کد خبر: ۷۵۵۰
۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

ایده‌های دختر هنرمند برای ایران قوی

نازنین‌زهرا توانسته رتبه برتر یازدهمین جشنواره نوجوان سالم را به دست آورد و در پرسش مهر امسال ریاست جمهوری هم شایسته تقدیر شده است.

نازنین‌زهرا به‌جز درس و مشق، فعالیت‌های متفرقه بسیاری دارد، از هنر نوازندگی و گویندگی گرفته تا شنا و اجرای سرود؛ البته برای او، از همه این‌ها مهم‌تر، انجام کار‌های تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه روان‌شناسی است. او دانش‌آموز کلاس هشتم مدرسه نخبگان ناصری در محله تربیت است.

سیزده‌سال دارد و از همین حالا به این فکر می‌کند که چطور می‌تواند در آینده، مشاور خوبی باشد. نازنین‌زهرا توانسته است رتبه برتر یازدهمین جشنواره نوجوان سالم را به دست آورد و در پرسش مهر امسال ریاست جمهوری هم در پاسخ به این سؤال که «ایران قوی چه ویژگی‌هایی دارد و نقش دانش‌آموزان در شکل‌گیری ایران قوی چیست؟» شایسته تقدیر شده است.

- فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ات را از چه سالی شروع کرده‌ای؟
از همان کودکی به کار‌های هنری علاقه بسیار داشتم. کلاس چهارم بودم که نوازندگی تنبک را شروع کردم و چند دوره هم به کلاس رفتم. الان به خاطر درس و مدرسه فعلا به کلاس نوازندگی نمی‌روم. سال گذشته به کلاس‌های آموزشی شنا رفتم و دوره‌های کامل این رشته را گذراندم. می‌خواهم وقتی بزرگ‌تر شدم، دوره‌های غریق نجات را بگذرانم.

- چطور به روان‌شناسی و کار‌های تحقیقاتی علاقه‌مند شدی؟
علاقه‌ام به روان‌شناسی وصف‌نشدنی است. رشته تحصیلی و شغل پدرم در این زمینه است و من هم می‌خواهم روان‌شناس شوم و تحصیلاتم را تا مقطع دکتری ادامه دهم. برای رسیدن به هدفم تلاش می‌کنم و برنامه‌ریزی دارم. پدرم از حالا کتاب‌های روان‌شناسی مناسب سنم را معرفی می‌کند. از مطالعه آن‌ها لذت می‌برم و تا امروز یاد گرفته‌ام چطور با احساسات مختلف روبه‌رو شوم. کسب مهارت در این زمینه بسیار به رشد شخصی کمک می‌کند.

- چطور شد که در مسابقات «نوجوان سالم» و «پرسش مهر» شرکت کردی؟
با خواندن کتاب‌های روان‌شناسی و تشویق مربی پرورشی مدرسه تصمیم گرفتم در این جشنواره شرکت کنم. نظراتم را با پدر و مادرم در میان گذاشتم و بعد هم مطالب و نظراتم را تنظیم کردم و به دبیرخانه جشنواره فرستادم. اصلا فکر نمی‌کردم موفق به کسب رتبه شوم.

در پرسش مهر امسال هم شاخص مدارس خوب مدنظر بود، برای این مسابقه هم فیلم و مقاله تهیه کردم و از کیفیت تدریس معلمان و اهمیت ورزش صبحگاهی در روحیه دانش‌آموزان گزارش و مطلب تهیه کردم که شایسته تقدیر شد.

- به‌جز روان‌شناسی به کتاب‌های دیگر هم علاقه داری؟
بله، تابستان امسال بود که کتاب‌خواندن را به‌طور جدی شروع کردم و رمان و داستان هم خیلی دوست دارم. «کتاب‌بازها» و «شاهزاده و گدا» از کتاب‌های موردعلاقه من است. با هر کتاب به دنیای جدیدی سفر می‌کنم و کتاب برای من مثل یک دوست است.

- از فضای مدرسه و محله بگوییم؛ چه ویژگی‌هایی دارند؟
محیط مدرسه‌ام به‌دلیل داشتن حیاط بزرگ و گل‌های طبیعی صورتی‌اش بسیار دل‌نشین است. علاوه‌بر‌این حیاط مدرسه آلاچیق دارد که زمان زنگ تفریح بچه‌ها در آن می‌نشینند و با هم صحبت می‌کنند یا معلم‌ها بعضی کلاس را آنجا برگزار می‌کنند. اما محله مایک اشکال بزرگ دارد و آن هم نزدیک‌بودن به زندان است؛ کاش زندان اینجا نباشد!

- چه شد که به سراغ گویندگی رفتی و کجا برنامه اجرا کردی؟
با تشویق معاون پرورشی مدرسه، خانم کاتب، سراغ گویندگی رفتم و یک‌سال گذشته، گوینده رادیو‌جوان تهران بوده‌ام. متن مورد‌نظر را ضبط می‌کردم و برایشان می‌فرستادم. همکاری بسیار خوبی بود.

ارسال نظر