کد خبر: ۸۵۴۴
۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲

مطالبات اهالی طرق از نمایندگان منتخب مجلس

ما از نماینده منتخبمان می‌خواهیم که یارانه‌های بیشتری به محصولاتمان اختصاص دهند. از سویی زمین‌های کشاورزی ما سند ندارد و نمی‌توانیم خرید و فروش کنیم یا از خدماتی مانند وام بانکی بهره ببریم.

یکی از روستا‌های قدیم اطراف مشهد که سال‌هاست به شهر اضافه شده، طرق است، محله‌ای در حاشیه شهر که با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. البته در سال‌های اخیر برخی از نمایندگان مجلس از نزدیک این مشکلات را رصد کرده و وعده رفع آن‌ها را نیز داده‌اند، اما پای صحبت مردم که بنشینی، آن‌ها مطالباتی همچون سروسامان‌دادن به حضور اتباع، تغییر چهره محله، سنددارشدن زمین‌ها و خانه‌ها، رسیدگی به مشکلات بیکاری و معیشتی را از نمایندگانشان در خانه ملت درخواست دارند.

مردم محله در‌عین‌حال تأکید می‌کنند که می‌دانند برخی از خواسته‌های آن‌ها شاید به‌صورت مستقیم ارتباطی با حوزه وظایف نمایندگان مجلس نداشته باشد، اما همین که فردی که به پشتوانه مردم به خانه ملت رفته، در نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف صدای آن‌ها باشد، در وضعیت آن‌ها تأثیرگذار است.

در این چند روز باقی‌مانده تا انتخابات در جمع ساکنان شهرک طرق حضور یافتیم و با آن‌ها درباره مطالباتی که از نمایندگان مجلس دارند، گفتگو کردیم.


اقتصاد کشاورزی را تقویت کنید

محمد مهدی‌زاده، کشاورز

ما نسل اندر نسل در اینجا متولد شده و زندگی کرده‌ایم. من روی زمینی که از اجدام به ارث رسیده کشاورزی کرده‌ام، اما این روز‌ها دیگر مثل گذشته کار نمی‌کنم و به قول قدیمی‌ها «آفتاب‌نشین» هستم.

مدت‌هاست به‌دلیل خشک‌سالی، وضعیت کشاورزی خوب نیست. ازطرفی هم کارخانه‌ها محصولاتمان مانند گوجه‌فرنگی را قسطی می‌خرند. از‌این‌رو وقتی پولمان نقد می‌شود، کلی از ارزش آن کم شده است و قدرت خرید نداریم. تورم هم بالاست و پولی که از کشاورزی به دست می‌آوریم، کفاف خرج و دخلمان را نمی‌دهد.

روزگاری ما بهترین گندم و محصولات کشاورزی را داشتیم، اما چندسالی است که با گرفتن حقابه سد طرق از کشاورزان، کشت‌و‌کارمان به مشکل برخورده است. اگر بخواهیم مانند گذشته اقتصاد خوبی داشته باشیم، باید به کشاورزی و کشاورزان اهمیت دهیم.

ما از نماینده منتخبمان می‌خواهیم که یارانه‌های بیشتری به محصولاتمان اختصاص دهند. از سویی زمین‌های کشاورزی ما سند ندارد و نمی‌توانیم آن‌ها را خرید و فروش کنیم یا از سایر خدمات مانند وام بانکی بهره ببریم. جزاین‌ها، پرداخت حق تقدیمی که آستان‌قدس رضوی تعیین کرده، از عهده ما خارج است. امید داریم که نماینده‌های منتخب ما به این موضوعات رسیدگی کنند.


بافت مسکونی طرق نیازمند نوسازی است

حسین سرداری، کارمند صندوق قرض‌الحسنه شهید‌واحدی

مسئولان از مشکلات و آسیب‌های حاشیه شهر مشهد به‌خصوص طرق آگاه‌اند. به نظرم ریشه طلاق، اعتیاد و بسیاری از آسیب‌هایی اجتماعی که درگیر آن هستیم، بیکاری جوانان است. ما جوانان طرقی انتظار داریم مسئولان ظرفیت‌های اشتغال را شناسایی و تقویت کنند.

در‌کنار این موضوع، بافت منطقه نیازمند نوسازی است، اما بیشتر ساکنان به‌دلیل نداشتن سند، نمی‌توانند وام نوسازی بافت فرسوده دریافت کنند. اگر نمایندگان این موضوع را پیگیری کنند، می‌توان امیدوار بود که با نوسازی بافت طرق وضعیت منطقه بهتر شود.


میدان دادن به جوانان در حوزه اشتغال

علی‌اصغر اعتمادی طرقی، کشاورز

مردم طرق همواره در صحنه‌های مهم انقلاب اسلامی حضور داشته‌اند و تعداد شهدا، آزادگان و جانبازانشان این موضوع را ثابت می‌کند. همان‌طور‌که ما حامی نظام هستیم، انتظار داریم نماینده‌ای هم که از طرف ما به مجلس شورای اسلامی می‌رود، ما را در بخش‌های مختلف عمرانی، کشاورزی و درمانی و... حمایت کند. اما متأسفانه برخی نماینده‌ها بعد‌از انتخاب‌شدن، دیگر سراغی از حوزه انتخاباتی‌شان نمی‌گیرند.

