کد خبر: ۸۰۵۵
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

درِ باشگاه باز شود درِ زندان بسته می‌شود

مؤسسان باشگاه ورزشی کوی امیرالمؤمنین(ع) اهدافی فراتر از ورزش را دنبال می‌کنند و به کانون فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی زنان محله تبدیل شده است.

هشت‌سال پیش، اولین باشگاه ورزشی در کوی امیرالمؤمنین (ع) افتتاح شد تا کانونی باشد برای ورزش نوجوانان و جوانان محله. هرچند در سال‌های بعد، باشگاه‌های ورزشی دیگری در این محله راه افتاد، هیچ‌کدام از آن‌ها محبوبیت این باشگاه را بین ورزشی‌های محله نداشت و هیچ‌کدام اندازه این باشگاه در حوزه ورزش دختران افتخار‌آفرین نبودند.

باشگاه تلاش علاوه‌بر محلی برای ورزش، به کانون فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی زنان محله تبدیل شده است. این باشگاه توسط مرضیه صفریان و مهدی محمدی به‌صورت خانوادگی اداره می‌شود.

 

ورزش، راه مقابله با بزهکاری‌های اجتماعی

مسئول و مربی این باشگاه، مرضیه صفریان و مهدی محمدی، زوج جوان ورزشکاری هستند که برپایی باشگاه و فعالیت ورزشی را تنها راه نجات نوجوانان حاشیه شهر از رخوت، کسالت و بزهکاری‌های اجتماعی می‌دانند. مرضیه صفریان ۲۳ سال سابقه مربیگری، داوری و سرپرستی تیم کیوکوشین زنان استان خراسان رضوی را در کارنامه دارد. همسرش نیز دارای مدرک مربیگری ممتاز کاراته، کیوکوشین و ژیمناستیک است.

او دفتر وکالت دارد، اما، چون در محله کوی امیرالمؤمنین (ع) به دنیا آمده و بزرگ شده است، درباره سرنوشت و سلامت نسل جوان محله احساس مسئولیت می‌کند. معتقد است ورزش تنها راه مبارزه با بزهکاری‌ها و مشکلات اجتماعی نسل جوان است.

ورزش تنها راه مبارزه با بزهکاری‌ها و مشکلات اجتماعی نسل جوان است

مهدی‌آقا بر این باور است که با بازشدن درِ یک باشگاه درِ یک زندان به روی نوجوانان و نسل جوان بسته می‌شود. براساس همین اعتقاد این زن و شوهر اولین باشگاه خود را در محله نوید افتتاح کردند.

مربیگری دختران برعهده خانم و مسئولیت باشگاه و مربیگری شیفت پسر‌ها هم برعهده آقا بود. بعد‌از چندسال باشگاه دیگری را در محله امام‌هادی (ع) افتتاح کردند. این زوج جوان بدون توجه به جنبه مادی کارشان به‌دنبال تأثیر مثبت باشگاه و ورزش بر کودکان و نوجوانان محله بودند.

مرضیه صفریان در تأیید این مطلب می‌گوید: خوشبختانه تأثیر مثبت آن را نیز شاهد بودیم؛ ما حداقل شهریه را از بچه‌ها می‌گرفتیم تا برای آمدن به باشگاه تشویق شوند. تعدادی از همین بچه‌ها به مراحل بالای ورزشی رسیدند و چند نفرشان نیز به‌عنوان مربی مشغول تربیت شاگردانشان در باشگاه‌های محلی هستند.

 

ساخت باشگاه در محل خیمه‌گاه

این زوج ورزشکار در ادامه فعالیت‌های ورزشی و اهداف خود هشت‌سال قبل باشگاه ورزشی تلاش را در محله کوی امیرالمؤمنین (ع) افتتاح کردند. مرضیه‌خانم صفریان می‌گوید: درجریان رفت‌وآمد‌هایی که با اقوام همسرم در محله کوی امیرالمؤمنین (ع) داشتیم، ضرورت ایجاد یک باشگاه ورزشی برای دختران محله را احساس کردیم. اما مهم‌ترین مشکل ما نبود مکان مناسب برای راه‌اندازی باشگاه بود.

این مربی ورزشی ادامه می‌دهد: چند‌ماهی را به‌دنبال محل مناسب گشتیم، اما پیدا نشد. یکی‌دوسوله کارگاهی و صنعتی هم که بود، اجاره‌اش زیاد بود؛ علاوه‌برآن موقعیت مناسبی در محله نداشت.

صفریان و همسرش بعد‌از کلی جست‌وجو سرانجام زمینی خالی را پیدا می‌کنند که در ماه محرم، در آن خیمه عزاداری برپا می‌شده است. صفریان می‌گوید: با مالک زمین گفتگو کردیم و از او خواستیم ملکش را به اجاره ما بدهد تا باشگاهی ورزشی برپا کنیم. مالک زمین که فردی مذهبی بود، رضایت چندانی برای اجاره‌دادن زمین نداشت، اما وقتی فهمید نیت ما کمک به ورزش و تربیت نوجوانان همین محله است، موافقت کرد.

برای برپایی ساختمان باشگاه چند‌ماه وقت صرف شد و برای ساخت سریع‌تر از سازه سبک استفاده کردیم. همه هزینه‌ها را خودمان پرداختیم. باشگاه «تلاش» نام‌گذاری شد و از همان هشت‌سال قبل تا به امروز فعال است.

 

درخشش در عرصه‌های ورزشی استان و کشور

این باشگاه در رشته‌های ورزشی کیک‌بوکسینگ، کاراته، ژیمناستیک، تکواندو، دفاع شخصی و سلاح سرد فعال است و شاگردان بسیاری در سطح قهرمانی استان و کشورتربیت کرده است. صفریان می‌گوید: آموزش و تربیت شاگردان در این باشگاه از رده نونهالان شروع شد و تا رده نوجوانان، جوانان و بزرگ‌سالان ادامه دارد.

نونهالان ورزش را در این باشگاه شروع می‌کنند و به‌تدریج با بالابردن رتبه و کسب دان ورزشی (کمربند) در رده‌های مختلف مسابقات ورزشی استان و کشور حضور پیدا کرده و مدال‌های مختلف و رنگارنگی کسب کردند. برخی از تربیت‌یافتگان باشگاه مثل مهسا عابدی با کسب مدرک مربیگری و تحصیلات دانشگاهی عالی ورزشی برای این باشگاه افتخارآفرین بوده‌اند.

باشگاه با حضور موفق در ۱۰ دوره مسابقات کیک‌بوکسینگ، تکواندو، کاراته و ژیمناستیک استان و کشور یکی از پرافتخارترین تیم‌های ورزشی دختران را تربیت و راهی مسابقات کرده است. آخرین رتبه این باشگاه، مقام قهرمانی تیم کیک‌بوکسینگ مشهد در مسابقات کشور بود که آذر امسال در تهران برگزار شد و بچه‌ها بهترین رتبه‌ها را کسب کردند.

 

درِ باشگاه باز شود درِ زندان بسته می‌شود

 

برگزاری برنامه استعدادیابی

یکی دیگر از کار‌های ابتکاری باشگاه تلاش، شناسایی و استعدادیابی ورزشی برای معرفی به آموزش‌و‌پرورش است. صفریان می‌گوید: هرسال در یک برنامه استعداد‌یابی و امتحان عملی از شاگردان باشگاه، چند‌نفر از این افراد را که رتبه‌های ورزشی بهتری کسب کرده‌اند و ازنظر دیگر آیتم‌های ورزش حرفه‌ای، استعداد ستاره‌شدن را دارند، شناسایی می‌کنیم.

او ادامه می‌دهد: بعد از شناسایی، اسامی بچه‌ها دراختیار آموزش‌و‌پرورش منطقه قرار می‌گیرد. حوزه ورزشی آموزش‌و‌پرورش از آن‌ها حمایت و شرایط آمادگی و حضور در مسابقات مختلف آموزش‌و‌پرورش استان و کشور را فراهم می‌کند. این کار علاوه‌بر معرفی بهتر دانش‌آموزان، امتیازاتی برای آنان خواهد داشت.

 

قدردانی از مادران نمونه محله

فعالیت باشگاه تلاش محدود به حوزه ورزشی و قهرمانی نیست. این باشگاه سهم زیادی در برگزاری مراسم و رویداد‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی محله دارد.

صفریان می‌گوید: برای مشارکت بیشتر اهالی و خانواده‌ها ما به‌مناسبت‌های مختلف، برنامه‌های مذهبی و فرهنگی را در باشگاه برگزار می‌کنیم. در آخرین مراسم که به‌مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن برگزار شد، مراسم مولودخوانی و تقدیر از مادران برگزیده محله اجرا و با استقبال زیاد خانم‌های محله همراه شد.

به گفته او یکی دیگر از برنامه‌های مورد استقبال و شاد باشگاه، برگزاری جشن تولد برای شاگردان است. صفریان می‌افزاید: ما از طریق هماهنگی با خانواده‌ها، کیکی تهیه می‌کنیم و جشن سالگرد تولد شاگردمان را در باشگاه برگزار می‌کنیم. برخی از این سالگرد‌ها که هم‌زمان با نه‌سالگی و جشن تکلیف دختران برپا می‌شود، از شکوه و اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

کمک به نیازمندان محله

باشگاه تلاش در‌زمینه کمک به نیازمندان و برطرف‌کردن مشکلات اقتصادی نیز اقداماتی انجام داده است. صفریان می‌گوید: از چندسال قبل صندوق قرض‌الحسنه باشگاه با هدف کمک به مشکلات اقتصادی خانواده‌ها تأسیس شد. اولویت ما در صندوق، کمک به خانواده‌هایی است که نیاز بیشتری دارند. در چنین موقعیتی، پول‌های جمع‌شده بدون قرعه‌کشی دراختیار خانواده نیازمند قرار می‌گیرد تا مشکلش هرچه زودتر حل شود.

همچنین اسامی تعدادی از خانواده‌های نیازمند از طرف سازمان خیریه آبشار عاطفه‌ها دراختیار ما قرارگرفته است و والدین بچه‌ها و خیران محله که با ما در ارتباط هستند، کمک‌های نقدی و غیر‌نقدی خود را دراختیار ما قرار می‌دهند و ما نیز این کمک‌ها را در‌اختیار نیازمندان مورد‌نظر می‌گذاریم.

 

هزینه زیاد مسابقات جهانی و بین‌المللی

زهرا دریایی سابقه هفت‌سال ورزش حرفه‌ای در رشته کیک‌بوکسینگ را دارد و تا کنون موفقیت‌های ورزشی بسیاری کسب کرده است. او می‌گوید: بیشتر دختر‌های این باشگاه حداقل چند مقام کشوری و استانی دارند و حتی تا مرحله انتخابی تیم ملی نیز پیش رفته‌اند، اما پیشرفت و افتخارات آن‌ها در همین‌جا به پایان می‌رسد.

دلیل آن هم نداشتن پول برای حضور در مسابقات بین‌المللی است. برای هر مسابقه خارج ازکشور باید بین ۳۰ تا ۶۰‌میلیون‌تومان هزینه کنی، اما بیشتر بچه‌ها این هزینه را ندارند و حسرت حضور در مسابقات بین‌المللی در دلشان باقی مانده است.



* این گزارش شنبه ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۴۳ شهرآرامحله منطقه ۱ و ۲ چاپ شده است.

ارسال نظر