد ما بود و الان که ماما شده است و درآمد دارد، ما را فراموش نکرده و در امور خیریه همراهمان است.

هفتاد‌بانوی کارآفرین داریم که علاوه‌بر خودکفاشدن، هر‌کدام بیش از ۱۰‌نفر را هم مشغول به‌کار کرده‌اند

افراد برجسته‌ای هم در محله‌مان هستند که با دیدن کار‌های پایگاه بسیج و خیریه، ما را حمایت می‌کنند، مانند دکتر رهبری‌زاده که روبه‌روی مسجد داروخانه دارد و وقتی دید ما برای زلزله کرمانشاه، چهارکامیون اقلام جمع‌آوری و ارسال کردیم به ما اعتماد کرد و داروی نیازمندان را با بهای کمتر از پنجاه‌درصد دراختیارمان گذاشت.

 

اولویت با ایتام است

بخشی از مسجد به خیریه اختصاص دارد. از جهیزیه و سیسمونی و وسایل کمک‌درسی گرفته تا مواد غذایی و پوشاک، همه در این خیریه جمع‌آوری و بسته‌بندی می‌شود تا به افراد تحت‌پوشش تحویل داده شود. از آخوندی می‌خواهم درباره خیریه مسجد که شنیده‌ام مادرش مؤسس آن بوده است، توضیح دهد.

او با تواضع می‌گوید: بچه که بودم مادرم در خانه‌مان خیریه‌ای داشت، اما زمانی‌که مسجد ساخته شد، خیریه را به اینجا منتقل کرد تا به‌همراه خانم‌های فعالی مانند حاج‌خانم تابنده بتوانند به افراد بیشتری کمک کنند.

او به خانمی که از ابتدای صحبت ما خیلی آرام مشغول چیدن بسته‌های معیشتی است، اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: مادرم در خیریه با افراد نیکوکار بسیاری آشنا شد و وقتی دید دیگر توان جسمی‌اش اجازه نمی‌دهد تا کار‌ها را خودش مدیریت کند، مسئولیت را به یکی از خانم‌های توانمند سپرد.

مرجان کلامی که به خانم وصال شهرت دارد، مسئول خیریه مسجد امام‌حسن‌مجتبی (ع) است. داستان پیوستنش به خیریه هم جالب است. ۱۰‌سال قبل روز ۲۷ ماه رمضان برای خواهرش که تازه فوت شده بود، خیرات کرد و یک ماشین پر از اقلام خوراکی به خیریه آورد. از همان وقت مسجد را مانند خانه خودش می‌داند.

وصال که با همکاری خانم‌های مسجد ۱۵۰ خانواده نیازمند را تحت‌پوشش خیریه‌شان دارند، می‌گوید: تهیه جهیزیه و سیسمونی، تأمین هزینه‌های دوا و درمان و زایمان در‌کنار تأمین معیشت خانواده‌ها در فهرست کار‌های این خیریه قرار دارد. خیلی از افراد تحت پوشش ما از محله صابر و شقایق هستند، اما در همین نیروهوایی هم افرادی هستند که کارگر ساختمان یا سرایدار هستند و نیاز به کمک دارند. البته اولویت ما زنان سرپرست خانوار و ایتام هستند.

 

مسجد امام‌حسن مجتبی(ع) پایگاه فرهنگی و اجتماعی نیروی‌هوایی

 

پایگاه ازدواج آسان در مسجد

به نظر می‌رسد فعالیت‌های زنانه در مسجد امام‌حسن‌مجتبی (ع) خیلی پررنگ است. از دیگر فعالیت‌های بانوان در این مسجد، فعال‌بودن بخش همسان‌گزینی و پیوند مهر است. مهناز شیرنژاد که به اسم خانم کبیر معروف است، مسئول این بخش است. او که خودش مادر سه‌فرزند است، با نام‌نویسی از دختران و پسران دم بخت و نوشتن مشخصات آن‌ها، براساس شرایط افراد، آن‌ها را به یکدیگر معرفی می‌کند.

از دیگر برنامه‌های ثابت این مسجد، میزبانی از جلسات شورای اجتماعی محله نیروهوایی در چهارشنبه‌های آخر هر ماه است که نشان می‌دهد فعالیت‌های اجتماعی برای مسجدی‌های این محل بسیار مهم است.

 

هیچ منعی برای حضور در مسجد نداریم

با اینکه فعالیت بانوان در این مسجد ۳ هزار متری خیلی پررنگ است، معتقدند که اگر حمایت هیئت‌امنا و امام جماعت نبود، خانم‌ها تا این اندازه موفق نبودند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوذر حسینی امام جماعت جوان این مسجد که جلسات مشاوره خانواده را در همین محل برگزار می‌کند، می‌گوید: از سال گذشته که به مسجد امام‌حسن‌مجتبی (ع) آمدم، دو بحث اساسی را مطرح کردیم؛ یکی اینکه کسی نباید مانع‌از حضور بچه‌ها شود. دوم اینکه در این مسجد نباید برای حضور افرادی که جلوه ظاهری مذهبی ندارند، مانعی ایجاد شود؛ کمااینکه در مراسم حاج‌قاسم دیدیم که از هر طیف اجتماعی دلشان برای سردار اسلام داغ‌دار بود.

حسینی در‌راستای جذب کودکان و جوانان برنامه‌های بسیاری دارد. او پیشنهاد کرده است که دارالقرآن مسجد را به سالن اجتماعات اختصاص دهند تا مناسبت‌های ملی و مذهبی را در این مکان برگزار کنند.

امام جماعت مسجد می‌گوید: معمولا جشن‌ها و عزاداری‌ها در قسمت آقایان اجرا می‌شود و خانم‌ها فقط شنونده هستند. از طرفی دست‌زدن و شادمانی در جشن‌ها لازم است، اما در شأن مسجد نیست. ما با نظر هیئت‌امنا تصمیم گرفتیم سالن اجتماعاتی برای برگزاری مناسبت‌ها داشته باشیم تا مسجد را به یک پایگاه فرهنگی پویا تبدیل کنیم. در این بخش برای کودکان و نوجوانان انیمیشن و فیلم‌های مذهبی اکران کرده و با عناوین مختلف اقشار گوناگون را به مسجد جذب می‌کنیم.



* این گزارش چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۵۵ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر