کد خبر: ۷۷۲۲
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

تولد ایرانی «فضای ابری»

مهندسان جوان یک شرکت دانش‌بنیان در منطقه یک نرم‌افزار ای‌آرپی با عنوان «وب حساب» که برپایه فضای ابری است، طراحی و راه‌اندازی کرده‌اند که به روزتر و کارآمدتر از نرم‌افزار‌های مشابه خارجی‌اش است.

رشد غیرقابل پیش‌بینی فناوری و ارتباطات در دهه‌های گذشته، بر جنبه‌های مختلف عملکرد سازمان‌ها تاثیر فراوانی داشته است.

همزمان با این تغییرات، محیط فعالیت سازمان‌های مختلف پیچیده‌تر شده و به همین جهت نیاز به سیستم‌های مختلفی که بتواند ارتباط بهتری بین اجزای سازمان برقرار کند و جریان اطلاعات را بین آن‌ها تسهیل کند، افزایش چشمگیری یافته است.

ظهور نرم‌افزار‌هایی باعنوان مخفف «ای‌آرپی» کمک می‌کند، افراد بتوانند کار‌های محاسباتی خود را بدون داشتن نرم‌افزار‌های گران حتی از طریق تلفن همراه خود و با استفاده از اینترنت انجام دهند. در این میان، هرروزه میلیون‌ها کاربر، حجم زیادی محتوای دیجیتالی از فیلم و عکس گرفته تا فایل‌های متنی تولید می‌کنند که باید در جایی ذخیره شوند. ذخیره در فضای ابری یکی از ساده‌ترین و کم‌دردسرترین شیوه‌های موجود است.

یک ابر درحقیقت ردیف گسترده‌ایی از کامپیوترهاست که به یکدیگر متصل شده‌اند و به عنوان سیستم واحد فعالیت می‌کند. ابر‌ها سرویسی ارائه می‌دهند تا کاربر بتواند از راه دور به سرویس‌های مختلف دسترسی داشته باشد. امروزه بسیاری از شرکت‌های حوزه دیجیتال، خدمات ذخیره‌سازی در فضای ابری را به کاربران خود ارائه می‌دهند. شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، گوگل، اپل و آمازون.

 حال مهندسان جوان یک شرکت دانش‌بنیان در منطقه ما نرم‌افزار ای‌آرپی با عنوان «وب حساب» که برپایه فضای ابری است، طراحی و راه‌اندازی کرده‌اند که به روزتر و کارآمدتر از نرم‌افزار‌های مشابه خارجی‌اش است. 

قرارمان در شرکت «معماری اطلاعات» است. شرکتی که طبقه دوم مجتمع تابان قرار گرفته است. نخستین چیزی که جذبمان می‌کند، فضای پرنور و روشن داخل شرکت و گلدان‌های کاکتوس و حسن‌یوسف است که فضا را پرانرژی کرده‌اند. آقای رئیسیان‌نژاد مدیر راه‌اندازی و آموزش شرکت به استقبالمان می‌آیند.

کارکنان دیگر، سرشان داخل لپ‌تاب‌ها فرورفته و سخت سرگرم انجام دادن کارهایشان هستند. روی وایت‌بردی که به دیوار نصب شده می‌توانی کلمات کلیدی پروژه بعدی و شاید نکات مورد توجه برای بهبود نرم‌افزار ساخته‌شده را ببینی. چند نفر سرگرم بحث و تبادل نظر هستند تا مدیران شرکت از راه می‌رسند 


- لطفا خود را معرفی کنید و از نرم‌افزاری که طراحی کرده‌اید، بگویید:

مجتبی کاظم‌زاده هستم. کارشناس ارشد «آی‌تی» با گرایش مدیریت. من و مهندس هروی که کارشناس «ای‌بی‌ام» دارند، این شرکت را نزدیک ۵ الی ۶ سال است به راه انداخته‌ایم و در حوزه  آی‌تی و نرم‌افزار‌های ای‌آرپی تحت وب و در گرایش تخصصی کار می‌کنیم.

یک تکنولوژی جدید و به‌روز. ما لبه تکنولوژی حرکت می‌کنیم، چون ادعای ما این است که توانستیم برای مملکت نرم‌افزاری تهیه کنیم که قابل صادرات است و تاکنون به دوکشور نیز صادرش کردیم.  


- لطفا بیشتر توضیح بدهید؟

صادرات نرم‌افزار و خدمات فنی و مهندسی به‌گونه‌ای است که بدون کم‌شدن از منابع کشور، ارز را نیز وارد می‌کند. خوشبختانه ما تاکنون این نرم‌افزار را به دوشرکت در افغانستان ارائه کرده‌ایم.

در سال گذشته هم با شرکتی در انگلیس که برای شهرداری لندن کار می‌کرد، قرارداد بستیم. در ایران نیز با شهر مشهد شروع کردیم و درادامه برای سازمان‌هایی در تهران، استان گلستان و بروجرد فرستادیم.


- جرقه ساخت نرم‌افزار چگونه به ذهنتان رسید؟

 یکی از مشکلات ما نحوه تجارت در ایران است. درواقع تجارت به‌صورت بنگاه‌هایی کوچک است که در سطح کشور پراکندگی ندارد، ولی اکنون تجارت‌ها به سمت رشد بنگاه‌ها پیش می‌رود که تحولی در حوزه نرم‌افزار به‌وجود آورده است. البته ما این نیاز را همان زمان حس کردیم.

ولی رقبای ما در بازار، پراکندگی جغرافیایی را لحاظ نکردند. درنتیجه ما کارمان را شروع کردیم و اکنون درحال بهره‌برداری از آن  هستیم. شما می‌بینید که فروشگاه‌های زنجیره‌ای زیاد شده‌اند و در شهر‌های مختلف دفاتر می‌زنند و همه آن‌ها به نرم‌افزار‌های تحت وب نیاز دارند.

همه این‌ها را گفتم تا به جرقه کار برسیم. شغل پدر مهندس هروی در ارتباط با لوازم خانگی بود؛ بنابراین فکر کردیم نرم‌افزاری بسازیم که ایشان از هر نقطه‌ای به اطلاعات ما‌لی‌شان دسترسی داشته باشند.

بدین‌ترتیب با شناختی که از فضای ابری داشتیم، می‌خواستیم از همین نرم‌افزار استفاده کنیم. اما بعد از بررسی متوجه شدیم در ایران چنین نرم‌افزاری وجود ندارد و ما با الگوبرداری از نمونه خارجی کارمان را شروع کردیم.

در این میان، چون نرم‌افزار تحت وب است، حتی نیازی نیست که ما با خریدارانمان دیدار داشته باشیم. چون نرم‌افزار روی سرور نصب می‌شود و آموزش‌ها نیز به‌صورت آن‌لاین برگزار می‌شود و درنتیجه ما هزینه رفت و آمد هم برای آموزش به مشتری‌ها نداریم.

- استقبال از نرم‌افزاری که ساختید چگونه بوده است؟

وقتی شما یک تکنولوژی  به بازار وارد می‌کنید، زمان می‌برد تا شناخته شود. مشکل بزرگ ما این است که این تجارت درحال رشد است. اما از لحاظ تراکنش‌های مالی و مدیریتی هنوز به رشد چندانی نرسیده است. ما با شرکت‌های خصوصی کار می‌کنیم و آن‌ها هم باید به رشد لازم  برسند.

بگذارید ساده‌تر بگویم، درگذشته حساب دخل و خرج مغازه‌ها با پاچال‌دار بود. یعنی مدیر حضور فیزیکی داشت. بعدها، یک مدیر فروش و مدیر امور مالی حساب‌ها را بررسی می‌کرد.

درهرصورت رشد سازمان‌ها طول می‌کشد و استفاده از خدمات آی‌تی مستلزم رشد سازمانی است. اینکه افراد دریابند استفاده از این فضا بسیار امن است.  
 

- اما واژه ای‌آرپی چیست و چه فایده‌ای دارد؟


زمانی که ایده ساختن اپلیکیشن‌های وایبر و تلگرام به ذهن سازنده‌اش رسید، مردم یاهومسنجر را ترک کردند. در بحث اوضاع کسب و کار هم ابتدا نرم‌افزار‌های فروش، بعد نرم‌افزار منابع انسانی، نرم افزار انبار و مالی شکل گرفت.

درنهایت به این نتیجه رسیدند که نرم‌افزار‌ها باید یکپارچه و یکدست بشود و بدین‌صورت بود که ای‌آرپی شکل گرفت و  یکپارچگی در سازمان به وجود آمد.

بله، مدیران نیاز به اطلاعات دارند؛ اطلاعاتی که از یک جا منشا بگیرد. یک بانک اطلاعاتی دقیق. کار ما فراهم‌کردن بانک اطلاعاتی است.  
خوب است بدانید امروزه گران‌قیمت‌ترین کالای دنیا اطلاعات است که مدیریتِ آن با آی‌تی بسیار آسان است. مدیریت اطلاعات درست مانند شغل یخ‌فروشی می‌ماند.

هرچه از عمر یخ شما بگذرد، قیمت آن پایین‌تر می‌آید و ارزش خود را از دست می‌دهد. خبر و اطلاعات هم همینگونه است. اطلاعات به شما کمک می‌کند، نبض بازار را در دست بگیرید و درست تصمیم‌گیری کنید.

- سرمایه‌گذاری روی دانشجویان

۷۰ تا ۸۰ درصد از کارکنان این شرکت، برنامه‌نویس هستند و، چون کارشان تحت وب است، می‌توانند دورکار باشند.

آقای رئیسیان‌نژاد صحبت را در دست می‌گیرد و می‌گوید: در حوزه آی‌تی و نوشتن کد‌ها ما از نیرو‌های دورکار استفاده می‌کنیم. ما دانشجویان رشته آی‌تی را به عنوان نیرو‌های آینده مجموعه به‌کار گرفتیم و تربیت کردیم.

آقای کاظم‌زاده نیز در ادامه صحبت او اضافه می‌کند: فاصله تعالیم دانشگاه با صنعت باعث شده بسیاری از عزیزانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، قابلیت جذب در فضای کار را نداشته باشند. چون آن‌ها به تجربه کاری نیاز دارند. درنتیجه ما با توانمندکردن دانشجویان، روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

آقای رئیسیان  به عنوان کامل‌کننده بحث می‌گوید: ما با عضویت در پارک علم و فناوری خراسان، دستمان برای معرفی کارهای‌مان باز شده است. ما می‌توانیم از امکانات پارک علم و فناوری استفاده کنیم و این ثابت می‌کند حرفی تازه برای گفتن داریم.  

 

تولد ایرانی «فضای ابری»

 

جوانی که لپ‌تاب و اینترنت داشته باشد، نباید بیکار بماند

آقای کاظم‌زاده در ادامه حرف‌های همکارش می‌گوید: من معتقدم، جوانی که لپ‌تاب و اینترنت داشته باشد، نباید بیکار بماند. چون در هرحوزه‌ای که علاقه‌مند باشد، می‌تواند از طریق اینترنت آموزش ببیند و در حوزه‌های گوناگون هنری، برنامه‌نویسی، اجتماعی و حتی نویسندگی فعالیت کند.

اگر درست خاطرم باشد روایتی از حضرت علی (ع) هست که می‌فرمایند: اگر جوانی زمین و آب داشته باشد، نباید بیکار بماند. نمی‌شود گفت کار نیست. بلکه باید گفت ایده نداریم. فراوان سرمایه‌گزار داریم. اما ایده‌ها چندان نیست.

