کد خبر: ۸۴۳۶
۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲

مردم با آگاهی رأی بدهند

شهروند: عملکرد بد برخی از مسئولان، دلیل نارضایتی امروز بیشتر مردم و ناامیدی‌شان است. کاندیدا‌های مجلس برای رضای خدا و کمک به بهبود شرایط جلو بیایند، نه به طمع به‌دست‌آوردن جایگاه!

سیرجانی، برادران| شمارش معکوس شروع شده و تا یازدهم اسفند چند‌روز بیشتر باقی نمانده است؛ روزی که پیر و جوان پای صندوق رأی می‌روند و با مشارکت در انتخاب وکلای خود در مجلس شورای اسلامی و کاندیدا‌های مجلس خبرگان رهبری نقش‌آفرینی می‌کنند.

در همین‌راستا به‌سراغ شهروندان ساکن در منطقه یک رفته است تا درباره خواسته‌ها و توقعات و مطالباتشان از کاندیدا‌های نشستن بر کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی بگویند. داشتن صداقت در گفتار، تعهد و تخصص و عمل به وعده‌ها، بیشترین مطالبه فرهیختگان ساکن منطقه یک از نمایندگان بود.

در این گزارش، ما سراغ قشر تحصیل‌کرده جامعه رفته‌ایم تا از زاویه نگاه آن‌ها به انتخابات نگاه کنیم و از درخواستشان از نمایندگان ملت آگاه شویم.


محل اول: بولوار سجاد

جواد جمالی؛ کارمند اداره راه و شهرسازی

توقعم از کاندیدا‌های مجلس شورای اسلامی این است که در عمل به حرف‌ها و وعده‌هایی که می‌دهند، کم نگذارند. برای رضای خدا و کمک به بهبود شرایط موجود قدم پیش گذاشته باشند، نه به طمع به‌دست‌آوردن جایگاه و سوءاستفاده از آن.

من از خانواده شهدا و ایثارگران هستم و معتقدم اگر کاندیدایی تخصص و تعهد لازم را نداشته باشد و تنها برای نماینده‌شدن پا پیش بگذارد، به ملت خیانت کرده است. عملکرد بد برخی از مسئولان، دلیل نارضایتی امروز بیشتر مردم و ناامیدی‌شان است. این عملکرد نامناسب، پا‌گذاشتن روی خون شهداست.

مردم باید به آگاهی درستی درباره کاندیدا‌ها برسند، اما در‌این بین شناختن کسی که به مجلس می‌رود تا برای خودش موقعیتی دست‌و‌پا کند، کار راحتی نیست. برای شناخت نسبی کاندیدا‌های نمایندگی مجلس باید وقت بگذاریم. در نشست‌ها، مناظره‌ها و تریبون‌هایی که برگزار می‌کنند، شرکت کنیم.

به کار‌ها و عملکردشان در گذشته و حال نگاه عمیقی بیندازیم. درواقع صرف اینکه فلان مرجع یا سازمان یا ارگان، فهرستی را تأیید و پیشنهاد کرده باشند، پای صندوق نرویم. در آخر دلم می‌خواهد بگویم ما به صحنه می‌آییم، چون چشم دنیا به دستان مردم ایران و صندوق‌های رأی است. امیدوارم نمایندگانی که به آن‌ها رأی داده می‌شود و به مجلس راه پیدا می‌کنند، با عملکرد خوبشان دل مردم را شاد کنند و در محضر خدا روسپید باشند.

 

محل دوم: بولوار دستغیب

آتش‌بیار معرکه نباشیم

شاه‌الیاس علیدادی؛ مهندس رایانه و فرهنگی بازنشسته

به نظرم داشتن تعهد و تخصصص، عرق و تعصب به ایران، شرط اول کاندیداشدن برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی است. کسی که تخصص ندارد، نمی‌تواند در صحنه عمل، خودش را آن‌طور‌که شایسته است، نشان دهد. نماینده‌ای که تعهد ندارد، نمی‌تواند از حقوق بحق مردم شهر و در تصمیمات کلان‌تر حقوق ملت ایران دفاع کند.

رزومه و کارنامه فعالیت‌ها و عملکرد گذشته فرد نامزدشده برای نمایندگی مجلس از دوره دانشجویی تا الان باید به‌صورت جزوه و کتابچه‌ای دراختیار مردم قرار بگیرد. با چهارتا بنر تبلیغاتی و کلیپ، کسی شناخته نمی‌شود. درست است که دشمن تبلیغات وسیعی برای برگزارنشدن پرشور انتخابات آغاز کرده است، اما خودمان هم آتش‌بیار معرکه نباشیم.

