کد خبر: ۲۷۲۳
۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

رونق مسجد امیرالمؤمنین(ع) با اعتماد به نوجوانان

در میان چهار مرکز مذهبی شهرک مهرگان که نوساز هستند و فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهند، مسجد امیرالمؤمنین(ع) بنایی ساده‌‌ و محبوبیتی ویژه دارد. سال‌هاست این مسجد برای بازسازی در انتظار حل مشکلات اداری و قانونی است، اما در این مدت برنامه‌های مذهبی و فرهنگی‌اش تعطیل نشده است و متولیان با تشکیل کارگروه فرهنگی زمینه‌ساز جذب اهالی به‌ویژه نوجوانان شهرک به مسجد شده‌اند.

اواخر دهه هشتاد که شهرک مهرگان افتتاح شد، به‌مرور 12هزار نفر از کسانی که در طرح مسکن مهر نام‌نویسی کرده بودند، از نقاط مختلف شهر مشهد و استان در آن اسکان پیدا کردند. با وجود تفاوت‌های فرهنگی، خیلی زود ارتباط خاصی بین اهالی ایجاد شد. به‌گمان خیلی‌ها ساخت مسجد امیرالمؤمنین(ع) در سال1390زمینه‌ساز آن بود.

 

کارگروه فرهنگی در مسجد

در میان چهار مرکز مذهبی شهرک مهرگان که نوساز هستند و فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهند، مسجد امیرالمؤمنین(ع) بنایی ساده‌‌ و محبوبیتی ویژه دارد.

سال‌هاست این مسجد برای بازسازی در انتظار حل مشکلات اداری و قانونی است، اما در این مدت برنامه‌های مذهبی و فرهنگی‌اش تعطیل نشده است و متولیان با تشکیل کارگروه فرهنگی زمینه‌ساز جذب اهالی به‌ویژه نوجوانان شهرک به مسجد شده‌اند.

مجید حسنی، عضو کارگروه فرهنگی، می‌گوید: اهالی شهرک علاقه خاصی به این مسجد دارند و شبیه دیگر مساجد، برنامه‌های متنوعی در این مکان دینی برگزار می‌شود، از قبیل جلسات هفتگی تلاوت قرآن کریم، برگزاری مراسم‌های مختلف مذهبی، توزیع بسته‌های معیشتی و... حتی به‌واسطه زحمات برخی اهالی شهرک که عضو کارگروه فرهنگی هستند، برنامه‌های خاصی برای نوجوانان پیش‌بینی شده است و اجرا می‌شود که شامل سرود و تئاتر، برگزاری مسابقات در رشته‌های ورزشی مختلف و تشکیل کلاس‌های آموزشی و تربیتی است.

حسنی توضیح می‌دهد: مهم‌ترین برنامه‌ها به هیئت مذهبی نوجوانان شهرک مربوط است که روزهای سه‌شنبه تشکیل می‌شود. علاوه بر این، ما در تلاشیم با جذب حمایت خیران و ارگان‌هایی مانند شهرداری بتوانیم طرح دیگری به نام جمعه‌های شاد را اجرا کنیم و آخر هفته‌های خاطره‌سازی را برای اهالی رقم بزنیم. علاوه بر این، ما دو برنامه ویژه نیز برای ماه مبارک رمضان داریم که شامل تشکیل جلسات قرائت قرآن و آشنایی بانوان شهرک مهرگان با طب سنتی است.

 

به ما اعتماد کردند

صدای اذان که از بلندگوهای مسجد می‌آید، نوجوانانی که در مجاورت آن مشغول بازی هستند، خیلی زود خودشان را به حیاط می‌رسانند، وضو می‌گیرند و در صف‌های نماز قرار‌می‌گیرند. کمیل بخشی‌سرا شانزده ساله است. او و خانواده‌اش از نخستین خانواده‌های ساکن در شهرک هستند که به‌خوبی زمان ساخت مسجد را به یاد دارند. اینکه چطور همه دست‌به‌دست همدیگر دادند تا این مکان شکل بگیرد.

کمیل تعریف می‌کند: یادم می‌آید مصالح که آماده شد، مردم شروع به ساختن مسجد کردند و همه کنار هم بودند. همه هم با دل و جان کار کردند و به همین دلیل خیلی‌ها این مسجد را دوست دارند. محال است مراسمی باشد و اینجا شلوغ نشود.

کمیل آن‌قدر به مسجد رفت‌وآمد داشته و خودی نشان داده است که هیئت امنا به او اعتماد کرده‌اند و گاهی کلید را دستش به امانت می‌سپارند. او فرصت‌دادن به نوجوانان و اعتمادکردن به آن‌ها را عامل جذب این گروه سنی به مسجد می‌داند و اضافه می‌کند: به نظر من اعتماد، احترام و در کنار آن برگزاری برنامه‌های متنوع ورزشی و تفریحی عامل جذب نوجوانان است؛ موضوعی که درباره این مسجد صدق می‌کند.

وقتی نوجوانان شهرک می‌بینند آن‌قدر مهم و بزرگ هستند که یک هیئت مخصوص به خود را دارند و در آن می‌توانند ایفای نقش کنند، به‌صورت خودجوش همیشه هستند و تعدادی از صف‌های نماز جماعت همیشه به ما نوجوان‌هااختصاص دارد.

ارسال نظر