کد خبر: ۲۷۶۸
۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

فروشندگانی که دیگر تولید نمی‌کنند

بازار گل خیام یکی از مراکز اصلی فروش انواع گل‌های طبیعی، مصنوعی و لوازم جانبی است. در میان مغازه‌های فراوانی که در این بازار وجود دارد تعداد کمی‌ هستند که هم تولیدکننده و هم فروشنده گل باشند. چون تولید به مراتب سخت‌تر و پرهزینه‌تر از خرید آن است. تولید گل نیاز به هزینه و مجوزهای زیادی دارد به همین دلیل خیلی از گل‌فروشان در این مجتمع ترجیح می‌دهند فقط فروشنده باشند. رضا عفتی یکی از گل‌فروشان بازار گل خیام است که از 10سال قبل تولید و پرورش گل‌های طبیعی را شروع کرده است و یکی از افراد موفق در این شغل شناخته می‌شود.

بازار گل خیام واقع در محله امیرالمؤمنین(ع) یکی از مراکز اصلی فروش انواع گل‌های طبیعی، مصنوعی و لوازم جانبی است. در میان مغازه‌های فراوانی که در این بازار وجود دارد تعداد کمی‌ هستند که هم تولیدکننده و هم فروشنده گل باشند. چون تولید به مراتب سخت‌تر و پرهزینه‌تر از خرید آن است. 

تولید گل نیاز به هزینه و مجوزهای زیادی دارد به همین دلیل خیلی از گل‌فروشان در این مجتمع ترجیح می‌دهند فقط فروشنده باشند. در دو سال گذشته با افزایش هزینه‌های تولید گل مثل هزینه کود، آب، برق و مزد کارگر بسیاری از تولیدکنندگان دیگر از پس هزینه‌های خود برنیامده تولید گل را کنار گذاشته‌اند. 

رضا عفتی یکی از گل‌فروشان بازار گل خیام است او که از 10سال قبل تولید و پرورش گل‌های طبیعی را شروع کرده است به عنوان یکی از افراد موفق در این شغل شناخته می‌شود. در گفت‌وگو با این تولیدکننده و فروشنده گل با این شغل و فراز و فرودهای آن آشنا می‌شویم.


سرمایه اولیه چند برابر قبل شده

رضا عفتی می‌گوید: 10سال قبل با سرمایه 50 تا 100میلیون تومان می‌توانستی یک گلخانه را راه‌اندازی کنی اما حالا حداقل باید 500تا یک میلیارد تومان پول داشته باشی که بتوانی به این شغل وارد شوی. در گذشته سازمان جهاد کشاورزی حمایت بیشتری از گلخانه‌داران و تولیدکنندگان گل به عنوان افراد کارآفرین داشت. 

اما حالا این حمایت کمتر شده است. هزینه آب، گاز، کارگر، برق و کود چند برابر شده است. به ویژه در دو سال گذشته به دلیل خشک‌سالی با کمبود شدید آب و چندبرابر شدن قیمت آن روبه‌رو هستیم. برخی کودهای آلی و معدنی لازم برای گلخانه نیز وجود دارد که باید ازخارج از کشور وارد شود به دلیل تحریم‌ها و ممنوعیت های ورود این نوع کود، بخشی از تولیدات گلخانه‌ها خشک و از بین رفتند که خسارت‌های جالب توجهی بود. 

در گذشته ما این کود را از جهاد کشاورزی به‌طور تعاونی می‌خریدیم اما حالا جهاد کودی به ما نمی‌دهد و ما باید با قیمت چندین برابر آن را بخریم. در گذشته بیشتر فروشندگان گل تولیدات گلخانه‌های خودشان را می‌فروختند اما حالا بیشترشان تولیدگل وگلخانه را کنارگذاشته‌اند و فقط مشغول فروش هستند.

 


بهار و تابستان بهترین فصل فروش

با شروع بهار خرید و فروش گل وگیاه رونق می‌گیرد. این رونق فروش گل در فروردین و اردیبهشت که بهترین فصل برای عرضه و کاشت گل وگیاه است به اوج خود می‌رسد. گل‌های آپارتمانی بیشترین سهم فروش را به خود اختصاص داده‌اند و شهروندان اگر شده حتی برای خرید یک گلدان، سری به مغازه گل‌فروشی خواهند زد. 

در گذشته بیشتر فروشندگان گل تولیدات گلخانه‌های خودشان را می‌فروختند اما حالا بیشترشان تولیدگل وگلخانه را کنارگذاشته‌اند

مشتری اصلی گل‌ها خانم‌ها هستند و اگر ذوق و شوق آنان برای خرید گل نباشد بازار گل بی‌رونق است. مردها کمتر به فکر خرید گل و گلدان هستند. بعضی خانم‌های مسن نیز شوق و اشتیاق زیادی به نگهداری و خرید گل وگیاه دارند.


