کد خبر: ۱۱۹۱
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

زیباشهر از انقلاب تا امروز

محله زیباشهر در طول بولوار امامت از چهارراه معلم تا انتهای این بولوار در سمت راست کشیده شده است و از سه ضلع دیگر به بولوار معلم و بزرگراه‌های آزادی و امام علی (ع) منتهی می‌شود.به گفته یکی از ساکنان قدیمی، محله‌های زیباشهر و آزادشهر و قسمتی از محله سیدرضی تنها محلاتی بودند که در قبل از انقلاب قسمت‌هایی از آن‌ها در منطقه وجود داشت. ابتدا محله آریاشهر ساخته شده بود که بعد از انقلاب به نام آزادشهر تغییر نام یافت و بعد محله زیباشهر با همین نام تشکیل شد.

محله زیباشهر در طول بولوار امامت از چهارراه معلم تا انتهای این بولوار در سمت راست کشیده شده است و از سه ضلع دیگر به بولوار معلم و بزرگراه‌های آزادی و امام علی (ع) منتهی می‌شود. البته درباره محدوده محله زیباشهر همواره در سال‌های اخیر اختلاف نظرهایی وجود دارد که محدوده مذکور، نسخه نهایی است که دبیرخانه شورای اجتماعی محلات منطقه 11 در اختیار ما قرار داده است.برای آشنایی با محله زیباشهر و تاریخچه و نام‌گذاری آن به سراغ یکی از ساکنان قدیمی محله به نام محمد شهیدی رفتیم. 

شهیدی که حالا بیش از 50 سال است در محله زیباشهر و محله‌های اطراف آن ساکن است ضمن اشاره به قدیمی بودن محله آزادشهر نسبت به بقیه محلات منطقه گفت: محله‌های زیباشهر و آزادشهر و قسمتی از محله سیدرضی تنها محلاتی بودند که در قبل از انقلاب قسمت‌هایی از آن‌ها در منطقه وجود داشت. ابتدا محله آریاشهر ساخته شده بود که بعد از انقلاب به نام آزادشهر تغییر نام یافت و بعد محله زیباشهر با همین نام تشکیل شد. 

محله‌های زیباشهر و آزادشهر و قسمتی از محله سیدرضی تنها محلاتی بودند که در قبل از انقلاب قسمت‌هایی از آن‌ها در منطقه وجود داشت

من وقتی به همراه خانواده به این محله آمدم نام زیباشهر را بر آن نهاده بودند. احساسم این بود که به واسطه مجاورت با بوستان ملت فعلی، درخت‌ و سرسبزی که در محله وجود داشت و عبور دور جوی آب از محله این نام از سوی خود مردم انتخاب شده بود و بعد هم بر سر زبان‌ها افتاد و ماندگار شد. مشهد قبل از انقلاب به وسعت فعلی نبود و شهروندان هم خیلی توان خرید خانه در درون شهر را نداشتند بنابراین از همان زمان و حتی قبل‌تر از آن حاشیه‌نشینی شروع شد. محله زیباشهر هم در واقع محله‌ای بود که خیلی افراد توانمندی در آن ساکن نبودند، حتی اکنون قسمتی از بافت این محله موجود است که همان هویت قدیمی را روایت کند.

این شهروند قدیمی در ادامه در شکل قدیم این محله گفت: چیزی که می‌خواهم بگویم مربوط به اوایل دهه 50 تا اواخر دهه 60 است. محله زیباشهر در آن زمان دو بافت مسکونی و طبیعی را در خود جای داده بود، در قسمتی شهروندان ساکن بودند که کوچه‌های آن با نام‌های ماه‌های سال یعنی فروردین، اردیبهشت و ... نام‌گذاری شده بود و قسمتی دیگر که انتهای بولوار امامت فعلی باشد یک بافت جنگلی داشت، در این بین دو جوی آب بزرگ هم از محله و کنار محله می‌گذشت که در بیشتر فصول سال آب داشت. یکی از کنار بافت جنگلی که اکنون کال کنار بولوار آموزگار شده است و دیگری هم از کنار بوستان ملت که حاشیه بولوار معلم فعلی باشد، پارک ملت فعلی هم به این شکل نبود، یک فضای جنگلی پر از درخت و علف بود که به محض تاریک شدن هوا کسی جرئت نمی‌کرد به سمت آن برود. محل عبور جوی‌های آب هم در واقع نقطه‌ای برای بازی بچه‌ها به‌ویژه در فصل گرما بود که به بازی‌گاه معروف بود.

درباره چگونگی توسعه این محله هم از شهیدی پرسیدم که پاسخ داد: توسعه اینجا هم مانند همه قسمت‌های شهر دوره‌ای داشت، به عنوان مثال یک زمانی با کوچک‌ترین بادی محله پر از گرد و خاک می‌شد، در زمان قبل از انقلاب آمدند و مسیرها را قیرپاشی کردند، در حدود دهه 60 هم اگر اشتباه نکنم اینجا را آسفالت کردند، برق و آب و گاز و تلفن هم که به مرور زمان آمد، اما باید اشاره کنم که روند رشد محله سریع‌تر از آنچه که تصور می‌شد اتفاق افتاد دلیل اصلی آن هم رشد جمعیت در دهه 60 و هجوم شهروندان به این منطقه شهری بود.

 اهالی محله زیباشهر در روزهای منتهی به انقلاب شور و هیجان زیادی داشتند 

اهالی محله زیباشهر در دو برهه حساس کشور نقش فعالی داشتند که فیض، یکی دیگر از شهروندان محله، به عنوان یکی از افرادی که در آن زمان، شرایط را از نزدیک دیده است، در این باره گفت: اهالی محله زیباشهر در روزهای منتهی به انقلاب شور و هیجان زیادی داشتند و در تظاهرات و حرکت‌های انقلابی شرکت می‌کردند، خاطرم هست که یک مینی‌بوس از ابتدای بولوار امامت به سمت مرکز شهر می‌رفت، کمی که از صبح می‌گذشت مردم محله در این نقطه تجمع می‌کردند تا سوار بر این مینی‌بوس راهی شهر شوند و در تظاهرات شرکت کنند. 

دیگر موضوع درباره روزهای جنگ هشت ساله دفاع مقدس است، در آن زمان مسجدی در محله واقع بود که اکنون نام آن مسجد حضرت رقیه (س) است اگر اشتباه نکنم در همان موقع هم همین نام مسجد بود. این مسجد پایگاهی بود که از آن نیروهای پشتیبانی به جبهه اعزام می‌شدند که صحنه‌های غرور آفرین را خلق می‌کرد، همچنین خوراکی و لباس و امکانات دیگر هم در اینجا بسته‌بندی و به جبهه‌ها ارسال می‌شد.

محله زیباشهر اما با پشت سرگذاشتن روزهای متفاوت حالا یک محله با ظرفیت‌های بسیار است. بازار مرکزی گوشت شهر در این محله و در بولوار استقلال واقع شده است و بسیاری از شهروندان روزانه برای خرید گوشت و مرغ به این اینجا می‌آیند. بازار خرید و فروش گوشی و تعمیرات آن هم در قسمت دیگری از بولوار استقلال واقع شده است. قسمتی از بازار بزرگ و معروف آزادشهر در محله زیباشهر واقع شده است که به نوعی یک امتیاز اقتصادی برای این محله محسوب می‌شود.
یکی از اتفاقات مثبت دیگر که اکنون برای محله زیباشهر در حال رقم خوردن است، ساخت سالن ورزشی امامت است که با امکانات بالا در این محله ساخته می‌شود تا به افزایش سرانه ورزشی در منطقه و محله افزوده شود.

ارسال نظر