کد خبر: ۱۹۰۸
۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کتابخانه گویای رضوی، پاتوق روشندلان مشهدی

کتابخانه گویای رضوی سال 1383 در محل کتابخانه آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) واقع در خیابان رسالت 2 راه‌اندازی شد. این کتابخانه با گردآوری مجموعه‏‌ای کم نظیر شامل بیش از 13 هزار عنوان کتاب صوتی در قالب‏‌های CASSETTE، DVD، CD و MP3 و کتاب‌های چاپ بریل در موضوع‌های کمک آموزشی، علمی، فرهنگی، تاریخی، ادبی، سیاسی، اجتماعی و دیگر موضوع‌ها و همچنین مجموعه‌ای از نرم افزارهای ویژه نابینایان در خدمت روشندلان است.

کتابخانه شیخ مجتبی قزوینی(ره) ابتدا با نام «شهید بیننده» کار خود را در مسجد انصار المهدی (عج) واقع در محله خیرآباد آغاز کرد. سال 1367 به درخواست هیئت امنای مسجد و نیز با اهتمام مسئولان آستان قدس رضوی، این کتابخانه زیر پوشش آستان قدس قرار گرفت و کتابخانه «شهید بیننده» به «انصار المهدی(عج)» تغییر نام داد. به دلیل استقبال مراجعان از کتابخانه ساخت ساختمان جدید و مجهز ویژه آقایان و بانوان در دستور کار آستان قدس رضوی قرار گرفت و سال ۱۳۷۲ ساختمان کتابخانه افتتاح و مورد بهره‏‌برداری قرار گرفت. در زمان افتتاح نام این کتابخانه به نام عالم ربانی آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) از استادان حوزه علمیه مشهد تغییر نام یافت. کتابخانه گویای رضوی ویژه نابینایان پس از جمع‌آوری منابع استفاده شده این قشر از جامعه در سال ۱۳۸۳ در محله خیرآباد راه‌اندازی شد.

این کتابخانه با گردآوری مجموعه‏‌ای کم نظیر شامل بیش از 13 هزار عنوان کتاب صوتی در قالب‏‌های CASSETTE، DVD، CD و MP3 و کتاب‌های چاپ بریل در موضوع‌های کمک آموزشی، علمی، فرهنگی، تاریخی، ادبی، سیاسی، اجتماعی و دیگر موضوع‌ها و همچنین مجموعه‌ای از نرم افزارهای ویژه نابینایان در خدمت این عزیزان است. هم اکنون فهرست منابع این کتابخانه در قالب نرم افزار EXCELL روی وب سایت سازمان به آدرس https://library.razavi.ir/ قرار دارد.

اکنون اعضای این کتابخانه را قشرهای مختلف (دانش‌آموزان، دانشجویان، کارمندان و مشاغل آزاد) از سطح دانش‌آموزی تا مقاطع کارشناسی ارشد تشکیل می‌دهند. حدود 240 نفر از خدمات این کتابخانه استفاده می‌کنند.

[2983]

با توجه به مشکلات رفت و آمد روشندلان در سطح شهر و در راستای تسهیل ارائه خدمات به این عزیزان از سال88، با همکاری کتابخانه سیار آستان قدس رضوی، طرح خدمات‌‎رسانی در منازل روشندلان اجرایی شد که اعضا از این طریق می‌توانند منابع اطلاعاتی صوتی مورد نیاز خود را از منزل و یا محل کار خود به صورت تلفنی سفارش دهند و مورد امانت را همانجا به مسئول کتابخانه سیار پس دهند.

عضویت و خدمات رایگان، ارائه خدمات و استفاده از تجهیزات موجود در محل کتابخانه، تهیه کپی از منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه رویDVD یا هر نوع حافظه جانبی دیگر، خدمات امانت منابع این کتابخانه و منابع سایر مراکز کتابخانه‌ای آستان قدس رضوی، استفاده حضوری و غیرحضوری از خدمات سایر مراکز و واحدهای وابسته به سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، استفاده از خدمات کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی و تحویل رایگان منابع درخواستی در محل مورد درخواست اعضا و ارسال رایگان منابع درخواستی اعضای کتابخانه به سراسر ایران از طریق پست، از جمله خدمات کتابخانه گویاست.

ساعت کار: این کتابخانه همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 7:30 تا 19 در خدمت مراجعان است.

نشانی: محله رسالت، خیابان طبرسی، چهارراه سیلو، رسالت2

 

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
04:00