کد خبر: ۱۵۶۷
۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

قدم خیر در مسیر بهداشت

احمد فاطمی از فروشندگان مواد شوینده در محله مطهری می‌گوید: با شیوع کرونا به دلیل تأثیر مستقیمی که رعایت بهداشت فردی در کنترل و پیشگیری از بیماری دارد ناگهان با تقاضای بسیار زیاد موادشوینده و ضدعفونی‌کننده روبه‌رو شدیم. با این افزایش تقاضا، همه مواد شوینده و ضدعفونی که در مغازه و انبار داشتیم در مدت کوتاهی فروخته شد. علاوه بر این، قیمت ماسک نیز افزایش چشمگیری پیدا کرد و حتی یک بسته 10تایی ماسک تا 30و40هزار تومان فروخته شد.

رعایت بهداشت فردی، شست‌وشوی دست‌ها، ضدعفونی لوازم و وسایل خانه یکی از کارهای مؤثر برای جلوگیری از بیماری کروناست. به تبع افزایش استفاده از مواد شوینده و بهداشتی در دوران کرونا، قیمت این محصولات افزایش چشمگیری داشته است. در گفت‌وگو با چند فروشنده مواد شوینده و بهداشتی شهرک شهید مطهری از تأثیر کرونا بر بازار کارشان جویا شدیم.

 

افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اول کرونا

احمد فاطمی از فروشندگان مواد شوینده در محله مطهری می‌گوید: با شیوع کرونا به دلیل تأثیر مستقیمی که رعایت بهداشت فردی در کنترل و پیشگیری از بیماری دارد ناگهان با تقاضای بسیار زیاد موادشوینده و ضدعفونی‌کننده روبه‌رو شدیم. با این افزایش تقاضا، همه مواد شوینده و ضدعفونی که در مغازه و انبار داشتیم در مدت کوتاهی فروخته شد. علاوه بر این، قیمت ماسک نیز افزایش چشمگیری پیدا کرد و حتی یک بسته 10تایی ماسک تا 30و40هزار تومان فروخته شد. متأسفانه با این افزایش قیمت ناگهانی برخی همکاران ما شروع به انبارکردن مواد شوینده و بهداشتی کردند به این امید که این روند افزایش قیمت ادامه پیدا کند و آن‌ها بتوانند پول خوبی به جیب بزنند.

 

افزایش تولید، قیمت‌ها را کاهش داد

زهره صادقی دیگر فروشنده مواد شوینده می‌گوید: با طولانی شدن زمان کرونا و بسیج عمومی مردم برای تولید ماسک و افزایش تولید مواد شوینده و بهداشتی قیمت مواد شوینده که به‌سرعت درحال افزایش بود به تدریج کاهش پیدا کرد و بعد از مدتی روند منطقی پیدا کرد. به عنوان نمونه یک بسته ماسک 50تایی که زمانی تا 150هزار تومان هم فروخته می‌شد به 50 هزار تومان رسید. امروز یک بسته 50تایی ماسک را می‌توان به 30هزار تومان و کمتر از آن هم خرید. البته در این میان همت برخی سازمان‌ها و اداره‌ها مثل شهرداری در تهیه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده رایگان برای کارکنان خود و همچنین توزیع رایگان مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک در بین شهروندان به‌ویژه در مناطق حاشیه شهر در آرام شدن بازار و کاهش قیمت‌ها تأثیر زیادی داشته است.

با طولانی شدن زمان کرونا و بسیج عمومی مردم برای تولید ماسک و افزایش تولید مواد شوینده و بهداشتی قیمت مواد شوینده که به‌سرعت درحال افزایش بود به تدریج کاهش پیدا کرد 

 

افزایش قیمت منطقی

جواد صبوری نیز با اشاره به عادی شدن فروش مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده می‌گوید: بسیج عمومی مردم، مدیریت و همت مسئولان کشور برای تهیه و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده باعث شد که ترس از کرونا و موج خرید بی‌رویه مردم بشکند. این در حالی بود که ما در همان زمان شاهد هجوم شهروندان برخی کشورهای خارجی برای خرید مواد شوینده و بهداشتی به فروشگاه‌ها بودیم. 

از چند ماه قبل و با شروع واکسیناسیون عمومی مردم، خرید وفروش مواد شوینده و ضدعفونی به صورت عادی و معمولی انجام می‌شود و قیمت‌های فروش ما براساس همان افزایش چند درصدی سالانه (بین 15تا 20درصد) است. البته هنوز هم مغازه‌دارانی هستند که با سوء‌استفاده از طولانی‌شدن دوران کرونا مواد شوینده و ضدعفونی را با قیمت بیشتر از حد معمول می‌فروشند که البته آن هم بسیار اندک و با نظارت بیشتر بازرسان سازمان تعزیرات از بین خواهد رفت.

کلمات کلیدی
ارسال نظر