کد خبر: ۸۹۳۴
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰

نفیسه ابراهیمی دغدغه ازدواج جوانان را دارد

عضو شورای اجتماعی محله شهید قربانی می‌گوید: زمانی‌که با خانواده‌های نیازمند در ارتباط بودم، متوجه شدم که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های این خانواده‌ها هزینه‌های سرسام‌آور جهیزیه است.

در محله‌های حاشیه شهر به‌ویژه در طبرسی‌شمالی و پنج‌تن کمتر‌کسی است که او را نشناسد. زنی به‌غایت فروتن و مردمی، اما پیگیر و خستگی‌ناپذیر. نفیسه ابراهیمی، عضو شورای اجتماعی محله شهیدقربانی، سال‌هاست که در نقاط کم‌برخوردار شهر کوچه‌به‌کوچه و خانه‌به‌خانه می‌رود و با تحقیق و شناسایی افراد، دست خیران شهر را در دست خانواده‌هایی می‌گذارد که به‌دنبال ناجی برای رنج‌های خود هستند.


همراه خیران، همیار خانواده‌ها

نفیسه ابراهیمی در حال حاضر مسئول مرکز ازدواج آسان «برای مردم» در محله شهید قربانی است. از او درباره سابقه فعالیت‌هایش می‌پرسم. می‌گوید: حدود پانزده‌سال است در عرصه‌های فرهنگی و جهادی فعالیت می‌کنم و در حال حاضر واسطه‌ای هستم بین حدود ۲ هزار خانواده کم‌برخوردار و آسیب‌پذیر با خیرانی که برای کمک و دستگیری از نیازمندان به‌دنبال مرجعی موثق برای شناسایی این خانواده‌ها هستند.

 خانواده‌های بسیاری هستند که نمی‌دانند برای رفع احتیاجات خود دست نیاز به کجا دراز کنند و از طرف دیگر خیرانی نیز هستند که نمی‌دانند برای کمک‌رسانی چطور می‌توان نیازمندان واقعی را یافت. ما واسطه خیر بین این دو گروه هستیم.


ازدواج، مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها

عضو شورای اجتماعی محله شهید قربانی پس از سال‌ها کار در مناطق حاشیه‌ای مشهد و شناخت درست و دقیق خانواده‌های محروم ساکن این مناطق سه سال قبل به فکر فراهم‌کردن سازوکاری برای تسهیل امر ازدواج در این مناطق افتاد و در‌نهایت مرکز ازدواج «برای مردم» را راه‌اندازی کرد. این مرکز به‌طور رسمی پارسال ازسوی برخی فعالان عرصه جهادی و با همراهی خیران تأسیس شد.

از او و دغدغه‌هایش برای راه‌اندازی ستاد ازدواج که جویا می‌شویم، می‌گوید: زمانی‌که با خانواده‌های نیازمند در ارتباط بودم، متوجه شدم که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های این خانواده‌ها هزینه‌های سرسام‌آور جهیزیه است.

طبقه پایین منزل شخصی ابراهیمی مدتی است برای نگهداری از وسایل اهدایی و جهیزیه عروس و داماد‌ها استفاده می‌شود. مرکز تسهیل ازدواج نیز با تکیه بر این فضای محدود تأسیس شده و پس‌از گذشت نزدیک به یک سال همچنان در همین مکان پابرجاست.

او نگاهی گذرا به برنامه‌های یک سال گذشته‌اش می‌اندازد و می‌گوید: طی یک سال گذشته با یاری خیران موفق شدیم هفده‌سری جهیزیه تهیه و مراسم ازدواج هفده‌زوج نیازمند را در فرهنگ‌سرا برگزار کنیم. برای پانزده‌زوج دیگر هم تسهیلگری انجام داده‌ایم و از مرحله معرفی و آشنایی گرفته تا ازدواج آنان به واسطه این مرکز انجام گرفت.‌

 

ای که دستت می‌رسد، کاری بکن

ابراهیمی در پایان به مشکلات و چالش‌های پیش روی خود اشاره می‌کند و می‌گوید: به لطف خدا و با همراهی مردم، تعداد لباس عروس‌های اهدایی به مرکز زیاد شده است و نیازمند مکانی برای نگهداری آنها هستیم. فضای پنجاه‌متری منزل شخصی‌ام دیگر جواب‌گوی این نیست که هم به‌عنوان مکانی برای نگهداری جهیزیه مورد‌استفاده قرار گیرد و هم دفتر مرکز ازدواج باشد و زوج‌ها بتوانند برای دیدن لباس و سفره عقد به اینجا مراجعه کنند. اگر بتوان مکان بزرگ‌تری برای نگهداری لباس‌ها و سفره عقد در‌اختیار گرفت، گره بسیاری از مشکلات ما باز خواهد شد. علاوه‌بر‌این ما یاری همه خیران و نهاد‌ها و سازمان‌هایی را که بتوانند کمکی در امر ازدواج کنند، می‌طلبیم و همه را برای تسهیل در انجام این کار خیر دعوت می‌کنیم.

ارسال نظر