کد خبر: ۶۹۰۴
۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷

هنر رفاقت با نوجوانان

حسین نجفی می‌گوید: طی سال‌های خدمتم در برنامه‌های مذهبی به این نتیجه رسیده‌ام که آموزش باید به نوجوانان کمتر از هجده‌سال صورت گیرد.

برق شادی را می‌شد در چشمانش دید. از دیدن جمعیت غافلگیر شده بود. حسینیه دیگر جایی برای نشستن نداشت؛ همه جمع شده بودند تا از او تشکر کنند. ماجرا از آنجا شروع شد که ساکنان محله امام‌خمینی (ره) با دفتر شهرآرا‌محله تماس گرفتند و گفتند می‌خواهند از یک فعال فرهنگی که با تشکیل هیئت، یک محله را گرد هم جمع کرده است، قدردانی کنند. ما هم در این مسیر با آن‌ها همراه شدیم.

هنگامی‌که موضوع را با شورای هیئت مذهبی مطرح کردیم، مورد استقبال قرار گرفت و آن‌ها هم پای کار آمدند. نتیجه‌اش این شد که دوشنبه هفته گذشته، با حضور مدیران و اعضای ستاد امر به معروف استان، شورای هیئت مذهبی مشهد، شورای اجتماعی محله امام خمینی (ره) و اهالی محله، مراسمی متفاوت برای حسین نجفی، سرپرست هیئت متوسلین به حضرت رضا (ع)، برگزار شد.


هیئت جوان

جمعیت آن‌قدر زیاد است که دیگر جایی برای نشستن نیست؛ به‌همین‌دلیل دوستان نزدیک حسین آقای نجفی و به قول خودشان بچه‌هیئتی‌ها همان دم در ورودی کنار یکدیگر ایستاده‌اند. زن و مرد آمده‌اند تا با حضورشان بگویند قدردان تلاش‌ها هستند.

نجفی که این روز‌ها پنجاه‌و‌چهارسالگی‌اش را سپری می‌کند، ۳۸ سال قبل به این فکر افتاد که به اتفاق دوستانش در محله هیئتی برپا کنند. نام هیئتشان را «متوسلین به امام‌رضا (ع)» گذاشتند و تصمیم گرفتند شب‌های چهارشنبه دور هم جمع شوند و مراسم تفسیر قرآن، سخنرانی و مداحی برگزار کنند. سی‌نفر از بچه‌های محله امام‌خمینی (ره) در سنین پانزده تا شانزده‌سال در هیئت دور هم جمع شدند.

بزرگ‌تر‌های محله که دیدند عده‌ای جوان عزاداری می‌کنند، کم‌کم به جمعشان پیوستند. شاید آن روز‌ها فکرش را هم نمی‌کردند که یک محله یک هیئت شود؛ هیئتی که برکتش، همدلی را به محله آورده و ساکنان خیابان‌های امام‌خمینی ۹۳ و ۹۵ را مانند اعضای خانواده به هم نزدیک کرده است.

کار نجفی به برگزاری مراسم مذهبی در مناسبت‌های مختلف ختم نمی‌شود. او در ستاد امر به‌معروف و شورای هیئت‌های مذهبی هم فعالیت می‌کند و همین موضوع سبب شده است به‌عنوان ریش‌سفید و معتمد محله به اهالی نزدیک‌تر شود و حواسش به هم‌محله‌ای‌هایش باشد. مهم‌ترین دلیلی که این آدم‌ها را در اینجا گرد هم آورده، تلاش نجفی برای جذب جوانان محله به هیئت و فعالیتشان در مناسبت‌های مذهبی است که از نگاه والدین، کاری ارزشمند است.


تاثیر ریش‌سفیدان در محله

معاون اجتماعی و دستگاه‌های حاکمیتی ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر که یکی از میهمانان برنامه است، می‌گوید: امر به معروف و نهی از منکر دستور الهی است و همه ما باید در این مسیر قدم برداریم. وقتی همدلی بین مردم یک محله برقرار باشد، امر به معروف به‌خوبی اتفاق می‌افتد؛ درست مانند مراسمی که اکنون برپاست.

قاسم باغبان با تأکید بر اینکه امر به معروف آموختنی است، ادامه می‌دهد: هیئت‌های مذهبی و حسینیه‌ها بهترین مکان برای آموزش است. چه خوب است امر به معروف در هیئت‌های مذهبی هم انجام شود و یاد بگیریم به فردی که آب اسراف می‌‎کند، چطور تذکر دهیم یا به فردی که زباله‌اش را در خیابان رها می‌کند، چه بگوییم.

