کد خبر: ۷۱۰۴
۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳

مهدی‌زاده؛ خالق ایده‌های قرآنی اثرگذار

یکی از ایده‌های قرآنی محمدمهدی مهدی‌زاده که جنبه فرا‌شهری و حتی استانی داشت، اجرای برنامه مذهبی و قرآنی در حمایت از ورزشکاران اعزامی به المپیک ریو در دهکده المپیک بود.

از هفت‌سالگی در مسیرآموزش و قرائت قرآن قرار گرفت تا اینکه در نوجوانی موفق به دریافت مدرک مربیگری قرآن از سازمان تبلیغات اسلامی شد و از آن زمان تمام وقت خود را صرف آموزش کرد. او به‌عنوان مدرس قرآن، طرح‌ها و ایده‌های مبتکرانه‌ای را درراستای آموزش و همراهی بیشتر شهروندان با قرآن ارائه کرده است. به‌خاطر همین ایده‌ها عنوان مدرس و فعال فرهنگی و قرآنی برتر استان خراسان رضوی را در سال‌۱۳۹۰ کسب کرد.

محمد‌مهدی مهدی‌زاده، در بیش‌از ۲۵ سال فعالیت قرآنی در‌کنار قرائت به‌دنبال انتقال مفاهیم و آموزه‌ها به شاگردانش بوده، موضوعی که آرامش‌بخش و راهگشای زندگی آنان بوده است. او مسئول کانون فرهنگی مسجد المهدی (عج) محله فلسطین نیز هست.

برگزاری جلسه آموزش قرآن در بیمارستان

محمدمهدی مهدی‌زاده متولد سال‌۱۳۵۵ در محله فلسطین است. او از هفت‌سالگی با حضور در جلسه قرآن مسجد محله به قرائت کلام وحی علاقه‌مند شد. خودش می‌گوید: جلسه آموزش قرآن هفتگی در مسجد برگزار می‌شد و من به‌همراه پدرم در این جلسات شرکت می‌کردم. با وجود سن‌وسال کم، عشق و علاقه خاصی به یادگیری قرآن داشتم و همه تلاشم را می‌کردم که حتما در همه جلسات حاضر باشم. اولین تشویق و هدیه را نیز در همان زمان از استاد جلسه قرآن گرفتم.

حاج‌حسین علمی و حاج‌کاظم حسن‌زاده، دو قاری جلسه قرآن مسجد محله بودند. این دونفر علاوه‌بر آموزش قرائت قرآن، مفاهیم و معانی بلند قرآن را نیز به کودکان و نوجوانان می‌آموختند؛ «بزرگ‌تر که شدم، علاقه‌ام برای آموزش و درک مفاهیم قرآن بیشتر شد. بعد در کلاس‌های آموزش قرائت قرآن سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌خراسان و جلسات قرآن آستان قدس رضوی شرکت کردم.»

محمد‌مهدی نوجوان در همان سال‌های آموزش در مسابقات مختلف قرآنی شرکت و رتبه اول تا سوم مسابقات بسیج، سازمان تبلیغات و دانش‌آموزی قرآن در سطح استان و کشور را کسب می‌کند؛ «مدرک مربیگری قرآن را از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان گرفتم و فعالیتم را به‌عنوان مدرس قرآن در همان نوجوانی در کلاس‌های آموزشی سازمان تبلیغات، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آستان قدس رضوی شروع کردم.

در ابتدا به‌عنوان معلم قرآن فعالیت در جلسات قرآن کارکنان ادارات مختلف مثل جهاد کشاورزی، آموزش پزشکی، آموزش‌و‌پرورش را شروع کردم. یکی از این جلسات آموزش قرآن در بیمارستان شهیدکامیاب برای کارکنان بیمارستان برگزارشد.»

او ادامه می‌دهد: همان‌طور‌که می‌دانید این بیمارستان مخصوص مصدومان حوادث مختلف است و بیشتر کسانی که به این بیمارستان می‌آورند، از لحاظ صدمات جسمی در وضعیت اورژانسی و خطرناکی قرار دارند. در زمان برگزاری این جلسه برای کارکنان بیمارستان، تعدادی از همراهان مصدومان نیز در جلسه حاضر بودند و با خواندن قرآن و توسل به خدا و ائمه (ع) شفای بیمارشان را از خدا طلب می‌کردند.

این جلسه قرآن، تأثیر آرام‌بخش و معنوی خوبی روی پرسنل بیمارستان داشت. تعدادی از آن‌ها به من می‌گفتند آرامشی که در جلسات قرآن به دست می‌آورند، آن‌ها را تا یک هفته سرحال نگه می‌دارد.

داستان آن جوان رفته‌در‌کما

مهدی‌زاده خاطره‌ای از همین جلسه به یاد می‌آورد و می‌گوید: در جریان برگزاری یکی از همین جلسات قرآن به ما گفتند برای پسر جوانی که تصادف کرده و به کما رفته است، دعا کنیم. مادر آن پسر در جلسه بود و ضجه‌های بلندش دل آدم را کباب می‌کرد. خوشبختانه با توسلی که انجام شد، بعد از چند روز، پسر از کما بیرون آمد و بعد از عمل جراحی با سلامتی به خانه بازگشت.

این قاری برای مدت پنج‌سال مدیریت دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی را نیز برعهده داشته و در این مدت با اجرای طرح‌های آموزشی و مدیریتی نو و ابتکاری در ترویج فرهنگ قرآن و قرآن‌خوانی، عنوان فعال نمونه فرهنگی و خادم قرآن نمونه سال استان را از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی‌خراسان رضوی دریافت کرده است.

فعالیت‌های قرآنی با محوریت مساجد

محمد‌مهدی بیشتر فعالیت‌های قرآنی خود را با محوریت مساجد در محله انجام می‌دهد. او می‌گوید: بهترین ایده‌ها و طرح‌های قرآنی‌ام رادر مساجد اجرا کردم و خوشبختانه با استقبال خوب شهروندان نیز مواجه شده است. طرح «ارمغان سلامت» یکی از آن‌ها بود.

در این طرح از‌طریق هماهنگی با برخی پزشکان متخصص خیّر در شهر، پزشکان در یک روز خاص از هفته یا ماه در مسجد حاضر می‌شدند و به‌رایگان افراد نیازمند را ویزیت می‌کردند. اجرای این طرح در مساجد حاشیه شهر با موفقیت چشمگیری روبه‌رو شد.

حمایت از المپیک ریو

به گفته او یکی دیگر از طرح‌هایی که با محوریت مسجد برگزار شد، اجرای کرسی تلاوت در مساجد به یاد شهدای محله با اجرای تلاوت قاریان و حافظان ممتاز بین‌المللی بود؛ «درراستای این طرح مراسم بزرگداشت شهدای محله و قدردانی از مادران شهید نیز برگزار شد.»

طرح بصیرت و آگاهی با محوریت نشر سخنان رهبر معظم انقلاب درباره موضوعات روز جامعه و نصب و انتشار آن در تابلو اعلانات مساجد و بین نمازگزاران، از طرح‌های دیگری بود که پیگیری و در وهله اول در مسجد المهدی (عج) محله فلسطین اجرا شد و بناست در مراحل بعدی در سایر مساجد شهر اجرا شود.

یکی دیگر از ایده‌های قرآنی مهدی‌زاده که جنبه فرا‌شهری و حتی استانی داشت، اجرای برنامه مذهبی و قرآنی در حمایت از ورزشکاران اعزامی به المپیک ریو در دهکده المپیک بود.

مهدی‌زاده می‌گوید: هم‌زمان با اعزام ورزشکاران کشورمان به بازی‌های المپیک ریو‌۲۰۱۶ برزیل در تماس تلفنی با کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک، پیشنهادم را مطرح کردم، ایشان هم از این طرح استقبال کردند. ما نیز با جمعی از خادمان قرآنی حرم مطهر رضوی، پرچم بارگاه رضوی را به دهکده ملی المپیک بردیم و درکنار پرچم بازی‌های المپیک نصب کردیم.

صابرخراسانی به خواندن اشعار حماسی و مذهبی پرداخت و استاد راشد‌یزدی نیز سخنرانی پرشوری داشت.

 

خالق ایده‌های قرآنی اثرگذار

 

برگزاری جلسه قرآن در روستای پیوه‌ژن

مهدی‌زاده که درحال حاضر جزو جامعه قاریان مشهد است، در سال‌های اخیر مسئولیت و مربیگری چند جلسه قرآن مردمی و غیر‌رسمی را برعهده دارد. او می‌گوید: جلسه قرآن مسجد المهدی (عج) یکی از اولین جلسات آموزش قرآنی با مربیگری بنده است که به‌صورت هفتگی درحال برگزارشدن است.

جلسه قرآن حسینیه امام‌رضا (ع)، جلسه قرآن صنف گازرسانان مشهد و جلسه قرآن روستای پیوه‌ژن نیشابور، از دیگر جلسات قرآنی با مربیگری بنده است. جلسه قرآن در روستای پیوه‌ژن یکی از معنوی‌ترین جلسات قرآنی است که در این ۲۵ سال برگزار کرده‌ایم. محل برگزاری این جلسه قرآن در حیاط بقعه امامزادگان هاشم و محتشم است.

اعضای این جلسه قرآن که از بومی‌ها و افراد محلی روستا هستند، علاقه بسیار به آموختن قرآن و مفاهیم ناب آن دارند؛ همین علاقه مخلصانه سبب ادامه این جلسه شده است. هر هفته یک روز را به عشق آموزش قرآن به بچه‌های این روستا از مشهد به روستای پیوه‌ژن نیشابور می‌روم.

قرآن‌خوانی در مسیر پیاده‌روی اربعین

محمدمهدی مهدی‌زاده سفرش به کربلا و قرآن‌خوانی در مواکب و منزل عراقی‌های مسیر اربعین را بهترین خاطره زندگی‌اش می‌داند. او می‌گوید: چندسال قبل که سعادت حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین را پیدا کرده بودم، در مسیر که به دعوت خانواده‌های عراقی به منازلشان برای استراحت و پذیرایی می‌رفتم، به‌عنوان تشکر، برای زائران و اهالی منزل، آیاتی از قرآن را خواندم. در برخی از مواکب مسیر نیز این کار را انجام دادم.

عراقی‌ها که از این تلاوت خوششان آمده بود، از من دعوت کردند که هرسال به منزلشان بروم و برای آن‌ها و زائران اربعین قرآن تلاوت کنم. الان چندسالی است که همراه زائران اربعین این کار را انجام می‌دهم. او در پایان می‌گوید: این سعادت را از عنایات قرآن و خداوند به خودم می‌دانم؛ درواقع هرچه دارم از انس با قرآن و تلاوت آن است.

* این گزارش شنبه ۶ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۳۳ شهرآرامحله منطقه ۱ و ۲ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر