کد خبر: ۴۷۳۸
۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵

احمدجعفرزاده در کمیته انقلاب با ورزش تیراندازی آشنا شد

احمد جعفرزاده از سال‌۱۳۸۰ تا ۱۳۹۶ به مدت شانزده‌سال مربیگری معروف‌ترین تیم‌های تیراندازی کشور و در یک دوره نیز مربیگری تیم تیراندازی کشور را برعهده داشت.

بچه‌ها درحال نشانه‌گیری و تیراندازی به اهدافی هستند که مربی برایشان تعیین کرده است. مربی نیز هر فرصتی که می‌یابد، با شاگردانش صحبت می‌کند و ریزه‌کاری‌ها و نکات مهم را برای آن‌ها توضیح می‌دهد. مربی تیم، احمدظفرجعفرزاده، پیشکسوت و قهرمان چند دوره تیراندازی کشور است.

زمانی‌که در بیست‌و‌پنج‌سالگی ورزش تیراندازی با تپانچه را به‌صورت حرفه‌ای شروع کرد، هیچ‌کس باور نمی‌کرد که بتواند در این ورزش چندان موفق باشد، اما او در سایه پشتکار و علاقه توانست مقام‌های بسیاری ازجمله قهرمانی استان و کشور و چهار رتبه برتر در مسابقات ارتش‌های جهان را به دست آورد. جعفرزاده چندماهی هم هست که سکان مربیگری تیم ملی تپانچه را در دست دارد. او سال‌هاست در محله عبدالمطلب ساکن است.

تجربه ورزش‌های مختلف

احمد ظفرجعفرزاده متولد سال ۱۳۳۶ در محله نوقان مشهد است. به گفته خودش از نوجوانی به ورزش علاقه‌مند شده است و ورزش‌های مختلف را تا مرحله قهرمانی و حرفه‌ای ادامه داده است. او می‌گوید: ورزش را با بوکس شروع کردم و درکنار آن، ورزش‌های رزمی مثل کاراته، تکواندو و جودو را نیز انجام می‌دادم. به ورزش شنا هم علاقه داشتم.

 

استخدام در کمیته انقلاب اسلامی

در بیست و‌هفت‌سالگی به استخدام کمیته انقلاب اسلامی درآمد. استخدام در کمیته سبب آشنایی او با ورزش تیر‌اندازی با تپانچه و علاقه‌اش به این رشته ورزشی می‌شود و از همان زمان بوده است که دیگر ورزش‌ها را کنار می‌گذارد و این رشته را شروع می‌کند؛ «استخدام در کمیته و کار‌های اداری مربوط‌به آن بیشتر وقتم را می‌گرفت؛ از طرف دیگر، چون درجریان یک مأموریت اداری تصادف کردم و پایم دچار آسیب شدید شد، نتوانستم ورزش‌های قبلی را ادامه بدهم. در این زمان در اسلحه‌خانه کمیته مشغول به کار شدم. فرصت خوبی بود برای آنکه با ورزش تیراندازی با تپانچه آشنا شوم.»

او در اسلحه‌خانه تمرینات تیراندازی با تپانچه را بدون مربی شروع کرد. در همان اسلحه‌خانه روز‌های متوالی تمرین می‌کرد؛ «در سال ۱۳۶۴ به‌مناسبت هفته دفاع مقدس برای اولین‌بار در مسابقات تیراندازی نیرو‌های مسلح در استان رتبه سوم را به دست آوردم. همان سال در مسابقات هیئت تیراندازی استان نیز شرکت و رتبه دوم هیئت تیراندازی استان را کسب کردم. سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۶ به جبهه رفتم. در جبهه نیز به صورت جسته وگریخته تمرینات تیراندازی را انجام می‌دادم.»

 

عضویت در تیم ملی تیراندازی

جعفرزاده در سال‌۱۳۶۸ دانشجوی رشته حسابداری بود و به‌دلیل حضور موفق در مسابقات تیراندازی استان به عضویت تیم ملی تیراندازی انتخاب شد. او می‌گوید: یک سال بعد از عضویت در تیم ملی یعنی سال ۱۳۶۹ در مسابقات بین‌المللی تیر اندازی ارتش‌های جهان که درکشور ایتالیا برگزارشد، شرکت کردم و موفق به حضور در فینال مسابقات شدم. در این رقابت که اولین مسابقه برون‌مرزی‌ام بود، ۲۹ نمره رکورد کشور را ارتقا دادم و به نام خودم ثبت کردم.

این مربی تیراندازی در سال‌های‌۱۳۷۰ تا ۱۳۷۳ در مسابقات تیراندازی ارتش‌های جهان که در کشور‌های نروژ، ایتالیا و سوئیس برگزارشد، حضور داشته و همیشه جزو هشت‌نفر اول تیراندازی دنیا بوده است.

احمدآقا سال‌۱۹۹۳ در مسابقات تیراندازی که ازسوی فدراسیون جهانی تیراندازی در ایتالیا برگزار شد، شرکت و فرصت حضور در مسابقات المپیک ژاپن را پیدا کرد. او می‌گوید: مسابقات فدراسیون جهانی تیراندازی از مسابقات برجسته و سطح عالی رشته تیر‌اندازی در جهان است و چیزی شبیه جام جهانی فوتبال است.

