کد خبر: ۷۶۳۳
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹

کلاف مهربانی بانوان منطقه ۹ برای کودکان حاشیه شهر

پریسا مروی می‌گوید: خانم‌هایی که داوطلب بافتن کلاه برای بچه‌های حاشیه شهر شدند، به‌اتفاق طرحی را انتخاب کردند، خودشان کلاف‌ها را خریدند و مشغول بافتن شدند. حتی بعضی‌ها که توان بافتن نداشتند، این کلاف‌ها را خریدند.

خانم‌ها قلاب و کلاف‌های رنگارنگ را در دست گرفته‌اند و نگاهشان به دست مربی است تا ببینند زیر و روی دانه‌ها را چطور سر هم می‌کند. قرار است باهم کلاه ببافند و به دست بچه‌های حاشیه شهر برسانند تا در روز‌های سرد زمستان، با کلاه گرمی که دستان مهربان این بانوان برایشان بافته است، راهی مدرسه شوند. طرح «یک کلاف مهربانی» را فرهنگ‌سرای فناوری و رسانه در منطقه ۹ اجرا می‌کند.

آموزش رایگان برای گسترش کار خیر

شکوفه مهرداد با حوصله برای خانم‌ها توضیح می‌دهد که چطور رج‌به‌رج پیش بروند تا کلاهی که می‌بافند، درست شبیه طرح موردنظرشان باشد.

پریسا مروی، مدیر فرهنگ‌سرای فناوری و رسانه می‌گوید: ماه گذشته یک دوره آموزشی برای خانم‌های فرهنگ‌سرا گذاشتیم که حدود سی‌نفر در آن شرکت کردند. قرار شد برای بچه‌های کم‌بضاعت کلاه ببافند. با خانم مهرداد هم هماهنگ کردیم که بیایند و به‌رایگان آموزش بدهند. بانوان محله‌های لادن، ولی‌عصر (عج) و نیروهوایی اولین محلاتی بودند که اعلام آمادگی کردند و کلاس‌ها برایشان برگزار شد.

مروی کلاف‌های خوش‌رنگی را نشان می‌دهد که در سبدی کنار اتاقش گذاشته است و ادامه می‌دهد: خانم‌هایی که داوطلب بافتن کلاه برای بچه‌های حاشیه شهر شدند، به‌اتفاق طرحی را انتخاب کردند، خودشان کلاف‌ها را خریدند و مشغول بافتن شدند. حتی بعضی‌ها که توان بافتن نداشتند، این کلاف‌ها را خریدند و برایمان آوردند تا خانم‌هایی که سرعت بافتنشان زیاد است، بتوانند چندین کلاه را ببافند و تا قبل از شب یلدا برای بچه‌ها آماده کنند.


ما هم در کار خیر سهم داریم

کلاس‌های بافتنی هر پنجشنبه در یک محله برگزار می‌شود. اولین هفته در محله لادن، سپس، ولی عصر (عج) و نیروهوایی. مریم شهربابکی، رئیس شورای اجتماعی محله، ولی عصر (عج)، می‌گوید: وقتی در مسجد مجتمع پردیس اعلام کردیم که تصمیم داریم چنین کاری را انجام دهیم، با استقبال خوب بانوان روبه‌رو شدیم و تعداد ۱۰‌نفر از مجتمعمان به این کلاس‌ها آمدند.

فاطمه صداقت، از ساکنان مجتمع پردیس، سعی می‌کند کلاهی را که در دست دارد، با سرعت ببافد و می‌گوید: من بافتنی بلدم، اما می‌خواهیم همه‌مان یک مدل ببافیم تا در بسته‌بندی‌های مخصوص و یکسان به بچه‌ها هدیه دهیم. به‌همین‌دلیل در این کلاس شرکت کردم. چند‌نفر از همسایه‌ها که به شهرستان رفته بودند، از من خواستند فیلم آموزشی را برای آن‌ها تهیه کنم تا بتوانند در این کار خیر سهیم باشند.


بسته‌های شب یلدا به اضافه کلاه

یکی از محلاتی که اهالی آن همیشه در کار خیر داوطلب هستند، محله نیروهوایی است. نماینده بانوان شورای اجتماعی این محله می‌گوید: ما هر‌سال برای شب یلدا بسته‌هایی را برای خانواده‌های کم‌بضاعت آماده می‌کنیم. این خانواده‌ها را هم از محله‌های مجاور، یعنی شقایق یک و دو شناسایی کرده‌ایم.

فاطمه آخوندی که در دوران کرونا نیز به‌خوبی از افراد کم‌بضاعت این محلات حمایت کرد، ادامه می‌دهد: سال گذشته پنجاه‌بسته تهیه کردیم، اما امسال تصمیم داریم هشتاد‌بسته مناسب شب یلدا را برای این بچه‌ها آماده کنیم. وقتی مطلع شدیم طرح «یک کلاف تا مهربانی» اجرا می‌شود، از خانم‌ها خواستیم دورهم جمع شوند و برای بسته‌های مهربانی، کلاه گرم هم آماده کنند. دیدن لبخند گرم بچه‌ها سوز و سرمای زمستان را کم‌رنگ می‌کند.

ارسال نظر