مهندس هروی یکی دیگر از شرکا به جمع ما می‌پیوندند. او فارغ‌التحصیل رشته ای‌بی‌ام از دانشگاه تهران است. او نیز می‌گوید: وقتی شروع به کار کردیم، مجموعه ما کوچک بود و دو‌سه نفر بیشتر نبودیم.

اما اکنون دوسه سال است، کار رونق پیدا کرده و حالا ۱۲ نفر هستیم. زمانی که شروع کردیم، طرحمان کاملا نوآورانه بود و کسی در این حوزه وارد نشده بود و هنوز هم افرادی که در حوزه نرم‌افزار‌های حسابداری تحت وب وارد می‌شوند، محدود هستند.

 
او ادامه می‌دهد: میانگین سنی کارمندان ما ۲۸ تا ۲۹ سال و حداقل مقطع  تحصیلی گروه، کارشناسی ارشد است.

آقای رئیسیان‌نژاد نیز می‌گوید: اتفاق خوبی که برای ما رخ داده، این است که تمام تماس‌های ما با مشتریانمان از طریق اسکایپ و تلگرام است. حتی سوالات و  فایل‌هایی که رد و بدل می‌شوند.

ما کلیپ‌های مجازی می‌سازیم و برای آن‌ها ارسال می‌کنیم. کافی است درخواست خود را به ما اطلاع بدهند تا در حوزه نصب و راه‌اندازی، پشتیبانی و و مشاوره‌های مالی کمک‌شان کنیم.

 

مدیریت ارتباط با مشتری بحث روز است

اما مهندس هروی برای کامل کردن مبحث ای‌آرپی برایمان توضیح می‌دهد: سیستم ای‌آرپی سیستمی یک‌پارچه است که هم در حوزه منابع مالی و هم در اتوماسیون اداری کمک می‌کند. در بحث منابع انسانی نیز می‌تواند حقوق و دستمزد، ورود و خروج، مرخصی‌ها و مدیریت ارتباط با مشتری که اکنون بحث روز است و باعث به وجودآمدن مشتری‌های وفادار می‌شود، یاری‌رسان باشد.

سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده که وقتی مشتری از شما خرید می‌کند، خریدش بلافاصله ثبت می‌شود و امتیازی به مشتری داده می‌شود تا بتواند در خرید بعدی از آن استفاده کند.

همچنین اگر کسی جنسی را به‌صورت آنلاین خریداری کند، نرم‌افزار بلافاصله خریدش را ثبت می‌کند و دیگر فروشنده نمی‌تواند آن جنس را بفروشد. چون فروشگاه به انبار و  نرم‌افزار بخش حسابداری وصل است و کاملا مشخص است که آن جنس به فروش رفته است.  

 

اطلاعات لحظه به لحظه نیاز مدیران است

صحبت‌های مهندس هروی که تمام می‌شود به‌عنوان حسن ختام آقای کاظم‌زاده سوالی را مطرح و خود پاسخش را اینگونه می‌دهد. مدیران ما امروزه  از چه نقطه‌ای ضربه می‌خورند؟

آن‌ها به شیوه سنتی فعالیت می‌کنند. چون مدیران ما به اطلاعات کامل، دقیق، جامع و لحظه به لحظه از تجارت خود نیاز دارند. چون بازار لحظه به لحظه تغییر می‌کند. شما وقتی این آمار را داشته باشید، قطعا می‌توانید در همان ثانیه بهترین تصمیم را بگیرید؛ بنابراین مدیران به این سیستم جامع و تحت وب نیاز دارند تا از هر نقطه‌ای حتی خارج از کشور به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.

این نرم‌افزار مثل این می‌ماند که شما هم‌زمان در دفتر کار، کارخانه، انبار، فروشگاه، بانک و ... حضور دارید.


* این گزارش شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵در  شماره ۲۱۶ شهرآرا محله یک چاپ شده است. 

ارسال نظر