کرونا و کاهش50درصدی فروش

آقا رضا ادامه می‌دهد: در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و افزایش هزینه خانوارها خرید گل و گیاه کمتر شده بود. اما در این روزهای شروع سال1401 دوباره شاهد رونق گرفتن بازار گل وگیاه هستیم. انواع گل‌های قاشقی، پتوس و برگ انجیری از جمله گل‌های آپارتمانی هستند که خریداران بسیاری دارند. 

در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، تعطیلی و محدودیت‌هایی که برای بیرون آمدن از خانه وجود داشت فروش ما تا 50درصد کاهش یافت بخشی از کم شدن فروش به دلیل افزایش قیمت گل‌ها و لوازم جانبی آن شامل گلدان، بذر و کود بوده است. 

کاهش فروش و افزایش هزینه‌های کرایه مغازه، آب، برق، عوارض و مالیات باعث شد که مغازه‌داران گل فروش در این دو سال روزهای سختی را بگذرانند. تنها چیزی که توانست تا حدودی جبران این خسارت‌ها را بکند فروش در شبکه‌های اینترنتی و مجازی بود.

این تولیدکننده گل می‌گوید: ارائه شناسنامه و مشخصات دقیق از محصول، تهیه فیلم و عکس مناسب از انواع گل‌های تولیدشده باعث تضمین فروش ما در فضای مجازی شد. خوشبختانه از فروردین امسال با کم شدن کرونا و محدودیت‌های رفت وآمد بعد از دوسال شاهد رونق دوباره و حضور شهروندان برای خرید گل و لوازم جانبی آن هستیم. 

امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند و بتوانیم با فروش بیشتر خسارت‌های مالی را جبران و محصولات بهتری را عرضه کنیم.

 

جوان‌ها، مشتری گل‌های مصنوعی

چندسالی است که فروش گل‌های مصنوعی نیز درگل فروشی‌ها باب شده است. این گل‌ها که از جنس شیشه و چینی هستند نمونه‌های مصنوعی از گل‌های طبیعی هستند. بیشتر این گل‌های مصنوعی ساخت کشور چین هستند و نسل جوان مشتری‌های پر وپا قرص آن است. آقا رضا می‌گوید: نسل جوان به‌ویژه عروس و دامادهایی که به دنبال تهیه وسایلی برای نمای خانه خود هستند تمایل بیشتری به خرید این نوع گل‌ها دارند. 

نسل جوان به‌ویژه عروس و دامادهایی که به دنبال تهیه وسایلی برای نمای خانه خود هستند تمایل بیشتری به خرید این نوع گل‌ها دارند

این موضوع شاید به این دلیل باشد که نسل جوان امروزی به دلیل سکونت در خانه‌های آپارتمانی و کوچک ارتباط چندانی با گل‌ها و گیاهان طبیعی نداشته‌اند. برخلاف نسل جوان افراد قدیمی‌تر به دلیل زندگی در خانه‌های بزرگ پر از گل و درخت احساس نزدیکی بیشتری به گل‌های طبیعی دارند. شاید به همین دلیل است که یکی از سرگرمی‌های نسل قدیم و بازنشسته پرورش گل‌های طبیعی است.

 

نکات مراقبتی برای گل‌ها

گل‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند اما بسیاری از شهروندان به دلیل نداشتن اطلاعات لازم برای نگهداری گل‌های آپارتمانی خود با وجود هزینه زیادی که می‌کنند گل‌های مطلوب و دلخواهی را نمی‌توانند پرورش بدهند. عفتی می‌گوید: بارها و بارها اتفاق افتاده است که شهروندی گلدان گل خشک شده و یا گلبرگ زردشده‌ای را برای من آورده و از من خواسته است که دلیل خشک‌شدنش را بگویم. 

گل یک موجود زنده و دارای انواع و اقسام مختلف است برخی از این گل‌ها در فضای آپارتمان رشد خوبی دارند برخی در فضای باز و داخل باغچه خوب رشد می‌کنند. تعدادی را باید هر روز آب داد و تعدادی را هفته‌ای یک‌بار. این اطلاعات را باید از خبره کار و کسی که تجربه علمی‌ و عملی کاشت گل را دارد پرسید و براساس آن نیز عمل کرد. 

روش ما در فروش گل‌های طبیعی این‌گونه است که اطلاعات کامل درباره مراقبت و نگهداری از گل را برای خریدار بازگو یا به صورت نوشته در اختیارش قرار می‌دهیم.

ارسال نظر