کد خبر: ۱۴۷۸
۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

دختران خلاق محله آب و برق به دنبال عملی کردن ایده گچ‌های ارتوپدی سبک هستند

عارفه قنبری‌راد در رشته تجربی و ساینا کاشانی در رشته گرافیک، دانش‌آموزان کلاس یازدهم هستند که آشنایی‌شان از سال نهم در جشنواره نوجوان خوارزمی رقم خورده است اما درست زمانی که آن‌ها به دنبال ایده مناسب و کاربردی برای تحقیقاتشان بودند پای عارفه برای پنجمین بار می‌شکند. گچ‌گرفتن پای عارفه و مشکلاتی که برایش به وجود می‌آید این جرقه را در ذهن این 2دوست می‌زند که چرا نباید یک گچ سبک و راحت وجود داشته باشد تا طول درمان بیماران این‌چنینی با مشکلات کمتری سپری شود. ایده مشترک آن‌ها رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

با 2نوجوان هم‌صحبت شده‌ام که در اصل 2محقق کنجکاو هستند که موانع را پس زده‌اند و برای رسیدن به هدفشان 3سال است دست از تلاش برنداشته‌اند. عارفه و ساینا دانش‌آموزان دوره دوم دبیرستان آرمینه مصلی‌نژاد در محله آب و برق هستند که حتی بعد از اتمام دوره اول باز هم برای ادامه تحقیقاتشان در مدرسه قدیمی فعالیت می‌کنند. آن‌ها معتقدند بزرگ‌ترین و شاید تنها حامی آن‌ها بعد از خانواده عوامل مدرسه‌شان هستند. ایده مشترک آن‌ها که اکنون در مرحله کارآزمایی بالینی قرار گرفته در رشته دست‌سازه و اختراعات، رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داده است. 

عارفه قنبری‌راد در رشته تجربی و ساینا کاشانی در رشته گرافیک، دانش‌آموزان کلاس یازدهم هستند که آشنایی‌شان از سال نهم در جشنواره نوجوان خوارزمی رقم خورده است؛ جشنواره‌ای که به گفته عارفه در مدارس و با هدف آشنایی بچه‌ها با هم برگزار می‌شود. درست زمانی که آن‌ها به دنبال ایده مناسب و کاربردی برای تحقیقاتشان بودند پای عارفه برای پنجمین بار می‌شکند. گچ‌گرفتن پای عارفه و مشکلاتی که برایش به وجود می‌آید این جرقه را در ذهن این 2دوست می‌زند که چرا نباید یک گچ سبک و راحت وجود داشته باشد تا طول درمان بیماران این‌چنینی با مشکلات کمتری سپری شود.

 

ایده ما در مرحله کارآزمایی بالینی است

عارفه می‌گوید: «ما به دنبال ساختاری بودیم که ویژگی‌هایی مانند آسان بازشدن و ضدحساسیت و ضدآب بودن را دارا باشد. از طرفی می‌خواستیم این گچ از موادی ساخته شود که صرفه اقتصادی داشته و برای عموم مردم استفاده‌شدنی باشد. درباره انواع گچ ارتوپدی در ایران و کشورهای دیگر تحقیقاتمان را شروع کردیم. از بیومواد و تاریخچه گچ‌ها گرفته تا استاندارد بودن آن‌ها و حتی درباره تأثیر گچ‌گرفتگی در ضعف‌های عضلانی بعد از نقاهت تحقیق کردیم. نمونه‌های خارجی را هم بررسی کردیم تا ببینیم آیا قبل از ما کسی به دنبال رفع این مشکل بوده است یا خیر. در نمونه‌های موجود شاید یک یا 2نمونه بررسی شده بود اما همه آن چیزی که مدنظر ما بود در یک نمونه قرار نداشت. با اینکه در مسیر تحقیقاتمان با برخوردهای دلسردکننده‌ای روبه‌رو بودیم اما محصولی که به آن رسیدیم تقریبا همه خواسته‌های ما را داراست و در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد.»

 2محقق نوجوان تا کاربردی‌شدن ایده‌شان همچنان به تحقیق ادامه می‌دهند و امیدوارند حامیان مالی استارت‌آپ‌ها طرح علمی آن‌ها را برای راحتی جامعه به مرحله تولید برسانند

 

رتبه اول در 3جشنواره 

ساینا می‌گوید: «ایده ما در مرحله استانی جشنواره خوارزمی اول شد، اما به دلیل شیوع کرونا مرحله کشوری جشنواره برگزار نشد. در جشنواره‌های دانشگاهی سینا و ابن‌سینا شرکت کردیم و در هر 2موفق شدیم رتبه برتر را در کشور کسب کنیم. در مسیر تحقیقاتمان با افرادی روبه‌رو بودیم که نه‌تنها هیچ همکاری با ما نداشتند، بلکه مانع‌تراشی هم می‌کردند. گاهی همراه با استاد راهنمایمان خانم پورنعیم تا 11شب در مدرسه مشغول تحقیق بودیم و در کنار آن تلاش می‌کردیم از درس‌هایمان هم عقب نیفتیم. هرچند شیوع کرونا باعث شد رفتن به بیمارستان و مراکز تحقیقاتی برای ما سخت شود اما غیرحضوری‌شدن کلاس‌ها کمک بزرگی برای ما بود.
این 2محقق نوجوان تا کاربردی‌شدن ایده‌شان همچنان به تحقیق ادامه می‌دهند و امیدوارند حامیان مالی استارت‌آپ‌ها طرح علمی آن‌ها را برای راحتی جامعه به مرحله تولید برسانند.

ارسال نظر