کد خبر: ۲۵۶۱
۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

وحدت21، کوچه رجب‌بهادر و قراول‌هایش

نگاه تاریخی به این کوچه چند نام را برجسته می‌کند که حاج‌ابراهیم حمام‌دار و رجب‌بهادر خیر نمونه‌ای از آن‌هاست. بیش‌از یک قرن پیش رجب‌بهادر در پایین‌خیابان زندگی می‌کرد و شهرتش نه به‌دلیل ثروت، بلکه بیشتر برای خیربودن و نفوذش در دربار قاجاریان بود. او برای امنیت بیشتر محله چند قراول(سرباز) استخدام کرده بود. بعد از فوتش روی زمین‌های وقفی‌اش مردم مسجد ساختند و به یاد او نام این مسجد را قراول‌خانه گذاشتند. نام بعدی مسجد نیز امام سجاد(ع) است.

نگاه تاریخی به این کوچه چند نام را برجسته می‌کند که حاج‌ابراهیم حمام‌دار و رجب‌بهادر خیر نمونه‌ای از آن‌هاست. از اولی جز نام روی یک تابلو کوچه فرعی چیزی نمانده و از دومی هم مسجد وقفی‌اش همچنان سرپاست.

 بیش‌از یک قرن پیش رجب‌بهادر در پایین‌خیابان زندگی می‌کرد و شهرتش نه به‌دلیل ثروت، بلکه بیشتر برای خیربودن و نفوذش در دربار قاجاریان بود.

 او برای امنیت بیشتر محله چند قراول(سرباز) استخدام کرده بود. بعد از فوتش روی زمین‌های وقفی‌اش مردم مسجد ساختند و به یاد او نام این مسجد را قراول‌خانه گذاشتند. نام بعدی مسجد نیز امام سجاد(ع) است.

کوچه وحدت21 که میان‌بر بولوار وحدت به شارستان شهیدشوشتری است، از حدود سه دهه قبل به نام شهیدمحمد سالاری‌مقدم شد که در عملیات آزاد‌سازی بستان(1360) شهید شد.

 

بیشترین رفت‌وآمد در این کوچه مربوط به بیت مرحوم آیت‌الله مصباح است که طلبه‌های زیادی در آن حجره دارند و مزار ایشان در آن است. البته بخشی از این رفت‌وآمدها هم به درمانگاه و خیریه امام‌هادی(ع)، از وقف‌های ایشان است که دستگیر بیماران نیازمند است.

 

این کوچه پر از خانه‌های تاریخ‌دار است که فقط دو مورد آن یعنی سیدان و اردکانی ثبت‌ملی شد. البته اولی سه سال پیش تخریب شد و دومی هم دو سال پیش با شکایت مالکان کنونی یعنی خانواده دولابیان از ثبت خارج شد

 

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44