کد خبر: ۷۵۵
۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مشتری‌های دوران کرونا آقای آرایشگر

حسن‌زاده مغازه‌ای برای خودش در محله قائم دست و پا می‌کند و مشغول به کاری می‌شود که آن را دوست دارد. از کار و کسبش تا قبل از کرونا رضایت داشته و دراین‌باره می‌گوید: «تا دو سال قبل که هنوز کرونا نیامده بود، آن‌قدر مشتری داشتم که گاهی مجبور می‌شدم به آن‌ها بگویم نمی‌توانم کارشان را انجام بدهم.»

مگر می‌شود کرونا در این مدت که مهمان ناخوانده زندگی‌مان شده است روی کار و کسب و رفتارهای اجتماعی ما تأثیر نگذاشته باشد. بی‌شک پای صحبت هر کدام از افراد که بنشینید از تأثیر این ویروس می‌گوید. اینکه این ویروس کوچک توانسته کسب و کار افراد را به تعطیلی بکشاند و سبب کسادی بازار کارشان بشود.

درست مانند علی‌اصغر حسن‌زاده، آرایشگر محله قائم(عج) که کرونا سبب دوبار پلمب و جریمه شدن مغازه‌اش شده است. می‌خواهیم در ادامه بیان‌کننده تأثیر کرونا بر کار و کسب این کسبه منطقه‌مان باشیم که از قدیم گفته‌اند «مشت نمونه خروار است.»

حسن‌زاده دهه 40زندگی‌اش را پشت‌سر می‌گذارد. او تا5سال قبل شغل آزاد داشته و روزگارش را از این راه می‌گذرانده است. اما از آنجایی که همیشه آرایشگری را دوست داشته برای یادگیری این حرفه نزد یکی از دوستانش می‌رود و آموزش می‌بیند. مغازه‌ای برای خودش در محله قائم دست و پا می‌کند و مشغول به کاری می‌شود که آن را دوست دارد. از کار و کسبش تا قبل از کرونا رضایت داشته و دراین‌باره می‌گوید: «تا دو سال قبل که هنوز کرونا نیامده بود، آن‌قدر مشتری داشتم که گاهی مجبور می‌شدم به آن‌ها بگویم نمی‌توانم کارشان را انجام بدهم.»

 

نوروز هم تعطیل بودم

اوج کارش هم شب‌های آخر اسفند و نوروز بوده است: «آن‌زمان مشتری زیاد بود. مجبور بودم شب تا صبح کار کنم و حتی به خانه‌ام سر نمی‌زدم.» با آمدن کرونا شغل او هم تحت‌تأثیر این ویروس قرار می‌گیرد: «دو هفته نوروز مانند همه شهروندان در خانه ماندم و مغازه‌ام هم تعطیل بود. بعد از آن هم طبق گروه‌بندی اعلام شده مغازه‌ام را باز می‌کردم.» البته او دومرتبه مغازه‌اش به دلیل نادیده‌گرفتن تعطیلی اجباری مشاغل توسط اصناف و بهداشت پلمب شده است. 

حسن‌زاده تعریف می‌کند: «قصدم نادیده گرفتن قانون نبود. از مردم شنیده بودم که آرایشگاه‌ها باید تعطیل شوند، اما فکر نمی‌کردم که حرفشان درست باشد. مغازه ام را باز کردم و مشغول به کار بودم که از اصناف آمدند و 2روز مغازه‌ام را پلمب و هربار 50هزار تومان جریمه‌ام کردند.»

کرونا سبب شده تا او مانند گذشته درآمد نداشته باشد. این آرایشگر محله قائم می‌گوید: «با آنکه الان کار می‌کنم اما به‌دلیل ترسی که مردم دارند کمتر مراجعه می‌کنند. به همین دلیل درآمدم بسیار کم شده است.» حسن زاده بازهم خدا را شاکر است که این روزها می تواند مغازه اش را باز کند و درآمدی هرچند اندک داشته باشد.

او همچنین از تأثیر کرونا بر روی خانواده‌اش می‌گوید: «همسر و فرزندانم بابت شغلی که دارم بسیار حساس شده‌اند. آن‌ها می‌گویند که می‌ترسیم ناقل باشی زیرا در طول روز با افراد مختلفی سروکار داری.» ترس از ابتلا، هم در محیط کار برای حسن‌زاده وجود دارد و هم در محیط خانه برای خانواده‌اش با این حال می‌گوید: «نمی‌شود که کارم را به کلی کنار بگذارم. دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنم تا هم خیال مشتری‌ها راحت باشد و هم خودم مبتلا نشوم.»

ارسال نظر