کد خبر: ۹۰۱۱
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹

برطرف شدن کمبودها با همدلی همسایه‌ها

طبرسی‌شمالی‌۳۸ همسایگانی دارد که تمام یا بخش زیادی از عمرشان را در‌کنار هم سپری کرده‌اند. علی پاکدل، ۳۴‌سال از عمر چهل‌ودو‌ساله‌اش را در محله طبرسی شمالی سپری کرده است.

داشتن همسایه‌هایی همدل، کم نعمتی نیست؛ کسانی که وقتی به همراهی نیاز دارند می‌توانند روی مهربانی یکدیگر حساب باز کنند. شاید پیدا‌کردن این نعمت در کوچه‌پس‌کوچه‌های یک کلان‌شهر ساده نباشد، اما طبرسی‌شمالی‌۳۸ غرق چنین نعمتی است و همسایگانی دارد که تمام یا بخش زیادی از عمرشان را در‌کنار هم سپری کرده‌اند.

اگر با قدری مکث، همسایه مورداعتمادشان را به ما معرفی می‌کنند از این نظر است که نمی‌دانند از میان این همه همسایه خوب، از کدام‌یک اسم ببرند. در «همسایه به همسایه» این هفته، به‌سراغ کسانی می‌رویم که روز‌های دشوار نبود امکانات اولیه در این کوچه را به یاد دارند، قدردان شرایط امروز هستند و به خوب‌بودن حال همسایه‌هایشان فکر می‌کنند.

 

کار جهادی در «جهادگران فاطمی»

علی پاکدل، ۳۴‌سال از عمر چهل‌ودو‌ساله‌اش را در محله طبرسی شمالی سپری و کارگاه کابینت‌سازی‌اش را نیز همین‌جا دایر کرده است. گذشته را با جزئیات به یاد دارد؛ اینکه پایین‌بودن سطح امنیت و گرفتاری‌هایی که اراذل برای اهالی ایجاد می‌کردند، باعث شده بود این محدوده به یاد سریال جنگجویان کوهستان، به منطقه «لیان‌شامپو» معروف شود.

از آن روز‌های خاکستری به روز‌های آفتابی امروز، گریز می‌زند و به فعالیت‌های جهادی‌اش در خیریه جهادگران فاطمی اشاره می‌کند. این خیریه بیش از ۱۰ سال است که به‌صورت رسمی فعالیت می‌کند و اقداماتش چتری شده است برای ۱۲۰‌خانواده نیازمند از محلات طبرسی‌شمالی، پنج‌تن، رسالت و طلاب.

توزیع گوشت قربانی بین نیازمندان، رسیدگی به نیاز‌های درمانی آنها و نوسازی منازل، از کار‌هایی است که با همکاری پاکدل و مردم خیراندیش محله انجام می‌شود. وقتی از او می‌خواهیم یکی از همسایه‌های کاردرستش را معرفی می‌کند، مجید وطن‌دوست را نشانی می‌دهد و با اطمینان می‌گوید: او یک همسایه همه‌چیزتمام است.

 

برطرف شدن کمبودها با همدلی همسایه‌ها

 

هیئتی به یاد علی‌اصغر (ع)

مجید وطن‌دوست، سی‌و‌هفت‌ساله و از یازده‌سالگی ساکن اینجا شده است. در مدارسی که برخی از آنها دیگر دایر نیستند، درس خوانده، دیپلم برق گرفته است و اکنون به حرفه‌ای متناسب با رشته تحصیلی‌اش مشغول است. دوران کودکی و دشواری نداشتن آب لوله‌کشی، برق، گاز، راه آسفالته و تلفن را به یاد دارد؛ همچنین شیرینی همدلی همسایه‌ها و مطالبه‌گری پیوسته‌شان از ادارات و رفاهی که رفته‌رفته به طبرسی‌شمالی‌۳۸ آمد.

تصویری که از ساخت مساجد موسی‌بن‌جعفر (ع) و پنج‌تن آل‌عبا (ع) در این محدوده در ذهن دارد، روشن است و اینکه این مساجد، خودشان به پایگاهی برای دورهم جمع‌شدن اهالی و پیگیری مطالباتشان تبدیل شده بودند.

او و همسایه‌هایش از سال‌۹۱ با راه‌اندازی هیئت شاهزاده علی‌اصغر (ع)، در مناسبت‌های مذهبی مجری برگزاری برنامه‌های متعددی در طبرسی‌شمالی‌۳۸ بوده‌اند. این فعالیت‌ها از سال‌۹۴ و با هم‌افزایی با خیریه جهادگران فاطمی و هیئت امام‌زمان (عج) وسعت بیشتری پیدا کرده است. او از ما می‌خواهد با محمدجواد زهانی که پای ثابت کار‌های خیر است، گفتگو کنیم.

 

برطرف شدن کمبودها با همدلی همسایه‌ها

 

فراتر از چهار‌دیواری مسجد

محمدجواد زهانی چهل و‌دو‌ساله است و سابقه همسایگی‌اش با آقای وطن‌دوست به دو دهه می‌رسد. او سال‌ها به‌عنوان خادم مسجد موسی‌بن‌جعفر (ع) خدمت می‌کرد؛ البته فعالیتش فقط به چهاردیواری مسجد و نظافت آن خلاصه می‌شود. چندان مایل نیست از کار‌های خیری بگوید که از روی عشق و اعتقاد قلبی انجام داده است.

ناگزیر از لابه‌لای صحبت همسایه‌ها و نکات جسته‌وگریخته‌ای که اشاره می‌کند به گوشه‌ای از آن پی می‌بریم؛ مثلا همکاری‌اش در برپایی ایستگاه‌های صلواتی در بوستان شقایق و چشاندن طعم نذری به همسایه‌ها. هر‌چند که از چهار‌ماه پیش افتخار خدمت در مسجد را به فردی دیگر واگذار کرده و در اداره جهاد کشاورزی مشهد مشغول به کار شده است، می‌گوید که عصر‌ها همچنان در خدمت همسایه‌هاست و با نیت‌های خیرشان همراهی می‌کند. 

* این گزارش یکشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۶۵ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر