کد خبر: ۵۵۹۲
۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵

پیوند امروز و آینده کودکان در «کارالند»

«کارالند» یا «شهر مشاغل» نخستین‌ مجموعه در نوع خود در کشور است. این مرکز با مساحت حدود هزار و صدمترمربع در طبقۀ سوم برج «آرمیتاژ» قرار دارد.

«کارالند» یا «شهر مشاغل» که نخستین‌مجموعه در نوع خود در تمام کشور است. این مرکز با مساحت حدود هزار و صدمترمربع در دو طبقه در خیابان هفت‌تیر ۸ و در طبقۀ سوم برج «آرمیتاژ» قرار دارد.

در کل دنیا شهر‌های مشاغل با نام «کیدزانیا» (Kidzania) در ۲۱ کشور وجود دارند و ما بیست‌و‌دومین کشوری هستیم که «شهر مشاغل» را در ابعادی کوچک‌تر از سایر کشور‌ها داریم.

قرار بود شعبه‌ای از «کیدزانیا» در ایران نیز باشد که به‌دلیل تحریم‌ها میسر نشد، اما شرکت «توسعۀ بازی‌های نوین‌آفرین» (تبنا)، که فعالیت خود را از سال ۹۳ آغاز کرده است، به مدیریت سید‌محمد‌لاجوردی و مدیرعاملی رضا چرخکار، در کنار ایجاد فضا‌های خاص بازی مانند نخستین مرکز تخصصی پارک‌موزۀ علمی در فضای دو هزارمتری در منطقۀ گردشگری «سپاد»، پارک «بازیما» در مجتمع تجاری «وصال» و مکان‌های علمی، سرگرمی و تفریحی خاص دیگر است.

«کارالند» با کمک مشاوران هلندی و کارشناسان زبدۀ ایرانی و کارگران توانمند داخلی برای کودکان ساخته شده است تا آنان بتوانند در این سرزمین رؤیای داشتن شغل در یک شهر واقعی را تجربه کنند. در این شهر بیش‌از ۲۳ شغل به‌صورت کاملا حرفه‌ای شبیه‌سازی شده است که کودکان می‌توانند در آن علاوه‌بر آشنایی با خصوصیات هرشغل به بازی و رؤیاپردازی شغل آینده‌شان بپردازند.

همچنین در این شهر، کودکان با پول ایجاد درآمد، درازای انجام کار و خدمات نیز آشنا می‌شوند و برای زندگی آینده خود را آماده می‌کنند. در این سرزمین و در بخش‌های مختلف آن، سناریو‌های متنوعی تعریف شده است؛ روایت‌هایی که واقعیت جالبی به بازی کودکان در این سرزمین می‌بخشد. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.    

 

تبدیل واحد پولی به «کارو»

این سرزمین، واحد پولی جداگانه‌ای به نام «کارو» دارد و از لحظۀ ورود کودکان درازای پرداخت مبلغ ورودی، چکی به نام کودک از بانک شهر که تنهابانک موجود در شهر مشاغل است، صادر می‌شود و کودک، پس از پشت‌نویسی و امضای آن چک می‌تواند مبلغ معادل چکی را که به بانک تحویل داده دریافت و در «سرزمین مشاغل» هزینه کند.

در ازای مبلغ ورودی، در قسمت پذیرش، چکی به‌ارزش ۸۰ کارو به کودک داده می‌شود. همراه این مبلغ یک‌نقشه، که جزئیات «کارالند» در آن مشخص شده است، نیز به کودک داده می‌شود تا راهنمای او در این سرزمین باشد و بتواند به قسمت‌های مختلف مانند آتش‌نشانی، دندان‌پزشکی، جراحی و ... برود. مدت‌زمان سناریوی هربخش حدود ۲۰ دقیقه است و اگر کودک در حین بازی کارو کم بیاورد، مجدد می‌تواند به بانک برود و با پرداخت هزینه کارو دریافت کند.

 

باغبانی

در این بخش علاوه‌بر اینکه کودک امکان شن‌بازی دارد، اطلاعات مفیدی درخصوص ابزار باغبانی و گیاهان مختلف به او داده می‌شود. اگر مراجعۀ اولش به این بخش باشد، سناریوی کاشت یک گیاه نیز برای او تعریف شده است؛ به این روش که گلدانی به او داده می‌شود تا گیاهی بکارد و آن را با خود به منزل ببرد و از آن مراقبت کند. اگر مراجعات دیگری به این بخش داشته باشد، سناریو‌های دیگری مانند کاشت سبزیجات و ارائۀ اطلاعات کامل‌تر باغبانی نیز به او ارائه ‌می‌شود.

 

پیوند امروز و آینده کودکان در «کارالند»

 

آرایشگاه

دربخش دیگری، که آرایشگاه نام دارد، کودک نحوۀ بافت مو یا شینیون را درقالب سناریو‌های متفاوت از مربی این بخش می‌آموزد و همچنین در این بخش گریم صورت کودک نیز انجام می‌شود که بسیاری از کودکان، به‌ویژه دختران، به این بخش علاقه دارند.

 

پیوند امروز و آینده کودکان در «کارالند»

 

کارگاه هنری نقاشی

در این قسمت از «کارالند» کودک تکه‌چسبانی و انواع متریال‌های به‌روز نقاشی را می‌آموزد و با رنگ‌هایی مانند گواش، رنگ روغن، اکرولیک و رنگ‌های جدیدی با سه‌کاربری هم‌زمان آشنا می‌شود.

کودک برش‌های آماده‌ای از تکه‌های یک لباس و مقوا و کاغذ سناریوی این قسمت را می‌سازد که با ترکیب آن‌ها برروی بوم نقاشی یا کاغذ می‌تواند یک لباس کامل را ترسیم کند و با قسمت‌های مختلف آن آشنا شود، یا نقاشی منزلی را ایجاد کند که در و پنجرۀ آن باز و بسته می‌شوند. کودک در این بخش با‌توجه‌به میزان خلاقیتش، طرح و نقاشی‌های بسیارخلاقانه‌ای را اجرا می‌کند.

در این بخش کودک لباس یک هنرمند را می‌پوشد و کلاه یک‌نقاش واقعی را بر سر می‌گذارد و با بومی که در مقابلش است تصویر بسیار زیبایی برای تهیۀ عکس از او ایجاد می‌شود.

 

پیوند امروز و آینده کودکان در «کارالند»

 

کارگاه کاردستی

در این قسمت سناریو‌های متفاوتی برای ساخت انواع و اقسام سازه‌های دستی تعریف شده است. کودک می‌تواند سفالگری کند یا اینکه با اشیای بازیافتی، یک‌سازۀ جدید بسازد؛ سازه‌ای مانند قاب‌عکس یا مجسمه یا ماسک. سناریوی دیگری که در این بخش تعریف شده است، ساخت مگنت‌های رویخچالی است که با خمیر‌های بسیار خاصی انجام می‌شود.

 

پیوند امروز و آینده کودکان در «کارالند»

 

بیمارستان

در این قسمت از «سرزمین مشاغل» کودکان لباس جراحی بر تن می‌کنند و وارد اتاق جراحی می‌شوند.  همچنین  آشنایی با تجهیزات اتاق عمل برای آن‌ها تعریف شده است تا آموزش‌های اولیۀ اتاق عمل را بینند. نحوۀ تنفس مصنوعی در زمان ایست قلبی بیمار، یکی از سناریو‌های اتاق عمل است.

همچنین اعضای مختلف داخل بدن، با مولاژی که هرکدام از اعضای بدنش جدا می‌شود، به کودکان آموزش داده می‌شود. یکی دیگر از سناریو‌هایی که برای این بخش تعریف شده است، عمل کلیۀ خراب بیمار و یا تومور مغزی است که در قالب آن جراحی و بسیاری از نکات مربوط‌به سلامتی به کودکان آموزش داده می‌شود.

 

پیوند امروز و آینده کودکان در «کارالند»

 

آتش‌نشانی

در این بخش، علاوه‌بر آموزش مواردی مانند کپسول‌ها و تجهیزات موردنیاز یک آتش‌نشان، کودک لباس آتش‌نشان را بر تن می‌کند و با جزئیات کار آتش‌نشان آشنا می‌شود. همچنین کودک در این قسمت یاد می‌گیرد که برای اطفای حریق ساختمان‌هایی با ارتفاع‌های متغیر، چندمتر شلنگ لازم است یا با چه چیز‌هایی می‌توان آتش را مهار کرد.

سناریوی تعریف‌شده نیز عملیات واقعی آتش‌نشانی و اطفای حریق است که در آن، کودک سوار بر خودروی واقعی آتش‌نشانی در محدودۀ خیابان هفت‌تیر به یک عملیات کاملا واقعی می‌رود.

 

پیوند امروز و آینده کودکان در «کارالند»

 

کلانتری

در قسمت کلانتری شیوه کار  به این صورت است که  یک سارق با لباس دالتون‌ها در شهر دزدی می‌کند و کودکان در لباس کامل پلیس و با دست‌بند و تجهیزات دیگری مانند بی‌سیم، باید دزد را دستگیر کنند. عکس سارق در‌حال‌سرقت از بانک «کارالند» و بخشی از مشخصات او به پلیس‌های کوچک داده می‌شود تا راحت‌تر بتوانند دزد را شناسایی کنند.

در این بخش از «سرزمین مشاغل» توصیه‌هایی درمورد ایمنی منزل و خودرو و همچنین مواردی که کودکان باید برای امنیت بیشتر خود رعایت کنند، به کودکان ارائه می‌شود.

 

پیوند امروز و آینده کودکان در «کارالند»

 

دندانپزشکی

کلینیک دندانپزشکی «کارالند» به‌روزترین تجهیزات دندانپزشکی را دارد و در این قسمت علاوه‌بر اینکه کودکان با ابزار متفاوت دندانپزشکی آشنا می‌شوند و نحوۀ صحیح مسواک‌زدن و زمان آن را می‌آموزند، شناخت کامل و جامعی از بهداشت دهان و دندان به‌دست می‌آورند.

آن‌ها می‌آموزند که دندان چیست و چه بخش‌هایی دارد و هرکدام از بخش‌های دندان اگر آسیب ببیند، چگونه ترمیم خواهد شد. سناریویی که برای این قسمت تعریف شده، ترمیم دندان خراب دهان مولاژی است که به‌عنوان بیمار این بخش تحت‌درمان دندانپزشک کوچک قرار می‌گیرد. حمایت‌کنندۀ این قسمت، کلینیک فوق‌تخصصی کودکان «راد» است که این کلینیک را با به‌روز‌ترین تجهیزات دندانپزشکی مجهز کرده است.

 

پیوند امروز و آینده کودکان در «کارالند»

 

خلبانی

در این قسمت، کابین خلبان با طراحی بسیارواقعی ساخته شده است و یوک خلبانی کاملا واقعی است. در داخل کابین صدای هواپیما و تکان‌های صندلی نیز به واقعی‌تربودن این تجربۀ پرواز کمک می‌کنند. دورتادور کودک در زمان پرواز فرضی، مانیتور‌هایی است که حس حقیقی یک پرواز واقعی را تداعی می‌کند و سناریوی تیک‌آف هواپیما یکی از بخش‌های جذاب این قسمت است.

در این بخش، کودک می‌تواند مسیر پرواز را تعیین کند و مثلا باند پرواز «مشهد به تهران» یا «تهران به اهواز» یا مسیر‌های پرواز دیگر را انتخاب کند و همۀ مواردی که توسط اسپانسر این قسمت، یعنی آژانس هواپیمایی «محمد‌زاده»، تجهیز شده است، به‌نوعی است که تجربۀ یک پرواز حقیقی و خلبان‌بودن در کودک ایجاد شود.

 

سالن همایش‌ها

در این قسمت، عروسک‌گردانی و نمایش عروسکی انجام می‌شود و نمایشنامه‌هایی از داستان‌های عروسکی مختلف دارد. جلسات مختلف مجموعه و برگزاری تولد کودکان در این قسمت انجام می‌شود. همچنین سینمای سه‌بعدی نیز در همین قسمت تعبیه شده و قرار است تا دوهفتۀ آینده، بازیگری نیز در این بخش به کودکان آموزش داده شود.

 

پیوند امروز و آینده کودکان در «کارالند»

 

آموزشگاه رانندگی

در این بخش از «کارالند» علاوه‌بر تست سلامت و بینایی کودکان، تمام علائم راهنمایی و رانندگی، و فرمان‌های مختلف چراغ راهنمایی به آن‌ها آموزش داده می‌شود. علاوه‌بر این موارد شبیه‌ساز رالی در این قسمت، تجربۀ رانندگی واقعی را برای کودکان ایجاد می‌کند که پس از آن برای کودک، گواهینامه‌ای یک‌ساله با عکس خود او صادر می‌شود و او با این گواهینامه می‌تواند در شهر مشاغل با ماشین و موتور شارژی‌ها تردد کند.

 

پیوند امروز و آینده کودکان در «کارالند»

 

آشپزی و شیرینی‌پزی

در این قسمت، کودکان لباس آشپزی بر تن می‌کنند و اطلاعاتی دربارۀ آشپزی به آن‌ها ارائه می‌شود. سناریوی این قسمت پخت شیرینی، کاپ‌کیک، پیتزا و ... است که توسط خود کودک تمام مراحل آن انجام می‌شود و مربی تنها اطلاعات فنی لازم را در این زمینه به کودک ارائه می‌دهد.

 

کلینیک فنی

آموزش اولیۀ روباتیک و شناخت ابزار از مواردی است که کودک در این قسمت آموزش می‌بیند. او بادکردن لاستیک و همچنین بستن مدار‌های ساده را نیز در این بخش می‌آموزد و با بار مثبت و منفی آشنا می‌شود. اتفاق جالبی که قرار است به‌زودی برای این قسمت تعریف شود، سناریوی بازکردن و بستن قطعات یک ماشین شارژی است تا کودک با قسمت‌های یک خودرو و کاربرد هر یک نیز به‌خوبی آشنا شود.

 

آکادمی موسیقی

در این قسمت، بهترین آلات موسیقی  توسط اسپانسر «پیانوی باربد» تعبیه شده است. کودکان علاوه‌بر آشنایی با آلات موسیقی، می‌توانند نحوۀ استفاده از هر یک از ساز‌ها را نیز بیاموزند. بخش جذاب این غرفه، آزمون نوازندگی با آلات متنوع موسیقی است. در این بخش به‌نوعی استعدادیابی موسیقی کودک نیز انجام می‌شود.

 

پیوند امروز و آینده کودکان در «کارالند»

 

هایپرمارکت

در بخش هایپرمارکت سبد‌های خرید کوچکی برای کودکان وجود دارد که آن‌ها می‌توانند با گرفتن لیست خرید از مربی، مواردی را که در لیست نوشته شده، تهیه کنند و تجربۀ خریدی واقعی را داشته باشند. این قسمت بیشتر بر استقلال کودکان تمرکز دارد و در حین خرید اطلاعاتی مانند تاریخ‌مصرف و مرغوبیت کالا  و استاندارد و بهداشتی‌بودن محصولات به کودکان داده می‌شود.

 

پیوند امروز و آینده کودکان در «کارالند»

 

کارا اوکی یا خوانندگی

در این سالن، که مانند یک استودیو است، کودکان می‌توانند شعر‌های مهدکودک یا ترانه‌هایی را که حفظ هستند، همراه موسیقی‌ای که برای آن‌ها پخش می‌شود و با میکروفونی که در اختیار دارند، بر روی استیج بخوانند. 

 

پیوند امروز و آینده کودکان در «کارالند»

 

خاله‌بازی

بخش جدیدی که قرار است تا دوماه دیگر به این مجموعه الحاق شود، خاله‌بازی است که قرار است در مکانی مانند خانۀ باربی، که دوبلکس است، انجام شود. قرار است در این بخش، بچه‌ها تمام تجربیات یک‌زندگی را از اتوکردن لباس، شستن لباس و ظرف، غذاپختن، جارو زدن و کلی فعالیت‌های دیگر بیاموزند. قرار است وسایل این خانه به‌گونه‌ای طراحی شود که با جثۀ کودکان متناسب باشد.



* این گزارش چهارشنبه، ۱۹ مهر ۹۶ در شماره ۲۶۴ شهرآرامحله منطقه ۹ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر