کد خبر: ۱۵۶۰
۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

صحنه‌های بی‌هنری

مهدی فخارالحسینی از نقاشانی است که پیش از این آثارش در نمایشگاه گروهی نگارخانه مجتمع نمایش داده شده است. او درباره وضعیت این روزهای هنرمندان و مخاطبان می‌گوید: شیوع کرونا ضربات سنگینی را به فضاهای هنری وارد کرده است که ضررهای اقتصادی به بخش خصوصی و هنرمندان قسمتی از آن است اما مهم‌ترین نکته‌ قطع ارتباط هنرمند و مخاطب است که سبب زیان هر دوطرف می‌شود.

صحنه خالی مجموعه تئاتر شهر، دیوارهای خالی نگارخانه «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» در مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) و قاب‌های بدون تصویر مسیر رینگ سلامت بوستان ملت نشان از غیبت طولانی هنرمندان و مخاطبان هنر در شهر مشهد دارد. این‌ها بخشی از ظرفیت‌های فرهنگی‌هنری منطقه11 هستند که در اثر شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند و این روزها اجرا و نمایش اثر هنری را به خود نمی‌بینند و خالی از زیبایی‌هایی دنیای هنر هستند.

 

سالن‌ها خالی از تماشاگر

تا پیش از شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های فرهنگی‌هنری در مجتمع امام رضا(ع) و بوستان ملت، ظرفیت بسیار خوبی برای حضور هنرمندان و هنردوستان فراهم می‌کرد. 

تقریبا در تمام ایام سال مجموعه تئاتر شهر در 2سالن اصلی و بهار میزبان اجراهای مختلف بود که تماشاگران بسیاری از آن استقبال می‌کردند. نگارخانه پایتخت فرهنگی جهان اسلام واقع در مجتمع امام رضا(ع) نیز در طول سال میزبان نمایشگاه‌هایی از نقاشی‌ها، عکس‌ها و آثار خوش‌نویسان خوش‌نام شهر و استان بود. 

یکی دیگر از رویدادهای هنری که در فضای پارک ملت در مناسبت‌هایی از جمله ماه محرم، دهه فجر و هفته دفاع مقدس برگزار می‌شد برگزاری نمایشگاه عکس در فضای باز و در حاشیه رینگ سلامت بود. تمامی این برنامه‌های فرهنگی و هنری در یک سال و نیم اخیر با شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است و سبب شده یکی از هسته‌های هنری شهری خالی از حضور هنرمندان و هنردوستان باشد.

 

[1932]

 

قطع ارتباط هنرمند و مخاطب

مهدی فخارالحسینی از نقاشانی است که پیش از این آثارش در نمایشگاه گروهی نگارخانه مجتمع نمایش داده شده است. او درباره وضعیت این روزهای هنرمندان و مخاطبان می‌گوید: «شیوع کرونا ضربات سنگینی را به فضاهای هنری وارد کرده است که ضررهای اقتصادی به بخش خصوصی و هنرمندان قسمتی از آن است اما مهم‌ترین نکته‌ قطع ارتباط هنرمند و مخاطب است که سبب زیان هر دوطرف می‌شود. 

مخاطبان با حضور در نمایشگاه‌ها و یا صحنه‌های نمایش ارتباط بیشتری با هنر می‌گیرند و سواد خود را در این زمینه تقویت می‌کنند 

هر هنرمندی چه روی صحنه و چه در هنر عکاسی، نقاشی و خوش‌نویسی بازخورد کار خود را از واکنش مخاطبش می‌بیند و بر اساس آن کار خود را بهبود می‌بخشد. برای مخاطب هم وضعیت همین است. مخاطبان هم با حضور در نمایشگاه‌ها و یا صحنه‌های نمایش ارتباط بیشتری با هنر می‌گیرند و سواد خود را در این زمینه تقویت می‌کنند که با شیوع ویروس کرونا این فرصت، هم از هنرمندان و هم علاقه‌مندان به حوزه‌های مختلف هنر سلب شده است.»

 

زیان سرمایه‌گذاران عرصه هنر

الهه یوسف‌زاده از هنرمندان خوش‌نویس هم درباره شرایط فعلی فضای هنری مجتمع امام رضا(ع) و بوستان ملت می‌گوید: «در حالی که بسیاری از مراسم‌ها، همایش‌ها و نشست‌ها در شهر دایر است و حتی سینماها و سالن‌های خصوصی تئاتر بازگشایی شده است بهتر بود مسئولان برای حمایت از هنرمندان و فضای هنری این مجموعه هم تدابیری را اتخاذ می‌کردند که هنرمندان در صحنه‌ نمایش و یا نگارخانه حاضر باشند. 

صفرشدن آمار برگزاری تئاتر و نمایشگاه‌های عکس و نقاشی فقط سبب خاموشی چراغ هنر می‌شود. نکته دیگر هم که باید به آن توجه شود چرخه اقتصادی این فضای هنری است که تعطیلی نصفه نیمه آن سبب زیان اقتصادی سرمایه‌گذاران در این حوزه می‌شود و بازگرداندن این افراد به این فضا سخت می‌شود.»

ارسال نظر