کد خبر: ۹۱۱۶
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲

خواهران تولیدکننده قارچ‌ با دست خالی صادرکننده شدند!

خواهران نوروزی، تولید قارچ را با دستان خالی شروع کردند و تا مبادلات بین المللی و صادرات به دیگر کشورها پیشرفتند.

آمنه نوروزی در مورد زندگی‌شان این‌چنین می‌گوید: زندگی‌مان را از صفر شروع کردیم. پدرم فوت کرده بود و زندگی‌مان به سختی می‌گذشت. هر چه جلوتر می‌رفتیم زندگی سخت‌تر می‌شد. یک زمانی به‌خاطر کار مجبور بودیم از فلکه فردوسی تا قاسم‌آباد پیاده برویم. دیگر از این وضعیت خسته شده بودیم، اما هرگز از درگاه خدا ناامید نشدیم.

مدیرعامل شرکت تولید قارچ ادامه می‌دهد: من و خواهرم هر دو در سال‌۸۳ از سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای مدرک پرورش قارچ را گرفته بودیم. هنگامی‌که رئیس‌جمهور اعلام کرد ۱۵‌میلیون وام اشتغال به جوانان می‌دهند ما هم برای دریافت وام ثبت‌نام کردیم. خوشبختانه اسم ما برای دریافت وام اعلام شد، تصورش را بکنید حتی هزار تومان هم نداشتیم تا به صندوق مهر برویم و کار‌های اولیه را انجام دهیم. بالاخره کارهایمان را انجام دادیم و با  ۶‌میلیون آن ضامن خریدیم و ۹‌میلیون دیگر را وارد بازار کار کردیم.

وی ادامه می‌دهد: ابتدا مکانی را اجاره کردیم و در آنجا بستر‌های اولیه قارچ را فراهم آوردیم. بدون هیچ امکاناتی کارمان را از صفر شروع کردیم. همه کار‌های طراحی و اجرا را خودمان انجام دادیم. شاید بتوان گفت فقط به خدا امید داشتیم. در آن مرحله به هیچ چیز فکر نمی‌کردیم، چون چیزی برای از دست دادن نداشتیم.

 با دست خـالی صـادرکننده قـارچ شـدیم


کار ما ریسک نیست، توکل به خداست

وی در پاسخ به این سوال که چگونه ریسک کردید و بدون حضور هیچ راهنمایی بستر‌ها را آماده ساختید و منتظر رشد قارچ‌ها شدید، لبخندی می‌زند و اظهار می‌دارد: چیزی برای از دست دادن نداشتیم. وقتی انسان در تنگنا قرار بگیرد همه تلاشش را می‌کند تا به مقصد برسد. کار ما ریسک نبود بلکه توکل به خدا بود. ما بستر اولیه را فراهم کردیم و بقیه کار را به خدا سپردیم و اطمینان داشتیم که خداوند ما را تنها نمی‌گذارد.

کسى که به خدا ایمان دارد، مى‌داند که به مقتضاى حکمت الهى، امور به واسطه اسبابی که خدا می‌خواهد تحقق مى‌یابد. گاهى اسباب، مادى و طبیعى است و گاهی این اسباب معنوى است که چه‌بسا اسبابى غیرعادى و خارق‌العاده نیز باشد و ما به وجود این اسباب اعتقاد داشتیم.

 
تا نشکنی رشد نمی‌کنی

از نگاه خانواده نوروزی وجود مشکلات سبب می‌شود که انسان در جریان آن آزموده شود و در نتیجه به تکامل برسد. اگر در هر مرحله‌ای، براى انسان وظیفه‌اى مشخص شده باشد، به این دلیل است که باید به دنبال اسباب برود، وقتى مشکل دارد باید کار کند نه اینکه گلایه کند که چرا این مشکلات برای من اتفاق افتاده است.

اگر گفته مى‌شود، باید از اسباب براى رسیدن به اهداف بهره گرفت، این بدان معنا نیست که روزى تو توسط زمین و کار تأمین مى‌شود، بلکه همه اینها از سوی خداست و تدبیرش به دست اوست و روزى نیز از آن اوست، اما ما وظیفه داریم به دنبال اسباب برویم.

تا نشکنید به کمال نخواهید رسید. همان‌طور که دانه در دل خاک می‌شکند تا گیاهی از درونش رشد کند هر فردی بعد از شکستن رشد می‌کند. ما از این شکستن ناراحت نشدیم و عقب‌نشینی نکردیم.

  
محصولمان در کشور برتر شد

جالب است بدانید مکانی که آنها اجاره کرده بودند در جایی دور از شهر بود و برای دو دختر جوان مکان امنی نبود و کمتر کسی جرئت می‌کرد، شب‌ها آنجا بماند. اما این دو خواهر با عشق و علاقه، خودشان به تنهایی آنجا را سیمان کردند و بستر‌های قارچشان را آماده ساختند و بعد از آن ذکر خدا را می‌گفتند و به او توکل کردند.

نوروزی می‌گوید: علاوه بر استرس تولید، به‌خاطر ناامنی منطقه از نظر روحی در فشار بودیم، اما در هر صورت خدا ما را تنها نگذاشت. با دیدن پیله‌های قارچ از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدیم و برای ما خیلی مسرت‌بخش بود و در نهایت به خواست خدا محصول ما به ثمر نشست. کارشناسان جهاد کشاورزی، نمونه‌ای از قارچ‌ها را برای بررسی کیفیت بردند و خوشبختانه در برداشت اول، کیفیت محصولمان در کشور برتر شد و ۲‌تن و ۴۰۰‌کیلو گرم قارچ برداشت کردیم که این محصول توانست تا حدودی وضع ما را تغییر دهد.

وی با چهره‌ای که حاکی از رضایت بود ادامه می‌دهد: به خاطر تلاشی که داشتیم و به لطف خدا،  با تاجر‌های بزرگ آشنا شدیم. هم‌اکنون خرید و فروش ما آن‌قدر پیشرفت کرده که محصولمان را صادر می‌کنیم.

 با تاجر‌های بزرگ آشنا شدیم. هم‌اکنون خرید و فروش ما آن‌قدر پیشرفت کرده که محصولمان را صادر می‌کنیم

وی دیگر راز موفقیت خود را این‌چنین بیان می‌کند: ما از ابتدا پنهان‌کاری نکردیم و با مسئولان جهاد کشاورزی در ارتباط بودیم و شاید به همین دلیل توانستیم به این سرعت رشد کنیم و با دیگر شرکت‌ها آشنا شویم.  همیشه شعار ما این است: «هزینه کم، درآمد بالا، فضای کم، تولید بالا».


توکل باید در عمل باشد نه فقط در گفتار 

این سوال در ذهن هر فردی ایجاد می‌شود که چرا همه افراد در هنگام وقوع مشکلات، این‌چنین رفتار نمی‌کنند و بسیاری از جوانان ناامید می‌شوند و به بیراهه می‌روند.

خواهران نوروزی در این زمینه اعتقاد دارند: فشار و خستگی باعث می‌شود شما به دنبال موفقیت باشید و ذهنتان خلاق شود. سختی، انسان را فعال می‌کند. افرادی که وقتی دچار مشکل می‌شوند مسیر اشتباهی را انتخاب می‌کنند از خدا ناامید هستند. ما وقتی می‌گفتیم خدا، تک تک سلول‌هایمان هم می‌گفت خدا.

توکل باید عملی باشد نه اینکه فقط به زبان آورده شود. اعتقادات، اولین و مهم‌ترین چیزی است که انسان را جلو می‌برد. شاید افرادی که به بیراهه می‌روند اعتقادات ضعیفی دارند و تصور می‌کنند که خودشان باید همه چیز را به دست آورند.


ما با خدا معامله می‌کنیم

به گفته نوروزی کسی که در کار بگوید هدف من پول است هرگز به پول نمی‌رسد. برای ما مهم‌ترین مسئله این است که محصول خوبی داشته باشیم. در کشاورزی پیشگویی وجود ندارد بلکه یک نوع معامله با خداست.

با خدا عهد بسته‌ایم که اگر ما را در کار و زندگی موفق کند ما هم هوای دیگران را خواهیم داشت. همیشه به خدا می‌گفتیم: نمی‌خواهیم طوری به ما نعمت بدهی که فقط امور خودمان را تامین کنیم بلکه دوست داریم در کمک به دیگران هم سهمی داشته باشیم. شاید برای همین است که برای ما یک معجزه اتفاق افتاده است.


به مردم منطقه برای تولید قارچ مشاوره می‌دهیم

وقتی وضعیت ما بهتر شد مردم منطقه استقبال کردند و تمایل داشتند به آنها کمک کنیم. ما هم تا آنجا که می‌توانیم آنها را راهنمایی می‌کنیم و مقدمات را برایشان آماده می‌کنیم.

هر چند که بیشتر آنها وضعیت مناسبی ندارند و نمی‌توانند هزینه زیادی بدهند، اما چون خودمان دوران سختی را سپری کرده‌ایم از آنها حمایت می‌کنیم و به خاطر عهدی که با خدا بسته‌ایم به آنها کمک می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم خودمان به تنهایی جلو برویم و تاکنون نزدیک به صد نفر را آموزش داده‌ایم و بستر اولیه تهیه قارچ را برایشان  فراهم کرده‌ایم.

 
وی می‌گوید: به همان اندازه که پیشرفت کرده‌ایم به همان نسبت دشمن هم پیدا کرده‌ایم که این اتفاق عجیبی نیست. اما از آنجا که همیشه خدا را در کنار خود احساس می‌کنیم از حضور آنها ترسی نداریم و مطمئن هستیم که خدا همیشه یار و یاور ماست.  در این مسیر همیشه مادرم باعث دلگرمی ما بود. مادرم همیشه به ما می‌گوید: شما به جلو حرکت کنید من پشتیبان شما هستم و کمکتان می‌کنم و دعای خیرم همیشه با شماست.

 

یک روز جزو بزرگ‌ترین تجار می‌شویم

خواهران نوروزی درباره برنامه‌های آینده‌شان می‌گویند: ما اهداف بلند‌مدت داریم و نمی‌توانیم خود را به چیز‌های جزئی مشغول کنیم. هدف‌های ما بزرگ‌تر از گذشته است و هر چه پیش می‌رویم اهدافمان هم بزرگ‌تر می‌شود.

بعد از پرورش قارچ به تولید قارچ فراوری شده می‌اندیشیم. برای این کار نیاز به آزمایشگاه داریم. اگر در این مسیر کمکمان کنند تا فقط یک خط تولید راه‌اندازی کنیم هم برای خودمان خوب است و هم برای کشور سودمند می‌شود، اما درحال حاضر به ما با وثیقه سنگین وام می‌دهند و برایمان مقدور نیست که وام بگیریم. گاهی هم به ما زمین معرفی می‌کنند و می‌گویند تهیه آب با خودتان که این هم معقولانه نیست. متاسفانه هر کس که برای همکاری با ما می‌آید بیشتر به فکر منافع خودش است و نمی‌توانیم به کسی اعتماد کنیم.

 
همیشه پای یک واسطه در میان است

آنها از حضور واسطه‌ها گلایه می‌کنند و می‌گویند: همیشه وجود واسطه، کار را خراب می‌کند. آنها فقط به منافع خودشان می‌اندیشند و توجهی نه به ما دارند و نه به مردم. متاسفانه عرضه قارچ در بازار سامان‌دهی نشده و بیشتر قیمت قارچ توسط دلال‌ها مشخص می‌شود. اگر بتوانیم اتحادیه‌ای داشته باشیم وضعیت بهتر می‌شود.

بار اول که آشنا به کار نبودیم خودمان قارچ‌ها را پخش می‌کردیم تا اینکه کم‌کم به کمک فروشنده‌ها با بازاریاب‌ها آشنا شدیم. به دلیل بی‌انصافی برخی از واسطه‌ها فقط وقتی بار زیاد است برای فروش به بازاریاب‌ها می‌دهیم.

 
سخن پایانی خواهران نوروزی

جوانانی که ناامید هستند، اراده کنند تا موفق شوند. همیشه تحصیلات عالیه مهم نیست بلکه مهم این است که هدف خود را بشناسید. مهم‌ترین سرمایه هر فردی تنها اراده و پشتکار اوست. بدون پول و سرمایه هم می‌توانید کار کنید و موفقیت کسب کنید.  
آنها در انتها از تمام افرادی که در این مسیر یاری‌شان کرده‌اند تشکر می‌کنند و می‌گویند: خدا به آدم‌های خوب خیر بدهد. بعضی‌ها با وجود اینکه چک و ضامن نداشتیم به ما اعتماد و کمک کردند.  



* این گزارش شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ در شماره ۵۶  در شهرآرا محله منطقه ۲ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44