کد خبر: ۸۶۹
۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

دنیای ریاضیات از نگاه نوجوان دارنده مدال طلای المپیاد کشوری

هر کس برای رسیدن به موفقیت راه متفاوت و مختص به خودش را انتخاب می کند اما داشتن انگیزه و تلاش مستمر وجه تشابه همه این مسیرها است. مهران طلایی، دانش‌آموز نخبه می‌گوید: با هربار شکست، اراده‌ام برای پیدا کردن راه‌حل بیشتر می‌شود. به یادماندنی‌ترین شکستم، اوایل کلاس دهم بود. در یک آزمون آزمایشی شرکت کرده بودم و نفر آخر شدم.این شکست تأثیر مثبتی روی من داشت چون تلاشم را برای موفقیت دوچندان کرد و باعث شد بتوانم همان سال مدال طلای المپیاد ریاضی را به دست آورم.

ریاضی دنیایی از سؤال است که برای او تکراری نمی‌شود. به حل مسئله علاقه زیادی دارد و می‌گوید: «برای حل یک مسئله باید راه‌حل‌های مختلف را امتحان کرد. زمانی که به پاسخ سؤال می‌رسم و «یافتم یافتم» را می‌گویم حس و حال خوبی دارم. بعضی وقت‌ها سؤال بسیار سخت است. ساعت‌ها به آن نگاه می‌کنم تا زمان مناسب برای حل مسئله برسد.»

اینکه می‌گویند شکست مقدمه پیروزی است درباره مهران هم صدق می‌کند. چراکه شکست‌های او راه موفقیت را برایش باز کردند. مهران طلایی 17سال دارد و نوجوان نخبه ریاضی محله فرهنگیان است. او اکنون سال یازدهم رشته ریاضی فیزیک است. از کلاس هفتم با شرکت در آزمون‌های ریاضی مدرسه به این درس علاقه‌مند می‌شود و تصمیم می‌گیرد این رشته را به‌طور جدی دنبال کند.

 

اولین موفقیت

مهران علاقه زیادی به رقابت و کسب بالاترین امتیاز دارد. دریافت تندیس خط‌کش طلای المپیاد هندسه ایران در پایه نهم، نخستین موفقیت مهران در رشته ریاضی محسوب می‌شود. او با این موفقیت انگیزه پیدا می‌کند تا در المپیاد ریاضی که برای مقاطع دهم و یازدهم برگزار می‌شود شرکت کند. مهران سال99 و در مقطع دهم موفق می‌شود 4مرحله المپیاد ریاضی را با موفقیت پشت سربگذارد و مدال طلای آن را به دست آورد. او تنها نماینده شهرستانی و جزو 6نفر اول این المپیاد است. مهران همراه با هم‌تیمی‌هایش در اردو به سر می‌برد و باید به‌زودی در شصت و دومین المپیاد جهانی ریاضی در روسیه رقابت کند. این مسابقات امسال به دلیل شیوع کرونا به‌طور مجازی برگزار می‌شود.

 

شکست، آغاز راه پیروزی است

هر کس برای رسیدن به موفقیت راه متفاوت و مختص به خودش را انتخاب می کند اما داشتن انگیزه و تلاش مستمر وجه تشابه همه این مسیرها است.مهران و دوستانش در تیم ملی تلاش می‌کنند سرود جمهوری اسلامی ایران و نام کشور سرافرازمان شنیده شود. او امیدوار است، مسئولین شرایط و زمینه مطلوب را جهت حضور قدرتمند آنها فراهم کنند. می‌گوید: «با هربار شکست، اراده‌ام برای پیدا کردن راه‌حل بیشتر می‌شود. به یادماندنی‌ترین شکستم، اوایل کلاس دهم بود. در یک آزمون آزمایشی شرکت کرده بودم و نفر آخر شدم.

این شکست تأثیر مثبتی روی من داشت چون تلاشم را برای موفقیت دوچندان کرد و باعث شد بتوانم همان سال مدال طلای المپیاد ریاضی را به دست آورم.» مهران روزانه زمان زیادی را برای حل مسائل ریاضی می‌گذارد. از این‌کار لذت می‌برد. کل وسایل مورد نیازش یک قلم و کاغذ است. 
او روزانه چند ساعت کلاس آنلاین با استادان المپیادی دارد. هدف اصلی‌اش کسب موفقیت در المپیاد جهانی پیش رو است. البته او سال بعد هم فرصت شرکت دارد و اگر دوباره مدال طلای ایران را به دست آورد می‌تواند در شصت و سومین المپیاد جهانی ریاضی هم شرکت کند.
مهران موفقیت‌های خود را لطف پروردگار و حمایت و همراهی پدر و مادرش می‌داند و از زحمات استادان و مدیریت دبیرستان شهید هاشمی‌نژاد3 هم تشکر و قدردانی می‌کند.

ارسال نظر