کد خبر: ۱۳۶۸
۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

شهریور سرد بازار نوشت‌افزار

آموزش مجازی سبب شده دانش‌آموزان کمتر از دفتر و قلم و بقیه لوازم استفاده کنند که همین باعث کاهش شدید فروش ما شده است. از طرفی ما علاوه بر نوشت‌افزار خیلی از وسایل آموزشی دانشجویان رشته‌های معماری و عمران را هم می‌فروختیم که فروش آن‌ها هم با توجه به نوع برگزاری کلاس‌ها و تعطیلی کارگاه‌های آموزشی کمتر شده است. این روایت یکی از کاسب‌ها درباره حال و هوای این صنف است.

شیوع ویروس کرونا و تأثیر منفی آن فضای آموزشی کشور را همانند بسیاری از حوزه‌های دیگر با مشکلاتی روبه‌رو کرده است و این موضوع تبعات اقتصای هم به همراه داشته است. فروشندگان نو‌شت‌افزار جزو بازاریانی هستند که متحمل زیان بسیاری به واسطه تعطیلی فضای آموزشی کشور شده‌اند. فعالان این صنف در منطقه11 نیز از این زیان در امان نمانده‌اند.

 

کاهش فروش قلم و دفتر با کلاس‌های مجازی

علی‌اکبر کشاورزی از کسبه محله دانش‌آموز است که در این‌ زمینه می‌گوید: «صنف فروشندگان نوشت‌افزار جزو گروه‌هایی هستند که بیشترین ضرر را در دوره کرونا متحمل شدند. آموزش مجازی سبب شده دانش‌آموزان کمتر از دفتر و قلم و بقیه لوازم استفاده کنند که همین باعث کاهش شدید فروش ما شده است. از طرفی ما علاوه بر نوشت‌افزار خیلی از وسایل آموزشی دانشجویان رشته‌های معماری و عمران را هم می‌فروختیم که فروش آن‌ها هم با توجه به نوع برگزاری کلاس‌ها و تعطیلی کارگاه‌های آموزشی کمتر شده است.»

 

تعطیلی واحد‌های زیان‌ده

میثم نجارپور، فروشنده نوشت افزار در محله تربیت است که درباره روزهای سخت کرونایی می‌گوید: «صنف ما از کاسبی افتاده است. هر سال در چنین زمانی اوج کار و بازار ما بود. اما الان شرایط به گونه‌ای است که گمان می‌کنم اصلا اول مهری هم در کار نیست. در اطراف مغازه ما 2مدرسه است که بخش زیادی از فروش ما مربوط به دانش‌آموزان این مدارس بود. اما چه الان و چه در فصل مدارس دیگر اینجا رفت و آمدی نیست و فروشی نداریم.

 با توجه به تعطیلی مدارس فروش نوشت‌افزارهای فراوانی مثل کیف، دفتر نقاشی، کتاب‌‌های کمک‌آموزشی، جامدادی، مدادرنگی، خط‌کش و ... نزدیک به صفر شده است. اطلاع دارم ۴نفر از همکاران ما در همین منطقه که شرایط خوبی داشتند به یک‌باره زیان‌ده شدند و در همین مدت شیوع ویروس کرونا اقدام به جمع‌آوری مغازه خود کرده‌اند.»

در حال حاضر یکی از صنف‌هایی که آرزوی پایان کرونا را دارد فروشندگان نوشت‌افزار هستند

 

۱۸ ماه رکود

در محله دانشجو نیز به‌سراغ رضا فرهادی کاسب ۲۰ساله این محله رفتیم. فرهادی درباره وضعیت بازار نوشت‌افزار می‌گوید: «فکر می‌کنم در حال حاضر یکی از صنف‌هایی که آرزوی پایان کرونا را دارد فروشندگان نوشت‌افزار هستند. شاید این‌گونه به نظر برسد که فروش نوشت‌افزار به علت برگزاری کلاس‌های مجازی آن‌قدر هم بد نیست. در حالی که دقیقا بدترین شرایط است‌ و وقتی کلاس‌ها با شکل سابق برگزار‌ نمی‌شود نوشت‌افزاری هم به آن شکل استفاده نمی‌شود و از طرفی فروش برخی وسایل جانبی کاهش می‌یابد. 

به عنوان مثال در زمان دایر بودن کلاس‌ها ما حجم زیادی از مقوا، کاغذ رنگی، چسب، روبان و... را می‌فروختیم چرا که دانش‌آموزان نشریه تهیه می‌کردند و این تأثیرگذار بود علاوه بر آن مدارس و معلمان هم از ما خرید‌های زیادی انجام می‌دادند که در فضای مدرسه و کلاس‌ها کارهای فرهنگی و آموزشی انجام‌ دهند اما این موارد از فروش را هم نداریم. الان هم که باید اوج بازار ما باشد مانند تمام ۱۸ماه اخیر سردترین‌ روزهای کار ماست و در رکود به سر می‌بریم.»

ارسال نظر