درجریان این مسابقات هرچند از ورود به مسابقات المپیک ژاپن بازماندم، به‌دلیل عملکرد موفقی که داشتم، موفق‌به دریافت کارت سفید ازطرف مسئولان فدراسیون تیراندازی شدم.

به گفته او کارت سفید درواقع نوعی اجازه مخصوص برای حضور در مسابقات المپیک بود. با‌وجود آمادگی کاملی که برای حضور در مسابقات المپیک ژاپن داشتم، بنا بر صلاحدید مسئولان فدراسیون و مربیان تیم ملی این حق از من گرفته شد و به‌جای من، خانم لیدا فریمان به‌عنوان اولین نماینده تیراندازی زنان ایران در مسابقات المپیک ۱۹۹۶ ژاپن حاضر شد.

 

قهرمان‌پروری در تیراندازی با بیش از ۲۰ سال تجربه

 

کارنامه درخشان مربیگری

احمد جعفرزاده از سال ۱۳۸۰ با کناره‌گیری از ورزش قهرمانی کار مربیگری را شروع می‌کند. او در این دوره نیز کارنامه مربیگری موفقی دارد و با تربیت شاگردان ممتاز نتایج خوبی به دست می‌آورد. او می‌گوید: اولین تیمی که مربیگری‌اش را برعهده گرفتم، تیم تیراندازی لیگ خراسان شمالی بود. در مدت چندماه، رتبه این تیم را از دسته یک به لیگ برتر کشور رساندم.

او در ادامه می‌گوید: دو دوره مربیگری تیم جانبازان و معلولان کشور را برعهده داشتم و بین سال‌های‌۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ شاگردانم یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز مسابقات بین‌المللی اروپا راکسب کردند. در مسابقات جهانی سوئیس، رشته تپانچه که سی‌نفر حضور داشتند، در دور مقدماتی، شاگردانم به رتبه دوم دست یافتند و در مرحله بعد به فینال مسابقات راه پیدا کردند.

او دو دوره مربیگری تیم تیراندازی سپاه و بسیج کشور را نیز برعهده داشته است و رتبه تیم تیراندازی بسیج را به بالاترین جایگاهی که امکان داشت، رساند.

می‌گوید: بهترین رتبه تیم تیراندازی سپاه و بسیج کشور بین نیرو‌های مسلح جایگاه چهارم بود. من به‌تدریج جایگاه این تیم در بین نیرو‌های مسلح را ارتقا دادم و تیم بسیج توانست در مسابقات نیرو‌های مسلح با پیروزی درمقابل تیم نیروی زمینی ارتش که همیشه مدافع قهرمانی بود، رتبه اول مسابقات نیرو‌های مسلح کشور را به دست آورد.

کسب این مقام برای تیم‌های دیگر به‌ویژه نیروی زمینی ارتش غیرقابل باور و شوکه‌کننده بود. بعد از این موفقیت دو دوره نیز مربیگری تیم ملی فدراسیون تیراندازی کشور را برعهده داشتم. در دوره دوم مربیگری با ۴۵ روز کار، وحید گل‌خندان توانست در مسابقات جهانی تیراندازی هند که سال ۱۳۹۶ برگزار شد، برای اولین‌بار مدال برنز مسابقات بین‌المللی تیراندازی تپانچه را به دست آورد.

 

۵سال خانه‌نشینی

احمد جعفرزاده که از سال‌۱۳۸۰ تا ۱۳۹۶ به مدت شانزده‌سال مربیگری معروف‌ترین تیم‌های تیراندازی کشور و در یک دوره نیز مربیگری تیم تیراندازی کشور را برعهده داشت، با‌وجود عملکرد موفق مورد بی‌توجهی مسئولان قرار می‌گیرد و برای مدت پنج‌سال مربیگری را کنار می‌گذارد.

او در مدت کناره‌گیری پنج‌ساله هیچ فعالیت ورزشی نداشت و همه تجربه خود را در راه آموزش فرزندش به کار گرفت. جعفرزاده می‌گوید: با‌وجود درخواست‌های زیاد برای تربیت شاگردان و آموزش در مراکز خصوصی در این مدت هیچ‌گونه فعالیت آموزشی و مربیگری را قبول نکردم. تنها شاگردم در طول این سال‌ها پسرم، حسین، بود. در این مدت آموزش‌ها و تجربه‌های چند‌ساله خود را در‌اختیار فرزندم قرار دادم؛ حتی در زمان برگزاری مسابقات و حضور فرزندم در مسابقات تیراندازی استان به‌صورت گمنام در جمع تماشاگران حاضر و پیگیر مسابقات شده‌ام.


مربیگری تیم ملی

جعفرزاده بعد از پنج‌سال خانه‌نشینی بیش از دوماه است که مربیگری تیم ملی تیراندازی کشور را برعهده گرفته است. او می‌گوید: با‌وجود همه بی‌مهری‌ها و تنهایی‌هایی که در این پنج‌سال داشتم، فقط و فقط برای پیشرفت تیم ملی تیراندازی و سرافرازی نام کشورم، ایران، مربیگری تیم ملی را برعهده گرفته‌ام و امیدوارم بتوانم در مسابقات بین‌المللی حضوری چشمگیر و موفقیت‌آمیز داشته باشیم.

ارسال نظر