کد خبر: ۱۹۸۶
۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مد شدن دعوت مجازی

جواد شهابی درباره تأثیر فراوان کرونا بر شغل چاپ تراکت می‌گوید: با شیوع کرونا و به‌دنبال آن تعطیلی تمامی مراسم‌های دورهمی و جشن‌های عروسی، دیگر سفارشی برای چاپ تراکت و کارت عروسی نداشتیم و میزان سفارش‌های ما بین 70تا 80درصد کاهش یافت. گاهی اوقات چاپ تعدادی تراکت و کارت ویزیت شغلی را داشتیم که درآمد ناچیزی داشت. با ادامه پیدا کردن این روند درآمدمان به حداقل رسید و ما برای مدت بیش از یک‌سال از جیب خوردیم و خودمان را سرپا نگه داشتیم.متأسفانه برخی همکاران ما به‌دلیل اینکه مغازه را اجاره کرده بودند نتوانستند دوام بیاورند.

مدتی است که بیرون یکی از مغازه‌های صنعت چاپ تراکت و کارت عروسی واقع در راسته خیابان قرنی ایستاده‌ام. صاحب مغازه پشت میزش تنها نشسته و خبری از مشتری نیست. شاید در نگاه اول آسیب‌هایی که این حرفه در دوران کرونا خورده است،‌ چندان به چشم نیاید اما از آنجا که این شغل در ارتباط مستقیم با برگزاری محافل جشن است می‌توان پیش‌بینی کرد که کاسبان آن، ‌زیان فراوانی دیده‌اند. برای آگاهی از چند و چون کار آن‌ها در شرایط کرونا به‌سراغ چند مغازه‌دار صنعت چاپ تراکت و کارت عروسی رفتیم.

 

مشتری‌های فراوان قبل از کرونا 

علی جعفری با اشاره به روزهای کاسبی خوشی که پیش از کرونا داشته است می‌گوید: تا قبل از شیوع این ویروس روزانه چندین مشتری به مغازه ما مراجعه می‌کرد. بیشتر آن‌ها زوج‌های جوانی بودند که برای سفارش کارت عروسی می‌آمدند. آن‌ها بعد از براندازکردن و نگاه‌کردن به آلبوم‌های مختلف کارت‌های عروسی سرانجام به نتیجه مشترکی می‌رسیدند و یکی از کارت‌ها را انتخاب می‌کردند. 

به طور معمول برای هر عروسی 100تا 250کارت عروسی چاپ می‌شد. علاوه براین، کارت‌های تسلیت، تراکت‌های تبلیغات شغلی و چاپ کارت ویزیت‌های شغلی را نیز داشتیم. در بعضی فصول مثل عید نوروز و اعیاد مذهبی که مراسم عروسی و جشن‌های ازدواج بیشتر بود تقاضای چاپ کارت بهتر و به‌تبع آن درآمد ما نیز بیشتر از ماه‌های دیگر بود. خدا را شکر همیشه مشتری بود و کار ما نیز رونق داشت. هزینه‌های مغازه آب، برق، گاز و پول اجاره را پرداخت می‌کردیم و بقیه صرف هزینه‌های زندگی می‌شد.

 

از تعطیلی تا اعلام ورشکستگی

جواد شهابی با اشاره به تأثیر فراوان کرونا بر شغل چاپ تراکت می‌گوید: با شیوع کرونا و به‌دنبال آن تعطیلی تمامی مراسم‌های دورهمی و جشن‌های عروسی، دیگر سفارشی برای چاپ تراکت و کارت عروسی نداشتیم و میزان سفارش‌های ما بین 70تا 80درصد کاهش یافت. گاهی اوقات چاپ تعدادی تراکت و کارت ویزیت شغلی را داشتیم که درآمد ناچیزی داشت. با ادامه پیدا کردن این روند درآمدمان به حداقل رسید و ما برای مدت بیش از یک‌سال از جیب خوردیم و خودمان را سرپا نگه داشتیم.

او ادامه می‌دهد: متأسفانه برخی همکاران ما به‌دلیل اینکه مغازه را اجاره کرده بودند نتوانستند دوام بیاورند و بعد از مدتی این شغل را کنار گذاشتند. البته در این میان فضای مجازی تا حدودی به داد ما رسید و با رونق‌گرفتن کارت‌های مجازی در گروه‌های تلگرامی توانستیم سفارش‌هایی بگیریم. 

ما از طریق فضای مجازی با مشتری‌ها ارتباط می‌گرفتیم و برطبق سلیقه و نظر مشتری کارت موردنظر وی را طراحی و در اختیارش قرار می‌دادیم. بعد از گذشت چند ماه چاپ کارت‌های مجازی در بین مردم تا حدودی جا افتاده است. هر چند کار در فضای مجازی درآمد چندانی ندارد اما دلخوش کن است.

 

آینده از آن نوآوران و ایده‌پردازان

اکبر صمدی با ابراز امیدواری به رونق دوباره این شغل می‌گوید: به نظرم تأثیرات روحی و روانی کرونا تا مدت‌ها و حتی سال‌ها بعد ادامه خواهد داشت و شاید حتی چاپ کارت عروسی منسوخ و فراموش شود. با توجه به توسعه فناوری و اطلاعات مجازی، کسی در این شغل موفق خواهد بود که بتواند در فضای مجازی و کاری ایده‌های نو و جذاب داشته باشد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر