کد خبر: ۸۵۵۲
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

عاطفه اهالی استاد یوسفی به ۶۰۰ خانواده نیازمند

«آبشار عاطفه‌ها» خیریه‌ای مردم نهاد است که یکی از شعب آن به نام امام هادی(ع) در محله استادیوسفی است و ۶۰۰ خانوار بی بضاعت را تحت پوشش خود دارد.

محبوبی| نام «آبشار عاطفه‌ها» که به میان می‌آید، کمتر کسی است که نداند این عنوان، متعلق‌به خیریه‌ای مردم‌نهاد است. افراد نیازمند بسیاری در گوشه‌و‌کنار این شهر وجود دارند که به مدد خیّران آبشار عاطفه‌ها، تاحدودی دشواری‌های مالی‌شان را حل‌کرده‌اند.‌

آن مرکز خیریه، درمجموع ۲۰۰ شعبه در تمام کشور دارد که ۳۱ شعبه آن در استان خراسان رضوی و ۱۶ شعبه آن در مشهد فعالیت می‌کنند.  

شعبه امام‌هادی(ع) یکی از شعبه‌های این مرکز خیریه است که در محله استادیوسفی قرار دارد. سابقه افتتاح این شعبه در خیابان شاهد‌۷۵ به دی‌ماه سال‌۹۳ برمی‌گردد.

حالا بعد‌از گذشت کمتر‌از یک سال از افتتاح این مرکز، بیش‌از ۶۰۰ خانواده، تحت پوشش این مرکز قرار دارند و از خدمات آن استفاده می‌کنند. حضور شهرآرامحله در دفتر این خیریه، برای نشان‌دادن گوشه‌ای از فعالیت‌های انسان‌دوستانه این مرکز بود.     

 

دفاتر سازمان، به‌صورت خودگردان اداره می‌شوند

عفت رجایی، مسئول شعبه امام‌هادی (ع) با بیان اینکه این دفتر، در سال‌۸۹ به مدت یک سال در منطقه قاسم‌آباد دایر بوده، ولی چون نتوانسته در جذب خیّر، موفق باشد، تعطیل شده است، می‌گوید: «خوشبختانه پس‌از افتتاح دوباره دفتر در یک سال پیش، با کمک نیرو‌ها توانستیم خیّران را برای کمک به نیارمندان جذب کنیم و این دفتر را سرپا نگاه داریم.»

نکته شایان‌توجه درباره شعبه‌های سازمان مردم‌نهاد خیریه آبشار عاطفه‌ها این است که به صورت خودگردان اداره می‌شوند.

رجایی در‌این‌باره می‌گوید: «زمانی که دفتر افتتاح شد، مرکز شماره تلفن چند خیّر را به ما داد، اما برای جذب بقیه خیّران، از خود نیرو‌ها کمک گرفتیم؛ به این صورت که همان ابتدا از آنان خواستیم شماره تلفن هر فرد متمول و خیّری را که می‌شناسند، بنویسند و کار را با تلفن‌زدن به آنان شروع کردیم و از طریق خود خیّران با خیّرهای بعدی ارتباط برقرار کردیم.»   

 

شعبه «آبشار عاطفه‌ها» در محله استاد یوسفی، ۶۰۰ خانواده نیازمند را تحت پوشش خود قرار داده است

 

قبل از تشکیل پرونده، تحقیق می‌کنیم

شعبه امام‌هادی (ع) در حال حاضر افرادی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد که در محدوده قاسم‌آباد، منطقه ۱۲ شهرداری و از سمت کال زرکش تا گلبهار ساکن هستند.

رجایی درباره چگونگی پذیرش این افراد می‌گوید: «بعد‌از اینکه کسی به اینجا مراجعه می‌کند، از او سوال‌هایی درباره وضعیت خانوادگی‌اش می‌پرسیم و اگر احتیاج به تحقیق باشد، نیرو‌های محقق را به منزل آنان می‌فرستادیم تا پرونده تکمیل شود.»

ایتام، سادات، صعب‌العلاج، ازکار افتاده و بی‌سرپرست، تقسیم‌بندی‌هایی است که برای پرونده‌ها در داخل شعبه انجام می‌شود و افراد نیازمند بر‌اساس آن، طبقه‌بندی شوند.

رجایی عنوان می‌کند: «درحال حاضر، هر ماه به خانواده‌ها، مستمری به نسبت تعداد نفرات خانواده می‌دهیم و علاوه‌بر آن هرسه ماه یک‌بار، سبد کالا نیز بین آنان توزیع می‌شود. با‌توجه‌به درآمدی نیز که شعبه از خیّران به‌دست‌می‌آورد، در مناسبت‌هایی مثل ماه رمضان و اعیاد، دوباره این سبد کالا را به دست خانواده‌های تحت پوشش می‌رسانیم.»

توزیع لوازم‌التحریر و کفش و کیف، موقع بازگشایی مدارس و تهیه لوازم خانگی برای خانواده‌هایی که وسایل ضروری زندگی آنان، فرسوده و خراب شده است، از دیگر اقدامات این خیریه است.     

 

کار در اینجا به ما آرامش می‌دهد

مسئول شعبه امام هادی (ع) به ۱۱ نیرویی که در حال حاضر با این شعبه همکاری می‌کنند، اشاره کرده و بیان می‌کند: «مددکار، فرهنگی، مشارکت و خدمه، عنوان تقسیم‌بندی نیرو‌های ماست که براساس آن، هرکس وظیفه‌‎ای مشخص را برعهده گرفته‌است.

تمام نیروها با هدف کمک به نیازمندان اینجا حضور دارند؛ چرا‌که حقوق دریافتی آنان بسیار اندک است

برخی از این نیروها، کسانی هستند که خانواده‌هایشان جزو مددجویان ما قرار دارند، اما برخی نیرو‌ها نیز باوجود اینکه امکان داشتن شغل در جا‌های دیگر برایشان فراهم است، خودشان، کار در این خیریه را انتخاب کرده‌اند. درمجموع، تمام نیرو‌ها با هدف کمک به نیازمندان، اینجا حضور دارند؛ چرا‌که حقوق دریافتی آنان بسیار اندک است.

اتفاقی که اینجا برای همه ما در برخورد با خانواده‎‌ها می‌افتد، این است که با دیدن مشکلات و گرفتاری‌های خانواده‌ها، قدر زندگی خود را بیشتر می‌دانیم و با همین کار اندکی که برای خانواده‌ها انجام می‌دهیم در زندگی، احساس آرامش می‌کنیم. علاوه‌برآن گره‌بازکردن از کار دیگران، در بسیاری مواقع، سبب افتادن اتفاق‌های خیر در زندگی ما شده و من خودم به‌شخصه، تاثیرات آن را در برخی مواقع کاملا حس کرده‌ام.»     

 

اجرای برنامه‌های فرهنگی برای مددجویان

برخی از اهالی محله استادیوسفی که حالا همسایه این خیریه به‌حساب می‌آیند، به این شعبه مراجعه و در حد توان خود، برای کمک به نیازمندان، مشارکت می‌کنند.

مسئول خیریه با بیان این موضوع که مکان دفتر، اجاره‌ای است، می‌گوید: «چون رفت‌وآمد به اینجا زیاد است، یکی از مسائلی که باید رعایت شود، این است که سکوت و نظم را برقرارکنیم تا مزاحمتی برای همسایه‌ها ایجاد نشود. من تمام سعیم را کرده‌ام که این اتفاق بیفتد و خوشبختانه همسایه‌ها از حضور ما در این مکان راضی هستند.»

شعبه‌های سازمان آبشار عاطفه‌ها، در‌کنار کمک‌های مالی، برنامه‌های فرهنگی نیز برای مددجویان خود برگزار می‌کنند. برگزاری مراسم مذهبی شهادت و اعیاد از نمونه این برنامه‌های فرهنگی است که رجایی درباره آن‌ها می‌گوید: «وقتی تعداد کمتری را برای این برنامه‌ها دعوت می‌کنیم، در محل خود شعبه، مراسم برگزار می‌شود، ولی اگر قرار باشد بیشتر خانواده‌ها را به مراسم دعوت کنیم، با تهیه وسیله ایاب و ذهاب، آن‌ها را به مجتمع آیه‌ها می‌بریم که این برنامه‌ها معمولا برای تمام شعبات و به‌صورت هماهنگ، در یک زمان برگزار می‌شود.»     

 

شعبه «آبشار عاطفه‌ها» در محله استاد یوسفی، ۶۰۰ خانواده نیازمند را تحت پوشش خود قرار داده است

 

اهدای جهیزیه به زوج‌های بی‌بضاعت

مسئول شعبه امام‌هادی (ع) درباره بقیه کار‌های انجام‌گرفته طی یک سال اخیر می‌گوید: «به لطف خدا و با کمک خیّران، تاکنون  توانسته‌ایم ۱۰ دست جهیزیه را به زوج‌های بی‌بضاعت هدیه کنیم که برای هرکدام، هشت قلم کالا درنظرگرفته شده بود.

افطاری‌دادن به خانواده‌ها در تمام شب‌های ماه‌رمضان، یکی از برنامه‌های ما بود که به‌جز کمک خیّران، با هماهنگی بین نیرو‌ها بود که توانستیم واسطه انجام این کار خیر شویم؛ به این صورت که هر شب چند نفر از ما در دفتر حاضر می‌شدیم تا از میهمانان پذیرایی کنیم.»

رجایی با بیان اینکه بین مددجویان، خانواده‌‎هایی هستند که سرپرست آنان، مشکل اعتیاد دارد، می‌گوید: «برای کمک به این خانواده‌ها پیشنهاد ترک اعتیاد را مطرح می‌کنیم. اگر خانواده‌ای راضی به این کار شود، فرد معتاد را به کمپ ترک اعتیاد معرفی می‌کنیم و مراحل درمان او را نیز کنترل می‌کنیم.

در این صورت خانواده‌اش نیز از خدمات نقدی و غیرنقدی خیریه استفاده می‌کنند، اما اگر فرد معتاد حاضر به ترک نشود، فقط به‌صورت غیرنقدی به افراد خانواده‌اش کمک می‌کنیم.»

مسئول شعبه امام‌هادی(ع) در پایان درباره دعوت از خیّران می‌گوید: «هرکس قصد همکاری با ما را داشته باشد، می‌تواند حضوری به مکان خیریه واقع‌در خیابان شاهد‌۷۵ مراجعه کند.»

* این گزارش چهارشنبه، ۸ مهر ۹۴ در شماره ۱۶۶ شهرآرامحله منطقه ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر