کد خبر: ۶۰۵۶
۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶

طا‌ها هویت جوانان محله سجادیه

هیئت‌امنا و مسئول کانون فرهنگی مسجد محله سجادیه چراغ این مکان معنوی را روشن نگه داشته‌اند.

ابتدای خیابان چمن ۹۴ قرار دارد. یک در آن به داخل کوچه باز می‌شود و در دیگر در حاشیه بولوار میرزاکوچک‌خان است. اینجا مسجد طاها، یکی از قدیمی‌ترین اماکن محله است. وقتی به مسجد می‌رسم زمان اقامه نماز جماعت مغرب است. صفوف نماز پر شده است و عده زیادی از پیر تا جوان و نوجوان در مسجد حاضر هستند.

مسجد طاها، از فعال‌ترین مساجد محله سجادیه، برنامه‌های متنوع فرهنگی، ورزشی و آموزشی دارد. جدا از همه موارد، نماز جماعت اینجا و مراسم دهه اول محرم نیز همیشه برقرار است.

مسجد قدیمی خیّرساز

بعد‌از نماز جماعت با چندنفر هم‌کلام می‌شویم. در گوشه مسجد چندتن از اعضای هیئت‌امنا نشسته‌اند. کاظم باوندی، یکی از این اعضا، ۶۴‌سال سن دارد. از سال‌۱۳۵۳ در این محله ساکن است.

او درباره گذشته مسجد می‌گوید: بانویی با نام فامیلی «طاووسی‌مقدم» منزلش را وقف مسجد کرد، اما توانایی ساخت آن را نداشت. تا اینکه خیّری به نام حسین جعفرزاده برای ساخت آن پیش‌قدم شد. حدود سال‌۱۳۷۰ بود و مدت کمی از ساخت مسجد می‌گذشت که شهردار مشهد آمد و خبر ساخت بولوار میرزاکوچک‌خان را داد.

لاجرم بنای مسجد عقب‌نشینی کرد؛ شبستان فعلی حیاط پشتی مسجد قدیم است. آن مسجد در بنا و بزرگی نمونه بود. نام مسجد ابتدا چهارده‌معصوم (ع) بود که پس از بازسازی به نام طا‌ها تغییر پیدا کرد.

طا‌ها هویت جوانان محله سجادیه

 

این مسجد هویت ماست

حسین شریفی، یکی دیگر از اعضای هیئت‌امنا، درباره بازسازی آن می‌گوید: چند سال پیش تصمیم گرفتیم شبستان را که با سقف کاذب در حیاط مسجد قدیم ساخته شده بود، بازسازی کنیم. این‌بار با کمک اعضای هیئت‌امنا و چند خیّر کار پیش رفت و مسجد به شکل فعلی ساخته شد. این مسجد باید سامان می‌گرفت؛ چون ما در این محله بزرگ شده‌ایم و تا همین چند سال پیش همه همسایه‌ها یکدیگر را خوب می‌شناختند.

او ادامه می‌دهد: این مسجد هویت ماست. مراسم محرم این مسجد هم در این محدوده، نمونه است. ابتدای کوچه پشتی مسجد یعنی خیابان شهید‌کاشف را فرش می‌کنیم و پانزده‌شب مراسم داریم؛ مراسمی که خیلی هم شلوغ می‌شود؛ حتی مردم از محله حسین‌آباد و کوی سلمان به اینجا می‌آیند.

همچنین این مسجد نزدیک ساختمان شهرداری منطقه ۵ قرار دارد و ارباب‌رجوع‌ها و کارمندان آنجا هم گاهی برای نماز جماعت به اینجا می‌آیند. خودمان همیشه می‌گوییم که اینجا مسجد ساختمان شهرداری منطقه است.

کارت‌های اذان و مکبری

کاظم‌آقا باوندی کارت‌هایی از جیبش در می‌آورد و نشانم می‌دهد. کارت‌های کوچکی است که روی آن نوشته شده است «اذان و مکبری» و حدیثی هم از حضرت رسول اکرم (ص) نوشته شده است. بچه‌ها که در فعالیت‌های مسجد مشارکت دارند، از این کارت‌ها هدیه می‌گیرند و بعد از مدتی با‌توجه‌به امتیاز جمع کرده هدایایی مثل توپ فوتبال، راکت پینگ‌پنگ یا بازی فکری به آن‌ها اهدا می‌شود. هیئت‌امنا هزینه این هدایا را پرداخت می‌کند تا نوجوانان با انگیزه بیشتری در فعالیت‌های مسجد مشارکت کنند.

محمدپارسا محمدیان سیزده‌سال دارد و یکی از مکبر‌های فعال اینجاست. او می‌گوید: من این مسجد را خیلی دوست دارم؛ هم به‌خاطر حال و هوایش و هم به‌خاطر کلاس‌های آموزشی کانون آن. چهارسال پیش به مکبری علاقه‌مند شدم و از همان وقت هر شب وقت نماز مغرب، خود را به مسجد می‌رسانم. اوایل تعداد مکبر‌ها زیاد نبود، اما الان چند‌نفری هستیم و برنامه زمانی داریم و امشب نوبت من بود.

محرابی با عکس شهدا

مسجد حدود سال‌۱۳۷۰ با هزینه خیّری بازسازی شد. به‌دلیل عقب‌نشینی مسجد، محراب مسجد قدیم حالا در پاگرد پله‌های طبقه دوم قرار دارد. این محراب قدیمی را با نور سبز و تصایر کوچکی از شهدای جنگ و انقلاب تزیین کرده‌اند.

درست وسط این محراب کاشی‌شده، تصویر سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی را قرار داده‌اند. از پله‌ها که بالا می‌رویم، در ورودی این طبقه، سمت چپ کتابخانه کوچکی گذاشته‌اند. سمت راست هم یک میز پینگ‌پنگ قرار دارد و انتهای اتاق بزرگ را به فضای آموزشی اختصاص داده‌اند و تخته سفیدی روی دیوار نصب کرده‌اند. کل فضای طبقه دوم به کانون فرهنگی و هنری مسجد اختصاص دارد.


مسجد فعال نوجوانان

محسن سلیمانی مسئول فرهنگی مسجد و مدیر کانون فرهنگی و هنری جواد‌الائمه (ع) است که با کارهایش به‌نوعی راه‌پای نوجوانان را به مسجد و فعالیت‌های مذهبی باز کرده است. محسن که در گذشته حوزه درس می‌خوانده، حالا دانشجوی کارشناسی علوم‌تربیتی در دانشگاه امام‌رضا (ع) است. او به‌دلیل حضور بیشتر در برنامه‌های مسجد، خانه‌ای نزدیک این محله تهیه کرده است.

او مهم‌ترین فعالیت کانون را کمک به وضع تحصیلی نوجوانان عضو‌شده می‌داند و می‌گوید: ما با مدارس مختلف درارتباطیم و حتی مثلا در کلاس‌های مخصوص شب امتحان از معلم‌های خودشان دعوت کرده‌ایم تا به اینجا بیایند و نکات آموزشی را به آن‌ها یادآوری کنند. از‌طریق این برنامه‌های آموزشی، حدود پنجاه‌شصت‌نوجوان به این مسجد جذب شده‌اند و در برنامه‌های مذهبی، فرهنگی و ورزشی هم مشارکت دارند.

گویا مسجد سال‌های سال برای نوجوانان فعالیت فرهنگی نداشته است تا سال‌۱۳۹۸ که آقا محسن به اینجا می‌آید. او می‌گوید: هیئت‌امنای فعلی مسجد به فعالیت‌های کانون بها می‌دهند و در موارد مالی هم حامی ما و بچه‌ها هستند. بچه‌های کانون عمدتا نوجوانان سیزده تا هفده‌ساله هستند. اولین گروهی که در کانون مسجد عضو شدند، امسال دانشجو می‌شوند و برای کمک و تدریس برمی‌گردند.

تحصیل همراه با تهذیب

آقا محسن می‌گوید: ما با‌توجه‌به سخنان رهبر معظم انقلاب فعالیت‌ها را در سه شاخه تحصیل، تهذیب و ورزش دسته‌بندی کردیم. در فعالیت‌های تحصیلی، برگزاری کلاس‌های تقویتی، رفع اشکال و آمادگی امتحان، برنامه‌های مفصلی داریم. چندین بار اعتکاف علمی برگزار کرده‌ایم.

در برنامه‌های تهذیب نیز حلقه‌های معرفت برای پایه‌های تحصیلی مختلف در روز‌های هفته برگزار می‌شود. علاوه بر این برای پایه‌های مختلف تحصیلی، هیئت‌های مذهبی نیز داریم که با هر مناسبت تشکیل می‌شود و اعضای آن مسئولیت کار را بر‌عهده می‌گیرند. هیئت هفتگی کانون نیز با نام انصار‌المهدی (عج) رهروان شهدا فعالیت می‌کند.

در ادامه، مسئول کانون به فعالیت‌های ورزشی هم اشاره‌ای می‌کند و می‌گوید: هر‌از‌چندگاهی از طرف آستان قدس رضوی زمین چمن در‌اختیارمان قرار می‌گیرد و بچه‌ها فوتبال بازی می‌کنند. تیم فوتسالی هم داریم که دو سال سابقه دارد و به یاد سردار شهید‌حاج‌قاسم سلیمانی نامش را «سپهبد» گذاشته‌ایم. محل تمرین هفتگی این تیم، سالن شهید‌عرفانی در خیابان میرزاکوچک‌خان‌۲۰ است.

محمد نگاری، مربی این تیم، از مربیان خوب فوتسال نوجوانان مشهد است. قرار است به‌زودی این تیم در لیگ نوجوانان استان بازی کند. برای نوجوانان علاقه‌مند به ورزش رزمی هم یک دوره آموزشی در همان سالن شهید‌عرفانی برگزار می‌کنیم.

امیر‌حسین ترکمن متولد‌۱۳۸۶ حدود دو‌سالی در برنامه‌های فرهنگی و آموزشی کانون مسجد حضور داشته است. او می‌گوید: فضای کانون و مسجد برای فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی خیلی خوب است و از‌طرفی کلاس‌های آموزشی هم نیاز نوجوانان این محله است.

ارسال نظر