کد خبر: ۸۳۱۱
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴

دالانی برای دنیای صورتی صبا

سیده‌صبا حسینی‌معینی نویسنده ۱۵ ساله محله تربیت مشغول نوشتن سومین کتابش است.

دخترک وارد غار می‌شود. از آنجا سر از یک دنیای ناشناخته در‌می‌آورد و در مدرسه این دنیای ناشناخته کلی اتفاقات عجیب غریب رقم می‌خورد. این داستان، نام سیده‌صبا حسینی‌معینی را روی جلد آورد و او شد نویسنده کتاب «پنج‌دالان به دنیای صورتی».

صبا دانش‌آموز پایه دهم محله تربیت است. نویسندگی را از کلاس چهارم با نوشتن خاطره و رؤیاهایش شروع کرد و اکنون دو کتاب چاپ‌شده دارد و در‌حال نوشتن سومین کتاب است.

 

- چه شد که رو به نویسندگی آوردی؟

اوایل رؤیا‌ها و خاطراتم را برای خودم می‌نوشتم. گاهی هم داستان‌هایی خیالی می‌نوشتم که برای دوستانم تعریف می‌کردم. یک بار ازطریق مدرسه مطلع شدم ناشری اعلام کرده است که می‌خواهد داستان‌های دانش‌آموزان را چاپ کند. من هم یکی از داستان‌هایم به نام «مدرسه‌ای در دنیای ناشناخته» را برایشان فرستادم.

ناشر خیلی از داستان من خوشش آمده بود و پیشنهاد کرد کتابی به اسم خودم چاپ کنم. چهار داستان دیگر به قبلی اضافه کردم و کتاب «پنج دالان به دنیای صورتی» را نوشتم که به چاپ رسید.

- چه بازخورد‌هایی از خوانندگان داستان‌هایت گرفته‌ای؟
ناشر، کتاب من را روی سایت طاقچه و چند جای دیگر گذاشته بود و آنجا بود که وقتی پیام‌های خوانندگان را می‌خواندم به خودم امیدوار شدم. حدود نیمی از نظر‌ها مثبت بود. حتی خود آن آقای ناشر می‌گفت این‌قدر که داستان‌های تو بازتاب داشته، دیگر کتاب‌های نشر من نداشته است.

- داستان‌هایت نقد هم شده است؟
در همان اظهار‌نظر‌های مردمی، بعضی‌ها گفتند باید دایره لغاتم را افزایش دهم و بعضی قسمت‌های داستان را طولانی‌تر کنم و شاخ و برگ بیشتری دهم.

- می‌خواهی نویسندگی را ادامه دهی؟
بازخورد‌های خوبی که از چاپ کتاب اول گرفتم، باعث شد چند‌ماه بعد از آن، کتاب دومم را با عنوان «پرواز نیلی از دل تاریکی» به چاپ برسانم. اکنون هم مشغول نوشتن سومین کتابم هستم.

- در نویسندگی با چه چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوی؟
مهم‌ترین چالش من وقت‌هایی است که نمی‌دانم داستان را چطور ادامه دهم. بعضی وقت‌ها دو‌سه‌ماه داستانم متوقف می‌ماند و دنبال ایده‌ای خاص برای ادامه آن هستم. بار‌ها پیش می‌آید که برمی‌گردم عقب و بخش‌هایی از داستان را تغییر می‌دهم. اوایل از این موضوع ناراحت می‌شدم، ولی حالا فهمیده‌ام که بخشی از روال نویسندگی است.

- ایده‌های داستان‌هایت را از کجا می‌گیری؟
داستان‌های من بیشتر تخیلی است، اما همین موضوعات تخیلی، الهام‌گرفته از طبیعت است و در دل آن، محتوای اخلاقی و اجتماعی دارد. از آنجایی‌که خودم خیلی چیز‌ها را از کتاب‌هایی که خوانده‌ام یاد گرفته‌ام، دوست دارم محتوای کتاب‌هایم طوری باشد که وقتی کسی آن را می‌خواند، تأثیر مثبتی رویش بگذارد.

- غیر از نویسندگی، در عرصه دیگری هم فعالیت داری؟
با آبرنگ و رنگ آکرلیک نقاشی روی بوم می‌کشم. کلاس هشتم که بودم، برای جشنواره فرهنگی «نوجوان سالم» یک مستند ساختم که راوی، نویسنده و بازیگرش، خودم بودم و مقام اول استان را کسب کرد.

ارسال نظر