علی قارونی، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی، با اشاره‌به اینکه این مراسم درواقع نوعی فرهنگ‌سازی است، می‌گوید: اینکه مردم فعالیت‌های اجتماعی و مذهبی را می‌بینند، ارزشمند است. در گذشته در محلات شهر، افرادی حضور داشتند که مورداطمینان مردم بودند و نقش ریش‌سفیدان و بزرگان برعهده آن‌ها بود و در اداره امور محله پررنگ بودند. آرزوی ما این است که این نقش‌ها دوباره پررنگ شود و این هیئت‌ها بتوانند برای گره‌گشایی از مشکلات مردم نقش‌آفرینی کنند.


هنر رفاقت با نوجوانان

 

راهی برای پیشگیری از آسیب‌ها

سید‌حسن میرمرتضوی، دبیر کمیته حل اختلاف هیئت مذهبی مساجد و امور خیریه، ضمن قدردانی از مردم محله به دلیل توجه به امور محل زندگی‌شان می‌گوید: هیئت‌های مذهبی می‌توانند در موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشند.

عضویت جوان و نوجوان در گروه‌های محلی سبب می‌شود احساس تعلق در او افزایش یابد و به‌سمت آسیب‌های اجتماعی نرود؛ همچنین حس مسئولیت‌پذیری در او ایجاد خواهد شد. این موضوع در محله امام‌خمینی (ره) به‌همت هیئتی‌ها تا‌حدودی محقق شده است.


رفاقت‌ها، برکت محله

مهری الهامی، ساکن محله، در گفتگو با شهرآرا محله می‌گوید: در شرایط فعلی جامعه، یکی از دغدغه‌های اصلی ما، فرزندانمان هستند. نزدیکی آن‌ها به دستگاه اهل‌بیت (ع) سبب می‌شود از بسیاری از معضلات جامعه دور شوند. این فعال فرهنگی ادامه می‌دهد: خوشبختانه این هیئت و اخلاق خوش آقای نجفی سبب شده است با ایده‌پردازی، برای خواسته‌ها و علایق نوجوانان و جوانان برنامه‌ریزی کند و آن‌ها را پای کار بیاورد.

فاطمه کدخدا، دیگر ساکن این محله، ضمن قدردانی از تلاش‌های آقای نجفی توضیح می‌دهد: ما در اینجا جمع شده‌ایم تا بگوییم کار خوب دیده می‌شود. اینکه بتوانیم با مراسم مذهبی و برنامه‌هایی متناسب با خواست جوانان و نوجوانان آن‌ها را جذب کنیم، یک هنر است که در محله ما اتفاق افتاده است. رفاقت با جوانان و آشناکردن آن‌ها با فضای مذهبی در محله ما باعث برکت شده است که شما می‌توانید هر‌ساله تأثیر آن را در آخرین روز صفر در محله امام‌خمینی (ره) ببینید.


زندگی‌ام برای ائمه (ع) است

وقتی از حسین نجفی می‌خواهیم درباره کارهایش صحبت کند، می‌گوید: چند سال پیش تصمیم گرفتم مکانی برای هیئت درست کنم که باقیات‌صالحاتی هم برای خودم باشد.

او ادامه می‌دهد: در این حسینیه که سال ۱۳۹۹ هم‌زمان با میلاد امام‌حسین (ع) افتتاح شد، برنامه‌های فرهنگی و فعالیت‌هایی نظیر کمک به خانواده‌های نیازمند، مشاوره، برقراری صلح و سازش و‌... اجرا می‌شود.

این مجموعه که طبقاتی مجزا برای بانوان و آقایان و یک آشپزخانه دارد، پایگاه مذهبی محله شناخته می‌شود. نجفی توضیح می‌دهد: طی سال‌های خدمتم در برنامه‌های مذهبی به این نتیجه رسیده‌ام که آموزش باید برای نوجوانان کمتر از هجده‌سال صورت گیرد. هر تشکل مذهبی باید بتواند حداقل بیست‌نوجوان را جذب کند و به آن‌ها مسئولیت بدهد. اگر این افراد پس‌از ارزیابی و استعداد‌یابی بر‌اساس سلیقه و خواستشان فعالیت کنند، به طور حتم در آینده موفق خواهند شد.

* این گزارش سه‌شنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۳۹ شهرآرامحله منطقه ۷ و ۸ چاپ شده است.

ارسال نظر