کد خبر: ۹۴۳
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

از حجاب تا جشنواره عروسک‌ها؛ تلاشی در مسیر بهبود عفاف و حجاب

منصوره صدقی می‌گوید: از دیگر فعالیت‌های من در مدرسه، گرفتن جشن بزرگی برای تولد حضرت فاطمه(س) در مدرسه است. تونل‌های حجاب با گل درست می‌کنیم و بچه‌ها از وسط این تونل‌ها رد می‌شوند و پیکسل‌های حجاب روی مقنعه آن‌ها نصب می‌شود. برنامه دیگری باعنوان «جشنواره عروسک‌ها» نیز برگزار می‌کنیم. در این برنامه از بچه‌ها می‌خواهیم عروسک‌ها را با مقنعه و چادر بپوشانند و از همان کارها نمایشگاهی ارائه می‌دهیم تا بچه‌ها را به عفاف و حجاب تشویق کنیم.

منصوره صدقی متولد سال1339 و دارای مدرک کارشناسی‌ارشد الهیات است. او 30سال سابقه فعالیت در آموزش و پرورش دارد و سه سالی است که مازاد بر خدمت آموزش و پرورش، در دبیرستانی غیرانتفاعی مشغول به فعالیت شده است. در ابتدا خدمت را به عنوان دبیر دینی و پرورشی در ناحیه2 آموزش و پرورش آغاز کرده است، اما 16سال ادامه خدمتش را 9سال به عنوان مدیر دبیرستان طلوع فجر و 7سال نیز به عنوان مدیر دبیرستان نمونه دولتی فرهنگ فعالیت داشته است. صحبت‌ها و خاطرات او از سی و چند سال خدمتش و چند سال تجربه کاری مشترک با عضو پارلمان شهری و ایده‌های بکرش در بحث عفاف و حجاب و خدمتش به عنوان مربی مؤسسه ریحانه‌النبی و مسئول عقیدتی دانش‌آموزان و همچنین مسئول بسیج فرهنگیان‌، شنیدنی است.


نماز مدرسه ما در بین مدارس نظیر نداشت

خانم صدقی از آن مدیر‌هایی است که در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی بسیار فعال است و همیشه به دنبال ایده و فکر‌های نو می‌رود. خودش می‌گوید: «95درصد دانش‌آموزان مدارس من، همیشه چادری بودند. شاید نمازی که ما در آن مدرسه برگزار می‌کردیم در میان دبیرستان‌های دخترانه نظیر نداشت. در نماز جماعت دفترچه‌هایی به بچه‌ها داده‌ بودیم که از صحبت‌های روحانی نت‌برداری کنند و همان چیزی که می‌آموختند در جلسات نماز جماعت ارائه می‌دادند و جایزه می‌گرفتند. 

روش این بود که همیشه نیم ساعت را به نماز اختصاص می‌دادیم که یک ربع آن سخنرانی امام جماعت و یک ربع آن برپایی نماز بود. در کارنامه ماهیانه‌ای که به خانواده‌ها تحویل می‌دادیم وضعیت نماز بچه‌ها قید می‌شد. در آن کارنامه‌ها از حضور بچه‌ها در نماز تشکر می‌کردیم. حتی اگر یک ماه کمتر حضور داشتند و ماه دیگر بیشتر، از طریق کارنامه به والدین اطلاع‌رسانی می‌کردیم.»

این مدیر خلاق درباره برنامه‌هایی که در مدارس او رایج بوده می‌گوید: «در دبیرستان‌هایی که من مدیر بودم صبح‌ها ده ‌دقیقه‌ای سر صف برای بچه‌ها صحبت می‌کردم. سپس حدیثی گفته و به شبهات بچه‌ها پاسخ می‌دادم و در پایان هم آیه‌ای از قرآن را تفسیر می‌کردم. من مدیری بودم که از همه زود‌تر به مدرسه می‌آمدم و به برنامه صبحگاهی و نماز بسیار اهمیت می‌دادم. مدرسه ما از نظر مذهبی بسیار قوی بود. آن سالی که بازنشسته شدم می‌شنیدم که می‌گفتند خوب شد بازنشسته شد وگرنه مدرسه را به حوزه علمیه تبدیل می‌کرد. 