آن‌ها وارد مجلس می‌شوند و به‌دنبال خط و ربط‌های سیاسی‌شان می‌روند. اکنون که کشاورزی رونقی ندارد، انتظار داریم نمایندگان مجلس برای رونق مشاغل خانگی در منطقه ما کاری انجام دهند. به‌عنوان مثال اکنون که آب برای کشاورزی کم است، پیگیری کنند تا بتوانیم گلخانه بسازیم. این محله جوانانی دارد که اگر امکانات برایشان فراهم شود، می‌توانند در کشت گلخانه‌ای کلی حرف برای گفتن داشته باشند.


امر مهم اشتغال جوانان

محمد‌حسین کامیاب، دانشجو

اشتغال جوانان موضوع مهمی است که باید نمایندگان مجلس برایش برنامه‌ریزی کنند. علاوه‌بر‌آن قانونی مصوب کنند که خدمت سربازی جوانان فنی و تخصصی باشد. نمایندگان مردم کم‌کاری نکنند و کار خودشان را درست انجام دهند. وضعیت منطقه بهتر شود.


رسیدگی به مشاغل خانگی در حاشیه شهر

عصمت یل‌دار، خانه‌دار

معتقدم نماینده‌ها باید از قشر متوسط جامعه باشند تا نیاز‌ها و خواسته‌های مردم را بهتر درک کنند. هنگامی‌که درباره مشکلاتمان صحبت می‌کنیم، چون برخی از نماینده‌ها آن مشکلات را لمس نکرده‌اند و با آن درگیر نیستند، برایشان عینی نیست. به‌عنوان یک بانوی خانه‌دار، فشار معیشتی بر همسرم را حس می‌کنم و می‌خواهم به او کمک کنم، اما شرایط ورود به بازار کار را ندارم.

اگر نمایندگان بتوانند اقدامی انجام دهند که مشاغل خانگی در حاشیه شهر‌ها رونق بگیرد، وضعیت درآمدی ما بهتر می‌شود و از مشکلات معیشتی‌مان کاسته می‌شود.


توزیع عادلانه امکانات

علی سبزعلی، رئیس صندوق قرض‌الحسنه شهید واحدی

وقتی خودمان را با سایر مناطق شهری مقایسه می‌کنیم، ناخودآگاه حسرت می‌خوریم، این در‌حالی است که ما هم شهروند همین شهر هستیم. یکی از مطالبات مهم ما توزیع عادلانه امکانات و اختصاص بودجه با برنامه برای حاشیه شهر به‌ویژه بودجه‌ای برای نوسازی حاشیه شهر است.

سامان‌دهی اتباع هم که اکنون فشار مضاعفی به حاشیه شهر وارد کرده، مهم است. هر‌قدر که حضور آن‌ها بیشتر سامان‌دهی شود، خدمات‌دهی به حاشیه شهر بهتر خواهد شد. منطقه نیازمند زیرساخت‌هایی مانند اصلاح خیابان‌کشی، بهسازی معابر، توسعه فضای سبز است.

همه این‌ها نیازمند بودجه‌های کلان و تحقق آن نیازمند در نظر گرفتن بودجه ملی برای حاشیه شهر است. یکی دیگر از مطالبات ما اشتغال برای جوانان است. جوانی که شاغل باشد، برای خودش شأن و منزلتی قائل می‌شود و دیگر سراغ ناهنجاری‌ها نمی‌رود.


حوزه درمان و آموزش به عزم ملی نیاز دارد

زینب اسدپور، خانه‌دار

مشکلات بهداشتی و آموزشی در طرق زیاد است. بعد‌از مدت‌ها آستان قدس، درمانگاهی در زائر‌شهر راه‌اندازی کرده است، اما شبانه‌روزی نیست و خدماتش بسیار محدود است. درست است که نماینده‌ها به این مسائل رسیدگی نمی‌کنند و در سطح استان تصمیم‌گیری می‌کنند، اما به نظرم مسائل بهداشتی و درمانی و همچنین آموزشی از‌جمله مواردی است که باید برایش بودجه در نظر بگیرند و سر‌و‌سامانی به آن بدهند. اگر نمایندگان به مراکز درمانی یا آموزشی ما سر بزنند، متوجه می‌شوند که بیشتر مراجعه‌کنندگان اتباع هستند.

دانش‌آموزان بیش‌از هفتاد‌درصد مدارس حاشیه شهر افغانستانی هستند. به‌هرحال فرهنگ آن‌ها با ما متفاوت است. بسیاری از حاشیه‌نشینان ضعیف هستند و نمی‌توانند فرزندان خود را در مدارس غیرانتفاعی ثبت نام کنند؛ پس مجبورند آن‌ها را به همین مدارس دولتی با جمعیت خیلی زیاد دانش‌آموز بفرستند.


عمل به وعده‌ها

جواد عسکری، شغل آزاد

توقع داریم نمایندگان به وعده‌هایشان عمل کنند، به‌دنبال رانت نباشند و حق مردم را پایمال نکنند. نمایندگان باید جوانان حاشیه شهر را ببینند. به‌خاطر نبود مکان‌های فرهنگی و تفریحی، برخی از جوانان جذب ناهنجاری‌ها می‌شوند. اگر شرایط مناسبی برای آن‌ها فراهم شود، مشکلات کاهش خواهد یافت که به نفع جامعه است. نبود شغل برای جوانان مشکلی است که همچنان برزمین مانده و باید مورد‌توجه قرار بگیرد.

پایان بلاتکلیفی خانه‌های بی‌سند

سید‌محمد حسینی، مهندس برق

نماینده مجلس اگر می‌خواهد خدمتی برای حاشیه شهر انجام دهد یا حاشیه‌نشین باشد یا درد این مردم را بشناسد. اولین مشکل مردم اینجا مسکن است و خانه‌هایی که سند مشخصی ندارد. مردم بین شهرداری، اداره اوقاف و آستان قدس گیر کرده‌اند و اغلب پاس‌کاری می‌شوند. خیلی‌ها زمینی به ارث برده‌اند که کشاورزی هم نیست، اما به‌خاطر مشکل با آستان‌قدس و شهرداری نمی‌توانند آن را بسازند. نمایندگان در سطح کلان به‌دنبال رفع این مشکل باشند.

اتباع از قدیم بوده‌اند. آن‌هایی که قدیمی هستند مدرک و هویت دارند، اما آن‌هایی که به‌تازگی آمده‌اند، هویت ندارند. افراد جدید دلال هستند و اغلب بازار ضایعات و بازار گوسفندان را در دست گرفته‌اند. متأسفانه در‌این‌میان عده‌ای ایرانی سودجو هم با آن‌ها همراه شده‌اند و به‌واسطه همین افراد، کارشان را پیش می‌برند.

چندماه قبل بر‌حسب اتفاق، سری به یکی از انبار‌های ضایعات زدم و متوجه شدم دستگاه‌هایی را که متعلق‌به یک کارخانه بوده است، خریده‌اند و در آنجا به‌صورت ضایعات درآورده‌اند.

پس‌از گفتگو و صحبت فهمیدم کارشان این است که سراغ کارخانه‌هایی می‌روند که به مرز ورشکستگی رسیده‌اند و آن‌ها را وسوسه می‌کنند تا دستگاه‌های سالم را خریداری کرده و اینجا اسقاط کنند. اغلب آن‌ها پولدارند و با پولشان به اقتصاد کشور ما صدمه می‌زنند. این زنگ خطری است در حاشیه شهر که نمایندگان ما تاکنون بی‌تفاوت از کنار آن گذشته‌اند؛ امیدواریم نمایندگان جدید به فکر چاره برای آن باشند.

بعد از انتخابات مردم را فراموش نکنید

غلامرضا محمدی، خادم مسجد امام حسین (ع)

نمایندگانی که در زمان انتخابات در مساجد حاشیه شهر وعده می‌دهند، مردم را فراموش نکنند و طوری نباشد که بعد‌از انتخابات، مردم نتوانند آن‌ها را در دفتر کارشان ملاقات کنند. نزدیک انتخابات که می‌شود، همه نامزد‌های انتخابات، مردم حاشیه شهر را می‌شناسند و به مسجد می‌آیند، اما پس‌از انتخابات حرف‌های مردم و وعده‌های خودشان را فراموش می‌کنند.

مشکل سند خانه‌های طرق هنوز پابرجاست

فاطمه براتی، خانه‌دار

نزدیک هشتاد‌سال دارم و از ساکنان قدیمی طرق هستم. سال‌هاست که خانه‌های ما مشکل سند دارد. بار‌ها این موضوع را شورای معتمدین و نمایندگانمان، پیگیری کرده‌اند، اما این موضوع را باید نمایندگان مجلس با آستان قدس رضوی حل‌و‌فصل کنند.

حدود یک سال قبل، یکی از نماینده‌ها به‌همراه چند مسئول از شهرداری به مسجد محله‌مان آمدند و آن نماینده، مشکل سند‌های خانه‌ها را شنید و قول داد که برای برطرف‌کردنش اقدام کند. اما از آن زمان مدت‌ها می‌گذرد و هنوز هم خانه‌های ما بدون سند مالکیت است. ما رأی می‌دهیم، اما انتظار داریم که نماینده‌های منتخب هم پاسخ اعتمادمان را بدهند و موضوع سنددار‌شدن زمین‌های مردم را پیگیری کنند.

این مسئله اگر حل شود، ساکنان می‌توانند از‌طریق زمین‌هایشان وام دریافت کرده و ساختمان‌هایشان را نوسازی کنند و بعد هم می‌توانند آن را بفروشند یا به فرزندشان بدهند.

* این گزارش سه‌شنبه ۸ اسفندماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۵۸ شهرآرامحله منطقه ۷ و ۸ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر