کد خبر: ۲۶۷۰
۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

تپل محله، خیابانی با دو ره‌باغ

اگر قرار به رسم شکل باشد، امروز ته‌پل‌محله را باید ذوزنقه‌ای کشید که در شمال‌غربی حرم‌مطهر قرار دارد. محله‌ای قدیمی که طبق نوشته‌های کتاب «مطلع‌الشمس» چون درگذشته بخشی از نوغان به‌حساب می‌آمده، در منابع کهن به‌نامش اشاره‌ای نشده است. اما نام آن از پلی که در انتهای خیابان نوغان بود گرفته شده و محل سکونت مردم آن‌طرف پل، در لهجه مشهدی به «ته‌پل» معروف شده‌ است. این محله این روزها چهل‌تکه شده است و بیشتر از هرچیزی ساخت هتل‌های بزرگ در آن به چشم می‌آید.

اگر قرار به رسم شکل باشد، امروز ته‌پل‌محله را باید ذوزنقه‌ای کشید که در شمال‌غربی حرم‌مطهر قرار دارد. محله‌ای قدیمی که طبق نوشته‌های کتاب «مطلع‌الشمس» چون درگذشته بخشی از نوغان به‌حساب می‌آمده، در منابع کهن به‌نامش اشاره‌ای نشده است.

 اما نام آن از پلی که در انتهای خیابان نوغان بود گرفته شده و محل سکونت مردم آن‌طرف پل، در لهجه مشهدی به «ته‌پل» معروف شده‌ است. این محله این روزها چهل‌تکه شده است و بیشتر از هرچیزی ساخت هتل‌های بزرگ در آن به چشم می‌آید.

ته‌پل محله این روزها فقط نام یک خیابان یا محله نیست، بلکه بولواری عریض در خیابان آیت‌الله شیرازی5 است که بیشتر برای مردم به‌عنوان پارکینگ رایگان شناخته می‌شود.

 

در سرگذشت ته‌پل‌محله بناهای هویتی زیادی دیده می‌شود که مسجد درخت توت با کتیبه‌ای معاصر با مسجد گوهرشاد، مسجد مروی‌ها با حدود 200سال قدمت و خانه حسین‌طلایی و موسوی‌نژاد بازمانده دوران قاجار همچنان سرپا هستند.

 

در این محله که از چهار سال‌گذشته شارستان ساخته شده است و همچنان ساختش ادامه دارد، دو ره‌باغ با نام «طوبی» و «رضوان» هم طراحی شده‌ است. ره‌باغ طوبی در خیابان ته‌پل‌محله یکم  اسفند1397 افتتاح شده است و گام اول ره‌باغ رضوان هم تا نوروز1401 افتتاح خواهد شد.

 

 

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
04:00