کد خبر: ۵۵۸۷
۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

استخر روباز پارک ملت ۵۰ ساله است

سید‌جمال هاشمی که از دهه‌۶۰ تا الان شناگر همه‌ساله استخر روباز پارک ملت است، می‌گوید: آن زمان استخر روباز سعدآباد بیشترین علاقه‌مند را داشت. اما اینجا روز‌به‌روز زیباتر شد و وضعیت بهتری به خودش گرفت.

دیدن این آب زلال و تمیز، زیر این آسمان آبی، ذهن ما را به غوطه‌خوردن در «طرخ»‌های قدیمی زمین‌های کشاورزی می‌برد؛ جایی استخرمانند که مقدار زیادی آب برای آبیاری زمین کشاورزی جمع می‌شد و همان برای یک ظهر داغ تابستانی کافی بود که بچه‌ها و نوجوانان قلقلک شوند تا تنی به آب بزنند و خنک شوند. این تفریح البته اصلا ایمنی نداشت و کم‌خطر هم نبود. استخر روباز پارک ملت البته فقط از نظر حس و حال به آن طرخ‌ها نزدیک است.

اینجا مجموعه تخصصی شناست و زیباسازی و ایمن‌سازی شده تا محل خوبی برای آب‌تنی کسانی باشد که می‌خواهند شنا در فضا‌های روباز را تجربه کنند.

 

صدای جیغ بچه‌ها زمان آب‌بازی در گوشم هست

کسی به یاد ندارد چه کسی یا کسانی اولین‌بار در بوستان قدیمی ملت تنی به آن زده‌اند. این موضوع به حافظه قدیمی‌های پارک مثل مهدی ذورقی و سیدجمال هاشمی هم قد نمی‌دهد. حاج‌مهدی می‌گوید به خاطر دارد که از همان روز‌های ساخت پارک ملت در اواسط دهه ۴۰ در گوشه و کنار پارک آب‌نما‌هایی وجود داشت.

او می‌گوید: یادم است که یک گروه از بچه‌های ملک‌آباد و سجاد هم برای تفریح و آب‌بازی در روز‌های تابستان خودشان را به پارک ملت می‌رساندند و اینجا کنار جداول و آب‌نما‌ها تفریح می‌کردند. صدای خنده‌ها و جیغ‌های بچگانه‌شان هنوز در گوشم است.

این شهروند قدیمی ساکن محله زیباشهر می‌گوید: اواخر دهه ۴۰ بود که استخر را به شکل الان ساختند. در سال‌های اول نظم درستی نداشت. یک هفته آب داشت و ۱۰ روز نداشت، ولی استقبال از آن خوب بود.

سال‌های اول، استفاده از آن رایگان بود. فکر کنم سال ۶۴ یا ۶۵ بود که با یک سکه پنج‌تومانی، سه‌چهارتا بلیت می‌گرفتیم. یادش به‌خیر؛ مسئولی داشت به اسم آقای سهروردی، سخت نمی‌گرفت و با هر بلیت، دوبار بچه‌ها به استخر می‌رفتند.

 

اول سعدآباد، بعد پارک ملت

سید‌جمال هاشمی از دهه‌۶۰ تا الان شناگر همه‌ساله استخر روباز پارک ملت است. او می‌گوید: آن زمان استخر روباز سعدآباد بیشترین علاقه‌مند را داشت. اما اینجا روز‌به‌روز زیباتر شد و وضعیت بهتری به خودش گرفت.

هاشمی می‌گوید: استخر روباز پارک ملت پاتوق تفریحی بچه‌های آزادشهر در دهه‌۶۰ و ۷۰ بود. ما یا در اینجا تفریح می‌کردیم یا کوچه درختی وسط بولوار وکیل‌آباد. این استخر خیلی از بچه‌های آزادشهر را شناگر کرد؛ یعنی بچه‌هایی از سن هشت‌نه‌ساله تا بیست‌ساله در اینجا زیر‌نظر مربیان خصوصی یا با رفقای خود کار کردند و شناگر شدند. برخی افراد حتی شناگرانی حرفه‌ای شدند و به مسابقات مختلف رفتند.

استخر روباز پارک ملت برای استفاده شهروندان در تابستان امسال، از حدود پانزده‌روز قبل بازگشایی شده و متناسب با شرایط آب و هوایی تا اواخر تابستان در‌اختیار عموم است. پیش از بازگشایی مجدد این مجموعه، تعمیر و بهسازی آن به‌صورت‌کامل صورت گرفته است.

این مجموعه هر‌روز از ساعت ۱۲ تا ۱۷:۳۰ پذیرای شهروندان است و هزینه آن ۵۰۰‌هزار‌ریال است. روزانه ۱۵۰۰‌بلیت رایگان هم درمیان تشکل‌ها و گروه‌های مردمی توزیع می‌شود.

ارسال نظر