کلیپ‌های سطح‌پایین تبلیغاتی و دادن اسکناس ۱۰‌هزار‌تومانی به بچه‌ها، ممکن است برای نماینده تبلیغ باشد، اما برای نظام ضد‌تبلیغ است. نماینده‌ای که میلیاردی خرج تبلیغاتش می‌کند، بدون شک به مجلس هم که راه پیدا کند، دغدغه‌اش مردم و مطالباتشان نخواهد بود.

خوب بود همه کاندیدا‌ها به عمل کردن به لایحه شفافیت متعهد می‌شدند. اینکه دارایی‌ها، دریافتی‌ها، هدایا، و مهم‌تر از همه، آرای مثبت و منفی نمایندگان در مجلس برای عموم مشخص و قابل رؤیت باشد، تخم شک و بدبینی را در دل مردم نمی‌کارد؛ برای مثال موضوع مهمی، چون گران‌شدن بنزین که در مجلس رأی می‌آورد، باید برای مردم مشخص باشد رأی منفی‌ها چه کسانی بوده‌اند و آن‌ها که رأی به گرانی داده‌اند، چه نمایندگانی هستند.

مسئولان و آقایانی که با اعتماد مردم بالا رفته‌اند و حرف و رأی آن‌ها در سرنوشت این مردم اثرگذار است، اگر عملکردشان خلاف حرف و وعده‌ها و فقط برای جاه‌طلبی و دنیادوستی خودشان باشد، فردای قیامت باید پاسخ‌گوی خون صد‌ها جوانی باشند که برای بارور‌شدن نهال انقلاب اسلامی و عزت ایران از جان و مال خود گذشتند.


محل سوم: سه‌راه ادبیات

به متخصصان برای ورود به مجلس رأی بدهید

سعید شریعتی؛ استاد دانشگاه

‌انتخابات دو رکن دارد؛ یکی میزان دانش و آشنایی نمایندگان با حوزه تخصصی‌ای که قرار است بابتش در مجلس ایفای نقش کنند و دوم احساس تعهد و پایبندی به مسئولیت خود.

درست است که نماینده هر شهر‌ی باید مشکلات آن محدوده مورد‌توجهش باشد، زیرا او نماینده مردم شهری است که از آنجا وارد مجلس شده است، اما نمایندگان نباید سعی کنند فقط مشکلات شهر خودشان را برطرف کنند. تک‌تک نمایندگانی که به مجلس راه می‌یابند، در مسائل کلان کشور باید به نفع و مصلحت مردم رأی دهند و مدافع منافع ملت باشند، البته در‌کنارش به مسائل و وعده‌های مربوط‌به شهر خود هم برسند.

نماینده‌ای که قرار است در مجلس در حوزه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مسئولیتی را عهده‌دار شود، باید تخصص و علم آن را داشته باشد. طبیعتا کسی که در مجلس نقش تخصصی پیدا می‌کند، در‌کنار داشتن اطلاعات عمومی از حوزه‌های مختلف و مسائل کشور باید به آن حوزه تخصصی اشراف بیشتری داشته باشد.

وقتی در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌بینید هیچ‌یک از نمایندگان رشته تحصیلی‌شان اقتصاد نیست، از چنین کمیسیونی نمی‌توان توقع داشت که آرای خروجی‌اش متناسب با ملاحظات تخصصی آن حوزه باشد.

پس یک بخش آشنایی با حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیری کشور است و دومی طبیعتا احساس مسئولیت و پایبندی به مسئولیت؛ یعنی یک امر اخلاقی. از این منظر نمی‌توانم بپذیرم نماینده‌ای که برای ورود به مجلس به شیوه‌های مختلف برای گرفتن رأی هزینه‌های سرسام‌آور و گاه از بیت المال خرج می‌کند، دغدغه و مسئله‌اش مردم و مطالبات آن‌ها باشد.

محل چهارم: چهارراه دکترا

عمل‌نکردن به وعده‌ها جوانان را دلسرد می‌کند

مهدیه مشوق؛ دانشجوی رشته طراحی دوخت

خواسته‌ام از کاندیدا‌های مجلس این است که در گفتارشان صداقت داشته باشند. وعده‌هایی ندهند که هیچ‌وقت عملی نشود. به وعده‌هایی که در دور قبلی انتخابات به مردم داده شد، نگاه کنید؛ بسیاری از این وعده‌ها هیچ‌وقت عملی نشده است. به نظرم اگر هم واقعا کاری کرده‌اند، ملموس نبوده و نمود بیرونی نداشته است.

من از نمایندگان مجلس می‌خواهم اگر قدمی به مصلحت و درراستای منافع عمومی ملت بر‌می‌دارند، آن را منعکس کنند و مهم‌تر از همه، سر قول‌هایی که به وقت گرفتن رأی به مردم به‌ویژه جوان‌تر‌ها می‌دهند، باشند و خلف وعده نکنند. به نظرم عمل‌نکردن به وعده‌ها جوان‌ها را دلسرد می‌کند و باعث می‌شود در حضورشان در انتخابات تأثیر بگذارد. پس لطفا وعده‌ای بدهید که بتوانید به آن عمل کنید.

**در ادامه این گزارش به‌سراغ تعدادی از کسبه شاغل در صنوف مختلف فعال در منطقه ۲ رفتیم و از آن‌ها خواستیم که ویژگی یک نماینده خوب و انتظاراتی را که از او دارند، بیان کنند.

محل اول: راسته پرده‌فروش‌ها در خیابان تعبدی

وعده‌های دروغ ندهند

هادی حاجی‌حسنی‌کارگر، متولد‌۱۳۵۷ با۲۰ سال سابقه کار

- مهم‌ترین ویژگی یک نماینده خوب از نظر شما چیست؟
نماینده باید حرفش با عملش یکی باشد. اگر در زمان تبلیغات انتخاباتی قولی به مردم می‌دهد، باید به آن عمل کند. اگر نمی‌تواند و در حوزه اختیاراتش نیست، وعده دروغ و توخالی ندهد؛ چون عواقب این کار نه‌تن‌ها دامن خودش، که دامن نظام و حکومت را می‌گیرد.

- از نظر شما چه مسأله‌ای در اولویت رسیدگی قرار دارد؟
تورم موجود و مشکلات اقتصادی که بازار کسبه را خراب کرده است.

-‌ این تورم چقدر در بازار شما مؤثر بوده است؟
تا بیست‌سال پیش، از اواخر بهمن تا شب عید، بازار پرده‌فروشی به قدری داغ و پر از مشتری بود که شب‌ها در مغازه می‌خوابیدیم. اما حالا به‌دلیل تورم حتی یک مشتری نداریم.

 

مبارزه با فساد

امیر حاجی‌زاده، متولد سال ۱۳۵۹ با ۲۰ سال سابقه کار

- نماینده انتخابی شما چه ویژگی‌هایی دارد؟
مبارزه با فساد و رانت‌خواری به نظرم مهم‌ترین ویژگی است. نماینده‌ای که فساد را ببیند و سکوت کند، خیانت‌کار و لایق کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی نیست.


محل دوم: تولید‌کنندگان کیف و کفش خیابان عامل 

مواظب نفوذی‌ها باشیم

محمدجواد با‌نژاد، متولد سال ۱۳۴۸، دارای ۳۰‌سال سابقه کار

- چه انتظاری از نماینده شهرتان دارید؟
کار‌ها کساد است. برای حفظ کارگاه و دادن حقوق کارگرانم، خانه‌ام را فروختم، اما از این شرایط خسته شده‌ام و نمی‌دانم تا کی می‌توانم ادامه بدهم. نماینده‌ای که رای می‌آورد، باید اول از همه به فکر معیشت مردم باشد.

 

حمایت از تولیدکنندگان

جواد برفر، متولد سال ۱۳۴۳، دارای ۵۰ سال سابقه کار


- از نظر شما مهم‌ترین ویژگی نماینده انتخابی چیست؟
نماینده در‌کنار سواد، تخصص و اعتقاد باید از درد‌دل مردم باخبر باشد. او باید خودش را جای تک‌تک اقشار جامعه بگذارد و بداند که هر ایرانی با چه مشکلاتی روبه‌روست.

- شما مهم‌ترین مشکل مردم را چه می‌دانید؟
یکی از مشکلات بزرگ جامعه ما بیکاری جوانان است. تنها راه برطرف‌کردن این مشکل هم حمایت از تولید داخلی است. وقتی من مشکلی در راه تولید، تهیه و فروش کفش تولید‌شده نداشته باشم، کارگاهم را توسعه می‌دهم و چند جوان بیکار را سر کار می‌برم. اما متأسفانه چنین شرایطی نداریم.

- مگر شما در مسیر تولید مشکلاتی دارید؟
بله، با نوسان قیمت دلار، تاجر‌ها مواد اولیه را انبار می‌کنند و بعد‌از چند‌روز با قیمت بیشتر می‌فروشند. به‌عنوان یک پیشکسوت در کار تولید کفش می‌گویم نوددرصد مواد اولیه ساخت کفش در همین کشور ما تولید می‌شود و ربطی به بالارفتن نرخ ارز یا تحریم‌ها ندارد.

- در این‌زمینه پیشنهادتان به نماینده مردم چیست؟
نماینده باید دست واسطه‌گران را قطع و از تولید‌کننده حمایت کند. انتظاری که من از نماینده انتخابی خودم داشتم، متأسفانه تا‌کنون برآورده نشده است و بسیاری از تولید‌کنندگان حداقل در صنف ما ورشکست و کارگاه خود را تعطیل کردند.


محل سوم: صنف پلاستیک‌فروش‌ها در چهار‌راه میدان‌بار

حرام و حلال را بفهمد

سید‌هاشم ابوالفضلی، متولد سال ۱۳۲۴، ۴۰‌سال سابقه کار


- دوست دارید نماینده شما چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
باید نمایندگی مجلس را نردبانی برای ترقی دنیا و ثروت‌اندوزی نکند؛ نماینده‌ای که اعتقادی به حرام و حلال نداشته باشد و اعتقادش این باشد که هدف وسیله را توجیه می‌کند، هرکار خلافی را انجام می‌دهد و چشمش را بر کار‌های خلاف دیگران نیز می‌بندد.

- در صنف خودتان با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید؟
یکی از مسائلی که سبب نگرانی شده است، نبود نظارت بر قیمت‌ها در همه اصناف از‌جمله صنف پلاستیک‌جات است. تعدادی از تازه‌کاران برای رسیدن به سود بیشتر، دست به هر کاری می‌زنند و هیچ نظارتی وجود ندارد.


ارتباط مستمر با مردم

محسن ملایی، متولد سال ۱۳۳۹، دارای ۳۰ سال سابقه کار

- از کاندیدا‌های نمایندگی مجلس چه توقعی دارید؟
این افراد باید پیگیر درخواست‌های مردم باشند. نماینده‌های بسیاری قبل از انتخابات بین مردم حاضر می‌شوند و سخنان خوبی درباره حمایت از تولید، اشتغال و ارزانی سر می‌دهند. اما بعد‌از رفتن به مجلس، دیگر خبری از آن‌ها نیست؛ باز چند‌روز مانده به انتخابات بعدی، سر‌وکله‌شان بین مردم پیدا و باز همان وعده‌های پوچ و توخالی تکرار می‌شود.

- پس می‌گویید همین که به وعده‌هایش عمل کند، کافی است؟
نماینده باید ارتباط مستمری با مردم داشته باشد و خودش را از مردم جدا نداند؛ وقتی بین مردم نباشی، حرف دل آن‌ها را نمی‌فهمی و نمی‌دانی آن‌ها چه می‌خواهند.

- شما به‌عنوان فردی از صنف پلاستیک‌فروشان چه حرفی دارید که با نمایندگان مجلس بزنید؟
افزایش هزینه خدمات (آب، برق و گاز)، کرایه مغازه‌ها و دیگر هزینه‌های متفرقه مثل عوارض شهرداری از مشکلات صنف ماست. متأسفانه تاکنون هیچ‌گونه تلاشی برای ثابت‌نگهداشتن یا کاهش این هزینه‌ها نشده و این هزینه‌های سرسام‌آور درکنار کسادی بازار سبب رکود بیش از اندازه شده است. برخی از مغازه‌دار‌ها حتی توان پرداخت کرایه مغازه را ندارند و ناچار به تعطیل مغازه هستند.


محل چهارم: راسته طلافروش‌ها در بولوار شهیدقرنی

باندبازی را بگذارید کنار

اسماعیل آریایی، متولد ۱۳۶۵با ۱۱ سال سابقه کار

- نماینده باید چه ویژگی خاصی داشته باشد؟
متأسفانه حزب و حزب‌گرایی باب شده است. این‌که فلان نماینده از حزب اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا باشد، هیچ اهمیتی ندارد. مردم هم حکومت اصلاح‌طلب‌ها را دیده‌اند و هم حکومت اصول‌گرا‌ها را. مهم کار برای مردم است که باید دلسوزانه انجام شود.

 

مالیات سنگین طلافروش‌ها

حسین محمدی، متولد سال ۱۳۶۷ با ۸ سال سابقه کار

- از نظر شما نماینده خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
نماینده‌ای که قوانین من‌درآوردی و دست‌وپاگیر را تصویب می‌کند که زندگی شهروندان را سخت‌تر و تنگ‌تر کند، دیگر نماینده مردم نیست.

- از این قوانین در شغل شما هم هست؟
بله، در شغل ما افزایش مالیات بر خرید و فروش طلا یکی از این قوانین است. از زمان تصویب مالیات ۲۵ درصدی (۲۵ درصد خریدار و ۲۵ درصد فروشنده) بازار طلا دچار رکود شده است و کسی جرئت خرید و فروش طلا را ندارد.

خیلی‌ها برای ندادن مالیات سنگین به‌دنبال خرید طلای کارکرده هستند. خیلی از اقشار ضعیف جامعه با خرید دوسه گرم طلا به‌دنبال سود بودند که از آن هم محروم شدند. متأسفانه نمایندگان انتخابی ما در مجلس شورای اسلامی تاکنون از صنف ما حمایت نکرده‌اند. امیدواریم که نمایندگان دوره جدید بتوانند کاری کنند.

 

* این گزارش شنبه ۲۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۴۷ شهرآرامحله منطقه ۱ و ۲ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر