کد خبر: ۲۰۶
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مسجدی با خشت‌های مردمی

مسجد امام جعفرصادق(ع) اوایل انقلاب با همت اهالی کلاهدوز ساخته شد. آن‌ها زمینی برای ساخت مسجد خریدند و با یاری یکدیگر ظرف 2 سال آن را بنا کردند. مسجدی که امروز با فعالیت‌های بسیارش توانسته اهالی محله را مانند قدیم در کنار هم حفظ کند.

اوایل انقلاب چند نفر از اهالی محله کلاهدوز از جمله آقایان محرابی، حافظی، منفرد و معرفتی دور هم نشستند و تصمیم گرفتند مسجدی در محل بسازند و با همتی که داشتند زمینی خریداری و وقف مسجد کردند. از آنجایی که واقفان ارادت خاصی به امام جعفرصادق(ع) داشتند، مسجد را به نام ایشان مزین کردند. اهالی محله نیز برای ساخت مسجد کم نگذاشتند و با یاری یکدیگر آن را بنا کردند که تقریبا 2سال زمان برد. مسجدی که امروز با فعالیت‌های بسیارش توانسته اهالی محله را مانند قدیم در کنار هم حفظ کند.

 

محله به نام شهید کلاهدوز مفتخر شد

آن‌زمان که مسجد امام جعفرصادق(ع) ساخته شد اطراف آن را باغ‌های انگور احاطه کرده بود. بنایی با معماری ساده در متراژ 365متر که به‌مرور فضای آن گسترده‌تر و حسینیه هم به آن اضافه شد. حتی چند دهنه مغازه نیز وقف مسجد شد. مصطفی ضابطیان یکی از اهالی محله که سال ۶۸ به عنوان عضو عادی پایگاه بسیج وارد مسجد می‌شود و اکنون مسئول هیئت‌امنا است می‌گوید: «با پیروزی انقلاب اسلامی پایگاهی به نام «شهید مدنی» در مسجد تشکیل شد که در زمان جنگ وظیفه اعزام نیرو برای جبهه را داشت. بانوان نیز در آن‌زمان به جمع‌آوری و ارسال کمک‌های مردمی می‌پرداختند.

این پایگاه ۲۳شهید داد که شهید محمدحسن جعفری و شهید محمود اشرفیان از آن جمله‌اند. شهید یوسف کلاهدوز نیز از شهدای جنگ بود که بعدها نام او بر این این محله گذاشته شد. این پایگاه همچنان با تمرکز بر پرورش نوجوانان و جوانان، افراد بسیجی بسیاری تربیت می‌کند و تاکنون موفق عمل کرده است به طوری که در سال۹۴ از سمت سپاه پایگاه برتر و نمونه کشور شناخته شد. در جشنواره مالک‌اشتر از بین تمام پایگاه‌ها انتخاب و در تهران تجلیل شد.»

اهالی محله از همان روزگار قدیم با یکدیگر همدل بودند و وجود مسجد دلیلی برای تقویت این همدلی بود. اگر مشکلی برای فردی پیش می‌آمد آنجا برای او چاره‌ای می‌اندیشیدند و حتی بسیاری از ازدواج‌ها نیز از طریق مسجد شکل می‌گرفت. او ادامه می‌دهد: «مسجد کاملا مردمی ساخته شد و ارتباطات مردمی تا حدی پیش رفت که به پیشنهاد آقای جعفری، یکی از پیش‌کسوتان محله نزدیک به 100نفر از اهالی سرمایه‌های کوچک خود را روی هم گذاشتند و شرکت تعاونی مصرفی با نیت کمک به اهالی در خرید اقلام مصرفی با قیمت‌های مناسب راه‌اندازی شد که هنوز هم پابرجاست.»

 

تمرکز بر پرورش نوجوانان و جوانان

با ورود مرحوم آیت‌ا... محمدصادق سعیدی یکی از مفسران قرآن که بسیار مورد قبول مردم بود، مسجد نیز رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد و کارهای اساسی در مسجد شکل می‌گیرد که از آن می‌توان به تأسیس دارالقرآن امام جعفرصادق(ع) اشاره کرد. آقای ضابطیان می‌گوید: در دارالقرآن علاوه بر تربیت قاریان و حافظان قرآن‌ فعالیت‌های فرهنگی با محوریت قرآن برای نوجوانان و جوانان انجام می‌شود. در سال‌های 79 نیز از دل دارالقرآن، کانون فرهنگی «برهان» راه‌اندازی شد. کانون که برای بانوان و آقایان به آموزش‌های قرآنی، فرهنگی، ورزشی، هنری، فرهنگ شهروندی و ... می‌‌پردازد یکبار به عنوان کانون دوم و دو مرتبه به عنوان کانون برتر در مشهد انتخاب شده است. از دیگر اموری که مرحوم آیت‌ا... سعیدی انجام دادند تأسیس جلسه‌ای فرهنگی مذهبی به نام « انصارالشهدا» در سال ۶۹ بود. در این جلسه که از گذشته تاکنون در روزهای چهارشنبه برگزار می‌شود ابتدا عده‌ای از جوانان بسیجی حضور ‌یافتند که با ازدواج آن‌ها تبدیل به جلسه‌ای خانوادگی شد. »

در سال‌های نه چندان دور گروهی به نام «گروه جهادی میثاق» با مسئولیت مرتضی اسماعیل‌آبادی تشکیل شده که سال گذشته نیز موفق به کسب رتبه به عنوان گروه دوم کشوری شد. این گروه کارکردهای جهادی بسیار ارزنده‌ای در زمان وقوع سیل و زلزله در کشور دارد. علاوه بر آن برنامه‌ای به نام جمعه‌های جهادی دارد که طی آن نیازمندان توسط گروه مشخص شناسایی و پس از آن کمک‌رسانی انجام می‌شود. مسئول هیئت‌امنای مسجد در این‌باره می‌گوید: بانوان نقش مفیدی در این گروه ایفا می‌کنند و کار گروه تنها بازسازی و خدمت‌رسانی نیست بلکه یکی از رسالت‌های آن برگزاری کلاس‌های فرهنگی و مذهبی، مسابقات و برنامه‌های سرگرمی است. این گروه جهادی در بحث ساخت مدرسه و تکمیل کلاس‌های درس هم نقش دارد. ما در گروه روان‌شناس هم داریم و حتی مواردی نیز داشته‌ایم که منجر به ازدواج شده است و با برگزاری جشنی در آنجا به مردم روحیه داده‌ایم تا بدانند زندگی در جریان است.

 

خدمت به اهالی و زائران امام‌رضا(ع)

مسجد با برگزاری پویش‌های مختلف، مشاوره خانوادگی و ویزیت پزشکی رایگان اهالی، همواره به آن‌ها خدمت‌رسانی می‌کند. همچنین خانواده‌های نیازمندی که در محله ساکن هستند شناسایی شده‌اند و کمک‌های خیران جمع‌آوری می‌شود و به دست آن‌ها می‌رسد.

همچنین قسمتی در مسجد درنظر گرفته شده است که پوشاک نو و درحد نو در آنجا قرار داده شده است و نیازمندان می‌توانند موارد موردنیازشان را انتخاب کنند. آقای ضابطیان با اشاره به کرونا توضیح می‌دهد: «در ایام کرونا از 590خانوار در محل خانه به خانه بازدید کردیم و مایحتاج اولیه خانواده‌هایی را که در این وضعیت آسیب دیده بودند تهیه کردیم. توزیع موادضدعفونی، ماسک و نوشت‌افزار نیز توسط مسجد انجام شده است. همچنین برای دانش‌آموزانی که تبلت یا تلفن‌همراه نداشتند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کلاس‌های آموزشی برگزار کردیم.»او ادامه می‌دهد: «سال 94 زمینی بایر در کلاهدوز برای برگزاری مراسم مذهبی گروه انصارالشهدا و گروه دیگری که هم‌زمان با آن برای نوجوانان تشکیل شد به‌صورت امانی در نظر گرفته شده است و مراسم مذهبی مانند شب‌های آخر محرم و صفر که با جمعیت 1000 نفری رو‌به‌رو است در این زمین که خیمه انقلاب نام گرفته است برگزار می‌شود. در کنار آن مهد«حضرت علی‌اصغر(ع)» نیز برای خردسالان در نظرگرفته شده است. همچنین خانه‌ای ۵واحدی اجاره کردیم به نام بیت‌الرضا برای زیارت اولی‌ها و زائران امام‌رضا(ع)که از همه جای ایران و حتی عراق می‌آمدند و رایگان از آنجا استفاده می‌کردند. اکنون با توجه به کرونا آنجا تعطیل است اما اتاقی در یک هتل هماهنگ کردیم و پذیرای زائران در آنجا هستیم.

در سالگرد شهادت امام‌رضا(ع) نیز برنامه «موکب» داریم که خیمه توزیع اطعام است و خیران نذرهای خود را در آنجا توزیع می‌کنند و خدماتی مانند ماساژ و واکس هم ارائه می‌شود.»برگزاری مسابقات مذهبی، فرهنگی، کتاب‌خوانی، تئاتر، ورزشی، مکبری و ...، دیدار با خانواده شهدا و همچنین دیدار با والدینی که دارای فرزند شده‌اند از دیگر فعالیت‌های این مسجد است. آقای ضابطیان می‌گوید: «مساجد نباید فقط برای اقامه نماز و مراسم مذهبی باشند بلکه باید با برنامه‌های مفید لحظه به لحظه آن پر شود. اکنون بازه سنی در مساجد 40 تا 70 است و ما هدفمان این است که نوجوانان و جوانان را پای کار بیاوریم و کاری کنیم که با مساجد انس پیدا کنند و مساجد مملو از نوجوانان و جوانان شود.»

کلمات کلیدی
ارسال نظر