کد خبر: ۸۱۶۲
۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

مسجد المهدی‌ (عج) زوج‌ها را آسان راهی خانه بخت می‌کند

ستاد ازدواج آسان مسجد المهدی (عج) شهرک مهرگان زوج‌ها را پس از عقد تنها نمی‌گذارد؛ به همین منظور کمیته تسهیلگری را برای زوج‌هایی که توانایی مالی خوبی ندارند، تشکیل داده است.

سال ۱۳۹۷ بود که مؤسسه همسان‌گزینی «رویش» با هدف واسطه‌گری در امر ازدواج به‌صورت جهادی وارد این عرصه شد. مساجد به‌عنوان پایگاه اجتماعی پای کار آمدند، معتمدان و واسطه‌ها مراحل آموزشی تخصصی را با نظارت اوقاف و... پشت سر گذاشتند و فعالیت خود را آغاز کردند.

اکنون پس‌از گذشت پنج‌سال، بیش از هشتاد مسجد در مشهد با این مجموعه همکاری می‌کنند. مسجد المهدی (عج) شهرک مهرگان یکی از آن‌هاست. در ادامه با منیره توکلی، مدیر قرارگاه ازدواج آسان و فرزندآوری این مسجد، گفتگو می‌کنیم.

 


ازدواج آگاهانه راهی برای خوشبختی

سازوکار پیوند زوج‌ها را از مدیر قرارگاه ازدواج آسان مسجد المهدی (عج) جویا می‌شویم. او می‌گوید: در مسجد کمیته همسان‌گزینی داریم که پس از آنکه زوج‌ها به‌صورت حضوری و غیرحضوری ثبت‌نام و فرم‌هایی را پر می‌کنند، وارد مرحله تأیید هویت می‌شوند، سپس کارشناسان ما در این کمیته با‌توجه‌به شناخت شخصیت‌ها و ویژگی آن‌ها، معیار‌ها و ملاک‌های مدنظر افراد را دسته‌بندی می‌کنند و بر اساس آن‌ها خانواده‌ها به یکدیگر معرفی می‌شوند.

منیره توکلی به مرحله بعد از آشنایی زوجین اشاره می‌کند و می‌گوید: زوج‌هایی که به توافق اولیه رسیده‌اند و درصدد شناخت و آشنایی بیشتر هستند به کمیته مشاوره و آموزش معرفی می‌شوند. برگزاری جلسات مشاوره به‌منظور آگاهی‌بخشی و مهارت‌افزایی برای مجرد‌ها و خانواده‌هایشان اصلی‌ترین وظیفه این کمیته است.

دختر‌ها و پسر‌هایی که به تصمیم قطعی برای ازدواج می‌رسند، ملزم به گذراندن جلسات مشاوره هستند که بدون هزینه برای آنان تشکیل خواهد شد. مشاوره‌های پس‌از ازدواج و مشاوره‌هایی در رابطه با تربیت فرزند و چالش‌های مربوط به فرزندپروری از دیگر خدمات این کمیته است.

ستاد ازدواج مسجد المهدی (عج) مهرگان زوج‌ها را پس از عقد تنها نمی‌گذارد؛ به همین منظور کمیته تسهیلگری را برای زوج‌هایی که توانایی مالی خوبی ندارند، تشکیل داده است تا با کمک خیران، ازدواج آسان و شیرینی را برایشان رقم بزنند و آن‌ها را راهی خانه بخت کنند. فعالان فرهنگی مسجد المهدی (عج) سفره عقدی را هم در مسجد فراهم کرده‌اند تا زوج‌ها هزینه‌های نجومی به تالار‌ها و آتلیه‌ها ندهند.

 

کنار زوج‌ها هستیم

کمیته فرزندآوری از دیگر بخش‌های مسجد المهدی (عج) است. مدیر قرارگاه ازدواج آسان مسجد المهدی (عج) در توضیح این کمیته می‌گوید: خانواده‌هایی که در محله بیش‌از سه فرزند دارند، شناسایی شده‌اند و چنانچه دچار مشکلاتی در زمینه تأمین مسکن یا دیگر مایحتاج زندگی باشند، با کمک اهالی مسجد و خیران بزرگوار به‌صورت دوره‌ای کمک‌هایی دریافت می‌کنند.

تهیه سیسمونی و فراهم‌کردن ملزومات مراقبت از کودک به‌منظور حمایت و کمک به افراد کم‌برخوردار و بی‌بضاعت از دیگر وظایف کمیته تسهیلگری است. علاوه‌بر‌این درراستای تجلیل از مادران دارای چهار‌فرزند، مراسمی برگزار شد؛ حدود شصت‌مادر در جلسه حضور داشتند و از میان آن‌ها از دوازده‌مادر قدردانی شد.

توکلی در پایان می‌گوید: زوج‌ها تا هروقت که خودشان مایل باشند، ما کنارشان خواهیم بود. همه خانواده‌ها می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای پایگاه و خدمات مربوط‌به فرزندآوری استفاده کنند.

ارسال نظر