کد خبر: ۳۳۹۱
۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

هر پنجشنبه شب مثل اربعین

جنب وجوش جوانان محب امام‌حسین(ع) درحالی در زیر پوست شهر جریان پیدا کرده است که سادگی و بی‌ریابودن کارشان موجب شده است روزبه‌روز به خیل مشتاقان اضافه و صف سربازان و احیاگران در این موکب‌ها بزرگ و بزرگ‌تر شود. موکب‌هایی که از حدود یک‌سال پیش با فروکش‌کردن شیوع کرونا دوباره جان گرفته‌اند و هرشب جمعه در نقاط مختلف شهر پذیرای مردم می‌شوند. یکی از نقاط ثابتشان در اطراف حرم مطهر هم خیابان شهید نواب‌صفوی۱۰ است.

 همه چیز از برکت دورهمی‌ قرآنی «آل‌یاسین» و تلاوت زیارت عاشورا کلید خورد. جلساتی که حالا بیش از 10سال از شروعش می‌گذرد و اعضایش در گوشه گوشه ارض اقدس با خدمت رسانی درحال گسترش و نشر آثار معنوی زنده نگه‌داشتن نام و یاد حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هستند.

جنب وجوش جوانان محب امام‌حسین(ع) درحالی در زیر پوست شهر جریان پیدا کرده است که سادگی و بی‌ریابودن کارشان موجب شده است روزبه‌روز به خیل مشتاقان اضافه و صف سربازان و احیاگران در این موکب‌ها بزرگ و بزرگ‌تر شود. موکب‌هایی که از حدود یک‌سال پیش با فروکش‌کردن شیوع کرونا دوباره جان گرفته‌اند و هرشب جمعه در نقاط مختلف شهر پذیرای مردم می‌شوند. یکی از نقاط ثابتشان در اطراف حرم مطهر هم خیابان شهید نواب‌صفوی۱۰ است.


خدمت طبق مهارت

در این موکب که جمعیت زیادی پنجشنبه‌شب‌ها در محله پایین‌خیابان از خدماتش استفاده می‌کنند، قرار نیست اتفاقی عجیب بیفتد و پذیرایی‌های آنچنانی رواج یابد. فقط کافی است عشق حسین(ع) را در جان و دلتان داشته باشید. همچون عشقی که زن و شوهر جوانی را از آن سر شهر به اینجا کشانده و وادارشان کرده است هر شب جمعه کلمن آبشان را پر کنند و جلو موکب‌ها آب خنک میان حاضران توزیع کنند.

از آنجایی که در این موکب افراد براساس توانایی، مهارت و هنرشان خدمت‌رسانی می‌کنند، بانویی که از قدیمی‌های پایین‌خیابان است، حیاط و انباری خانه‌اش را در اختیار جوان‌ها گذاشته است. هر شب جمعه، در حیاط منزل او میز ساده‌ای برپاست و سماور و کتری هم مهیاست. خانم و آقایی دیگر هم همراه با فرزندانشان مشغول دم‌کردن چای هستند.

برنامه شب جمعه‌شان همین است که در موکب حضرت زینب(س) حاضر باشند و هر خدمتی از دستشان برمی‌آید به عزاداران و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) عرضه کنند

اینجا هیچ‌کس دوست ندارد نامی یا تصویری از او ثبت شود. گروهی مردمی هستند که محرم سال پیش طرح «هر شب جمعه مثل اربعین» را با توزیع یک بسته شکلات در یکی از بوستان‌های نزدیک خانه‌هایشان زنده کردند. حالا هم برایشان فرقی نمی‌کند کجا باشند؛ برنامه شب جمعه‌شان همین است که در موکب حضرت زینب(س) حاضر باشند و هر خدمتی از دستشان برمی‌آید به عزاداران و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) عرضه کنند. مثلا یکی از آن‌ها که از تعمیر دوچرخه سر در می‌آورد، دست به تعمیر می‌برد و... .

گویی این موکب‌ها که نمونه‌اش در نقاط دیگر شهر هم هست، دیوارهای برداشته‌شده مساجد هستند که محدود به عده‌ای نمازگزار نشده‌اند، بلکه هر رهگذری با هر وضعی امکان بهره‌مندی از خدمات ارائه‌شده را پیدا می‌کند.پویش «هر شب جمعه تا اربعین» مانند «سه‌شنبه‌های مهدوی» یا «شنبه‌های بی‌بی‌ام‌البنین» با راه‌اندازی موکب‌های دائمی می‌خواهد آثار و برکات همایش بزرگ «اربعین» دست‌کم هر شب جمعه در مشهد مقدس و حتی سایر شهرهای کشور و فراتر از آن در جهان جاری شود.


زنده‌کردن اربعین هر روز و هر لحظه

دیگر قرار نیست سالی یک‌بار رسیدن «اربعین» را انتظار بکشیم؛ حالا هر شب جمعه خودش نماد و جلوه‌ای زیبا از اربعین حسینی است. حالا ایثار و ازخودگذشتگی‌ و حال خوبی که در جریان همایش بزرگ اربعین به منصه ظهور می‌رسد، دیگر زمان و مکان نمی‌شناسد.

 البته احساس امنیت ساکنان این محله‌ها هم با این اتفاق بیشتر شده است. قدرت تأثیرگذاری تا آنجا پیش رفته است که در هر شهری هر کجا آسیب اجتماعی‌ای وجود دارد، می‌گویند موکب امام‌حسین(ع) را همان‌جا علم کنید، بی‌بروبرگرد آثار پربرکتش خیلی زود نمایان می‌شود.

سیداحمد بهشتی جوانی است که با هم‌فکری و حمایت دوستانش پویش «هر شب جمعه مثل اربعین» را ثبت و راهبری می‌کند. می‌گوید: بهترین قدرت فرهنگی ما توسل و توکل به سیدالشهدا(ع) است که متأسفانه آن‌طور که باید از آن بهره نبرده‌ایم. با ترویج موکب‌ها، سفره اهل‌بیت(ع) در شهرها و جامعه گسترده می‌شود و حال‌وهوای اربعین در جای‌جای زندگی و کار و روزمرگی‌هایمان جاری می‌شود. 

با همین اقدامات که در راستای خدمت به مردم است، خیلی راحت می‌شود با امام‌حسین(ع) شریک شد.طبق گفته‌های او برخی تجمل‌گرایی‌ها موجب شده است این تصور ایجاد شود که موکب‌زدن کاری سخت است، درحالی‌که در این پویش، می‌خواهند نشان دهند هدف از راه‌انداختن موکب، غذادادن و پذیرایی نیست، بلکه می‌شود از تخصص و هنر افراد بهره گرفت. کسی که مشاور یا پزشک است، زمان بگذارد و ویزیت رایگان انجام دهد، او که در زمینه هنری دستی بر آتش دارد، هنرش را عرضه کند و این‌گونه پای کار بیاید.

او این را هم اضافه می‌کند که خوشبختانه فرهنگ اربعین رو به گسترش و عقاید خاک‌خورده درحال پاک‌سازی است و معجزات زیادی رقم خورده است که در جای خودش با سند و مدرک اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

 

ارسال نظر