کد خبر: ۷۳۱۳
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰

ساختمان‌سازی به برکت مهندسان خیر

احمد رضایی و گروه انجمن مهندسان خیر هرکاری از دستشان براید انجام می‌دهند از ساخت خانه در منطقه محروم گرفته تا ساخت مسجد، حسینیه‌، درمانگاه‌ و زائرسرا‌ی ارزان‌قیمت.

«انجمن مهندسین خیّر» در منطقه‌۹ با رویکردی نوین و تاثیرگذار، در مسیر خیر و نیکی گام نهاده که دانستن اهداف و حال و هوای اعضای آن خالی از لطف نیست.

احمد رضایی که حدود هفت‌سال پیش در رشته مهندسی معماری، فارغ‌التحصیل شده است، یکی از اعضای فعال این انجمن نیک‌اندیش است؛ حرف‌های او را به‌نمایندگی دیگر اعضای این انجمن در ادامه بخوانید.       

 

طریقی خاص برای کار خیر

سال‌۶۴ در خانواده‌ای مذهبی در همین مشهد متولد شدم. از همان ابتدا که چشم باز کردم، اقبال به کار خیر را از پدر و مادر و اطرافیانم فراگرفتم. از‌این‌رو پس از اینکه به جامعه ورود پیدا کردم، دوست داشتم مانند خانواده‌ام عمل کنم و دنباله‌رو آن‌ها باشم؛ البته به طریقی خاص و به‌ویژه در‌زمینه رشته خودم.

این شرایط برقرار بود تا اینکه دفتر مهندسی‌ام را با همکاری افرادی خوش‌فکر راه‌اندازی کردم. از همان ابتدا همه اعضای دفتر برای کمک به برنامه‌های «انجمن مهندسین خیّر» در هر کار و هر جای استان اعلام آمادگی کردیم و علاوه‌بر‌آن، با بسیج مهندسین و بسیج سازندگی در‌ارتباط بودیم.

البته لازم به یادآوری است که از سال ۸۹ با بسیج مهندسین همکاری می‌کردم. از همان زمان تصمیم گرفتیم که انجمنی با عنوان مهندسین خیر ایجاد کنیم که به‌جز مهندسان حوزه ساختمان، مهندسان کشاورزی و معدن را هم پذیرا باشد. به‌این‌ترتیب ما هم از ابتدا در تشویق دیگران و جذب نیرو‌ها به این انجمن کمک کردیم.        

 

شلوغی خیر و برکت می‌آورد

«دفتر مهندسی شماره ۵۰۰» را سال ۹۰ راه‌اندازی کردیم. در ابتدا دو نفر بودیم تا اینکه به‌تدریج دوستان دیگر هم به ما پیوستند. کارمان را به‌نحوی شروع کردیم که هم به درآمد منجر شود و هم در راه رضای خداوند باشد. خیلی دوست داشتم مجموعه‌ام گسترش پیدا کند و تعداد کارکنان زیاد شوند، چون یکی از اعتقاداتم این است که شلوغی، خیر و برکت می‌آورد.

ما در‌راستای اتحادمان و با هدف کارآفرینی و کمک به اقتصاد مقاومتی، توانسته‌ایم در شرایط دشوار کاری که خیلی از دفاتر منحل شده‌اند، دوام بیاوریم و با این نگاه بوده که امروز ۲۰‌نفر هستیم که قطعا برکت همان امور خیری است که انجام می‌دهیم.

واقعیت این است که از زمانی‌که این کار را شروع کرده‌ام، نعمت بزرگی هم نصیبم شده است؛ اضافه‌شدن دوستان بسیار خوب به زندگی‌ام.      

 

زکات کارمان را بدهیم

سعی کردم در زندگی‌ام به اعتقادم عمل کنم. باور دارم که هرکسی در زندگی‌اش باید خمس و زکات آنچه را که دارد، بدهد. اگر شرکت یا چند‌کار منجر به درآمد داریم، در این بین هم تعدادی کار برای انجمن انجام می‌دهیم. البته خوب است همه به این اعتقاد برسند اگر نعمتی دارند که برایشان آسایش و راحتی می‌آورد، حتما به‌شکلی سهم دیگران از آن را هم بدهند. اگر همگی با این تفکر پیش برویم، در‌ازای خمس و زکاتی که به این شکل می‌دهیم و به خلق کمک می‌کنیم، خداوند هم نعمات بهتری نصیب انسان می‌کند.        

 

هر آنچه منجر به خیر و برکت شود

اصل کار ما خیر است. در‌واقع در انجمن هرآنچه به خیر و برکت منجر شود، توسط خودم و همه دوستانی که در این مجموعه هستند، انجام می‌شود. کارمان محدود به خدمات مهندسی هم نیست. به لطف خدا و اضافه‌شدن این دوستان خوب، گاهی مانند یک خیریه عمل می‌کنیم، مثلا مواردی بوده که گچ، مصالح، کابینت تا حتی فرش و وسایل گرمایشی یک پروژه با کمک دوستان دفتر تامین شده است. درواقع خودمان را فقط به خدمات مهندسی محدود نکرده‌ایم.

خدمات مهندسی‌مان هم برای محرومان است. این افراد در هرچه که نیازمند آموزش، امضا، فکر و کمک مهندسان باشد، از ساخت خانه ۴۰، ۵۰ متری در منطقه محروم گرفته تا ساخت مساجد، حسینیه‌ها، درمانگاه‌ها، زائرسرا‌های ارزان‌قیمت و... می‌توانند روی کمک ما حساب کنند. پروژه‌های این‌چنینی معمولا ازسوی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی، سازمان‌ها و ادارات کمک‌رسان مانند اداره اوقاف، ایثارگران، بنیاد شهید، بهزیستی و... به ما معرفی شده و توسط دبیر یا مدیرعامل انجمن شناسایی و به ما ارجاع داده می‌شود.

در پروژه‌های معرفی‌شده معمولا کار‌های مربوط‌به تهیه نقشه و گرفتن تایید از نظام مهندسی و گرفتن امضای مهندسان ناظر را عهده‌دار می‌شویم.

مثلا برای زائرسرا‌های ارزان‌قیمت که متراژ زیادی هم دارند، ابتدا باید امضای مهندسان ناظر عمران، معماری و برق و مکانیک گرفته شود تا پروانه صادر گردد. بعد‌از صدور پروانه باز هم، هر کسی در حد توان خودش خارج‌از چهارچوب مهندسی، هر کمک و امکاناتی لازم باشد، به این مجموعه‌ها اضافه می‌کند.       

 

دستمزدمان برود پای استحکام بنا

سال ۹۰ فقط کار‌های مربوط‌به تهیه نقشه و امضای مهندسان ناظر را انجام می‌دادیم، اما از آنجا‌که ساختمان‌های بیش‌از ۸۰۰ متر و از شش‌سقف به‌بالا شامل مهندسی جدیدی با عنوان «مهندس مجری» می‌شوند و کاغذبازی زیادی دارند، تصمیم گرفتیم مجموعه را گسترش دهیم. می‌خواستیم اگر کاری، چه در امور خیر و چه در حوزه فعالیت‌های مربوط به‌ما ارجاع داده شد، بتوانیم آن را از همه‌سو حمایت کنیم؛ برای همین درکنار دفتر مهندسی، یک شرکت مجری هم به ثبت رساندیم.

به‌همین‌ترتیب است که امروز برای احداث یک مسجد، از امضای مهندسان تا اجرای پروژه، دست ماست و هرکسی یک گوشه کار را می‌گیرد. تمام تلاشمان، این است که در مسکن محرومان همه ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌ها رعایت شود. این‌طور نیست که کسی بگوید «چون ندارم، یک بخش از ضوابط را انجام نمی‌دهم» چنین موضوعی برای مهندسان ما پذیرفته نیست. اتمام‌حجت می‌کنیم و می‌گوییم «شما هزینه‌ای را که قرار بود به مهندسان بدهید، صرف استحکام بنا کنید» که این مسئله برای داخل و خارج شهر، شرایط یکسانی دارد.   

 

 کارآرفرینی و کمک به جوانان اولین هدف احمد رضایی در زندگی است

 

انجمن مشهدی، خیّران کشوری

کار‌های بزرگ زیادی انجام داده‌ایم؛ درمانگاه‌هایی در مناطق محروم و متوسط شهر، مساجدی در جا‌های مختلف مشهد و تربت‌حیدریه، طراحی مدرسه در کرمان و سرخس و مشاوره مهندسی، امضا و مراحل دیگر مسکن محرومان در جا‌هایی دورافتاده و تجهیز برخی مساجد مناطق محروم اطراف مشهد ازطریق بسیج سازندگی با هدف احیا، بازسازی، نوسازی این مساجد.

تمام کار‌هایی که در این راستا انجام می‌شود، همه رایگان است؛ البته انجمن، مکان، نیرو و هزینه‌ای جاری دارد که ازطریق دوستان تامین می‌شود و از جای خاصی، بودجه‌ای به ما تعلق نمی‌گیرد.

درست است که این انجمن متعلق‌به استان خراسان رضوی است، اما به برکت وجود مبارک آقا امام‌رضا (ع) و با آمدوشد مردم سایر نقاط کشور به این شهر، کمک‌های دریافتی ما از مرز استانمان فراتر رفته است و دوستان خوبی از همه جای کشور در همه شاخه‌های امور خیریه به ما کمک می‌کنند.

 

اولین انجمن مهندسین خیّر در کشور

سال ۸۹ که این انجمن به‌عنوان اولین انجمن مهندسان خیّر کشور به‌صورت غیررسمی آغاز به کار کرد، زمینه‌ای فراهم ساخت تا انجمن‌های دیگری هم شکل بگیرند؛ درواقع در خیلی از نقاط کشور از روی دست استان خراسان‌رضوی نگاه کردند و دنباله‌رو انجمن ما شدند.       

 

سهم همه از کار خیر

از‌آنجا‌که انجمن ما یک سازمان مردم‌نهاد است و هیچ‌گونه کمک مالی از جایی به آن نمی‌شود، اگر از‌طریق رسانه‌ها بستری فراهم شود تا آن دسته از اعضای نظام مهندسی که از این حرکت خداپسندانه بی‌اطلاع هستند و همچنین بسیاری از همکاران که کار خیر می‌کنند، ولی نمی‌دانند در‌زمینه رشته خودشان هم می‌توانند کار نیکی انجام دهند و خدمتی به جامعه بکنند، به‌گونه‌ای با انجمن آشنا شوند- [با لبخند]هرچند سهم ما از این کار خیر کمتر می‌شود، ولی راضی هستم این فعالیت تقسیم شود- تا همه بتوانند از این خیر و برکت دنیایی و اُخرایی استفاده کنند.

ما به سهم خودمان، طبقه پایین دفتر را خالی کرده‌ایم و برای برگزاری مراسم فرهنگی و مذهبی از آن استفاده می‌کنیم. درحقیقت پایگاهی ایجاد کرده‌ایم که ضمن برپایی مراسم فرهنگی و مذهبی، افزایش تعداد دوستان خوبمان را هم باعث شود و در مقیاس کوچک خودمان، کسانی را که اعتقاد دارند و کار خیر انجام می‌دهند، به‌این‌ترتیب جذب می‌کنیم.

 

خیلی خانواده دوست هستم

سال ۹۱ ازدواج کرده‌ام و الان هم یک دختر دوماهه دارم. خیلی خانواده‌دوست هستم و این مهم را از پدر و مادرم فراگرفته‌ام. تا جایی که برایم ممکن است، همیشه سعی کرده‌ام جدای از مسائل روزمره، خودم را بیشتر صرف خواهر و برادر و والدینم کنم و از زمانی‌که ازدواج کرده‌ام، این بازه گسترده‌تر شده و به اعضای خانواده‌ام افزوده است. البته اعتقادم این است که خدمت به خلق به‌طورکلی کار خوبی است؛ دراین‌باره اعضای درجه یک خانواده به‌واسطه حقی که به گردن انسان دارند، ویژه‌تر هستند و اجر خدمت به دیگران هم با خداست.

 رشته تحصیلی همسر من، حقوق است و با‌توجه‌به امور حقوقی که در دفتر داریم، از ایشان مشاوره حقوقی می‌گیریم؛ هم برای خودمان هم برای مراجعه‌کنندگان. به‌واسطه پیچیده و سخت‌تر‌شدن زندگی و شاید به این دلیل که قوانین ما از انعطاف لازم برخوردار نیستند، بسیاری از افرادی که به دفتر مهندسی مراجعه می‌کنند، مشکل حقوقی دارند که به کمک همسرم به آن‌ها مشاوره رایگان می‌دهیم.

به‌طورمثال خیّری به ما مراجعه کرده بود که دامداری داشت و با‌وجود بازار نامناسب تولید شیر، قصد داشت ۳۰ واحد خانه کارگری با هزینه شخصی در محدوده گاوداری‌اش بسازد. خیلی تلاش کردیم که این اتفاق رخ دهد، ولی متاسفانه با کارشکنی‌هایی که از مسیر‌های مختلف انجام شد، این اتفاق به نتیجه نرسید.

دیگر نمی‌شد برای انجام آن از مسیر معمولی اقدام کرد، چون مسئله حقوقی شده بود. از این‌گونه مراجعات زیاد داریم که در این راستا از همسرم خیلی کمک گرفته‌ام، همچنین بسیاری از متن‌های مجموعه ما را نیز همسرم تهیه می‌کند.

 

یک درخواست

حال که این حرکت انسانی در سراسر مملکت رخ داده است، به‌نظر من اگر همه انجمن‌های مهندسان خیّر کشور درقالب یک همت واحد قرار بگیرند و جایی باشد که از هر انجمن، یک نفر به‌عنوان نماینده حضور داشته باشد و بتوانند این کار‌های خیر را هم‌پوشانی کنند، حرکتی بی‌نظیر و موثر رقم خواهد خورد. همین حالا با حضور افرادی که دستشان در کار خیر است و به‌واسطه انجمن ما، هزینه‌های ساخت‌و‌ساز برای محرومان سرشکن شده و ذره‌ای هم از مصالح کار زده نمی‌شود. هزینه دستمزد کم می‌شود و عده‌ای هم هستند که بسیاری از مصالح پروژه‌ها را تامین می‌کنند؛ حالا اگر این مقیاس خیلی بزرگ‌تر شود، می‌توان امید داشت که هیچ محرومی بی‌سرپناه نماند.

ما تنها در استان خودمان، ۳۵ هزار عضو نظام‌مهندسی ساختمان داریم که از این تعداد حدود ۳ هزار نفر عضو انجمن مهندسین خیّر هستند؛ بااین‌حال خیلی از اعضای نظام مهندسی از فعالیت این انجمن اطلاع ندارند. ما در جامعه، افراد خوب زیادی داریم که فقط باید در جای خودشان کشف شوند.

* این گزارش چهارشنبه، ۸ دی ۹۵ در شماره ۲۲۵ شهرآرامحله منطقه ۹ چاپ شده است.

ارسال نظر