در مدرسه‌ای که من هستم دانش‌آموزان باید چادر بپوشند و خانواده‌ها هم بیشتر چادر بر سر دارند. مصاحبه‌ای در ابتدا از دانش‌آموز می‌گیریم که مشخص شود خانواده مذهبی و اهل نماز جماعت باشند. از نظر علمی و دینی هم باید بچه‌هایی که در مدرسه ثبت‌نام می‌کنند قوی باشند. سال گذشته هم بیشتر معدل‌های 18 به بالا را ثبت‌نام کردیم. هدفم این است که دانش‌آموزان بعدها که وارد دانشگاه می‌شوند از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی حرفی برای گفتن داشته باشند. برای همین بچه‌های مستعد را که پایه علمی‌شان هم خوب است در این مدرسه ثبت‌نام می‌کنیم.


آموزش عفاف و حجاب در 37مدرسه

یک‌سری فعالیت‌های خانم صدقی به مؤسسه ریحانه‌النبی و پنج سال سابقه فعالیت او به عنوان مربی در این مؤسسه برمی‌گردد. او می‌گوید: «از قم آمده بودند و خواستند با آن‌ها همکاری کنیم. آن‌ها مربی‌های سطح1 و 2 حوزه را آموزش می‌دهند و سرفصل‌های مرتبط با عفاف و حجاب در دستورکارشان قرار دارند. حدود 37مربی هستیم که فعالیت‌های مؤسسه ریحانه‌‌‌النبی را در طول سال تحصیلی در 37مدرسه اجرا می‌کنیم. چند وقتی است که جلسات اتاق فکر ماهانه‌شان در مدرسه ما برگزار می‌شود و ما طرح درس آن ماه را به بچه‌های مدارس آموزش می‌دهیم. مربی طرح ریحانه از کلاس سوم تا ششم ابتدایی را آموزش می‌دهد. در طرح ریحانه مربی‌های آموزش‌دیده به مدارس می‌روند و در ابتدای سال تحصیلی در کلاسشان از بحث‌های اعتقادی شروع می‌کنند و در پایان سال به مبحث عفاف و حجاب می‌رسند.


تونلی برای حجاب و جشنواره عروسک‌‎ها

خانم صدقی می‌گوید: «از دیگر فعالیت‌های من در مدرسه، گرفتن جشن بزرگی برای تولد حضرت فاطمه(س) در مدرسه است. تونل‌های حجاب با گل درست می‌کنیم و بچه‌ها از وسط این تونل‌ها رد می‌شوند و پیکسل‌های حجاب روی مقنعه آن‌ها نصب می‌شود. برنامه دیگری باعنوان «جشنواره عروسک‌ها» نیز برگزار می‌کنیم. در این برنامه از بچه‌ها می‌خواهیم عروسک‌ها را با مقنعه و چادر بپوشانند و از همان کارها نمایشگاهی ارائه می‌دهیم تا بچه‌ها را به عفاف و حجاب تشویق کنیم. 

من به عنوان مسئول حلقه‌های صالحین بسیج فرهنگیان و مسئول عقیدتی بسیج دانش‌آموزی نیز فعالیت دارم. در این طرح بحث مشاوره خانواده داریم. در دبستان مصلی‌نژاد برای تغذیه دانش‌آموزان برنامه‌ای در نظر گرفتیم و طی آن به والدین آموزش دادیم به بچه‌ها چه مواد غذایی‌ بدهند که کودک از نظر جسمی و روحی سالم باشد. من در بحث امر به ‌معروف هم کارت طلایه‌داران امر به معروف را دارم و مدیر امر به معروف مسجد ثامن در خیابان فرامرزعباسی هم هستم. تاکنون چند عملیات گروهی نیز برای تذکر حجاب در شهر انجام داده‌ام.


باید سبک متفاوت‌تری در آموزش و پرورش ارائه دهیم

او ادامه می دهد: «معتقدم در مقوله درسی باید آموزش‌ها خاص‌تر باشد. حتی مدرسه‌ای پیدا کردم که در کنار درس خواندن برای بچه‌ها برنامه رفتن به معدن، کارخانه آرد و... را دارند و در این بازدید از درو گندم تا تهیه آرد و پخت نان را هم یاد می‌دهند. من ایده‌های نو و کاربردی دیگر مدارس را الگوبرداری می‌کنم و مدارس موفق تهران و قم مانند مدارس استاد پناهیان و تراشیون را بازدید کرده‌ام. حتی مدرسه‌ای در انگلستان پیدا کرده‌ام که روش آموزشی بسیار خاصی ارائه می‌دهند و به این موضوع توجه ویژه‌ای دارم.»

ارسال نظر