کد خبر: ۳۰۸۰
۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

همه چیز درباره رواق کودکان حرم امام رضا(ع)

وارد رواق کودک در حرم امام رضا(ع)که می‌شوی، جز چند خادمیار و راهبر، همه کودک هستند؛ از ۵ تا ۹ سال؛ بچه‌هایی که منتظرند ببینند حرم امام مهربانی‌ها چه جایگاهی برای آنان درنظر گرفته است.

انگار دنیای دیگری است؛ هیچ‌چیزی آدم را نمی‌آزارد. تلفیق پاکی کودکانه زیر سایه منبع پاکی و آرامش، این معجزه را ایجاد کرده است. اینجا رواق کودک در حرم امام رضا (ع) است. وارد که می‌شوی، جز چند خادمیار و راهبر، همه کودک هستند؛ از ۵ تا ۹ سال؛ بچه‌هایی که منتظرند ببینند حرم امام مهربانی‌ها چه جایگاهی برای آنان درنظر گرفته است.

 همه‌چیز رنگی و شاد طراحی شده است. مرحله اول انتظار است تا سالن خلوت شود. چون معمولا خانواده‌‎ها برای تحویل‌دادن کودکشان به این رواق، صف می‌بندند. حالا که منتظرند، می‌توانند همراه با هم‌سن‌وسالانشان بنشینند و کلیپ ببینند.

 پس از دوماه از نخستین روز‌های افتتاح این مکان در یکی از روز‌های شلوغ دهه کرامت همراه کودکان شدیم تا از حال‌وهوای آن‌ها بنویسیم که نخستین‌بار در حرم مطهر (صحن پیامبر اعظم (ص)) صاحب رواق شده‌اند؛ رواقی مانند خانه که اتفاقا به خانه پدربزرگ و مادربزرگ‌ها بی‌شباهت نیست.


مسجدی در قد و قواره کودکان

کودکان در صف نماهنگ «سلام فرمانده» را که می‌شنوند،‌ شروع به هم‌خوانی می‌کنند. بچه‌ها به چهار گروه تقسیم می‌شوند و هر گروه به مسیری می‌رود. مسیرها با یکدیگر متفاوت‌اند و هر کودک می‌تواند برای هر بار حضور، مسیر جدیدی را تجربه کند. مرحله دوم خانه مادربزرگ و حیاط آن است. 

بچه‌ها وارد خانه‌ای می‌شوند که به خانه مادربزرگ‌ها بی‌شباهت نیست و یکی از مربیان با چند عروسک جذاب و بزرگ برای بچه‌ها قصه تعریف می‌کند. پس از آن بچه‌ها به حیاط قصه می‌روند و آنجا هم مربی دیگری با کتاب‌هایی که دارد، داستان دیگری تعریف می‌کند. داستان‌ها البته دینی و مذهبی‌اند و با محوریت آموزش به کودکان طراحی شده‌اند.

حالا به مکان اصلی می‌رسیم؛ یعنی رواق کودک؛ جایی که شبیه به مسجد با ابعادی کوچک‌تر برای کودکان طراحی شده است. اینجا جایی است که مکتب‌خانه‌های قدیمی را برای بچه‌ها شبیه‌سازی کرده‌اند. همه‌چیز هم برای کودکان و اندازه آنان طراحی شده است. مثل منبر، محراب، طاقچه و...

در قسمتی از این رواق مربیان برای کودکان داستان‌های آموزنده دارند و در قسمتی دیگر کودکان می‌توانند روی صندلی بنشینند و نقاشی بکشند. تجمعات مدارس مانند جشن تکلیف دختران هم اینجا انجام می‌شود.


رسیدن به کبوترها از درهای هزارتو

پس از این مرحله به قسمت جذاب بازی‌ها و مسابقات هیجان‌انگیز می‌رسیم؛ جایی که مانند هزارتوی کودکانه با سؤالات آموزشی گوناگون طراحی شده است. کودکان ابتدا با پاسخ‌دادن به برخی سؤالات، می‌توانند بر اساس امتیازشان وارد یکی از در‌های هزارتو شوند و مسیرشان را با پاسخ‌دادن به سؤال‌های بعدی ادامه دهند.

 آن‌طور که معلوم است، اینجا بچه‌ها اوج هیجان را تجربه می‌کنند. حالا وقت رسیدن به کبوترهاست. این صحن و سرا در انتها به حیاطی از حرم امام رضا (ع) می‌رسد و بچه‌ها می‌توانند آنجا به کبوتر‌ها غذا دهند.

 بازدید از این مسیر برای کودکان ۴۵ دقیقه زمان می‌برد و پدر و مادر‌ها می‌توانند کودکشان را به این رواق تحویل بدهند و خودشان به زیارت و نمازشان برسند. آن‌طور که مسئول این رواق به خبرنگار شهرآرامحله می‌گوید، ابتدای ورود کودکان به رواق، به آنان تگ‌های دارای شماره متصل می‌شود تا کودکان به‌راحتی پیدا شوند.

سلمانی فضای کنونی رواق کودک را گام اول پروژه معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: در گام‌های بعدی قرار است تغییراتی در ورودی و خروجی رواق انجام شود. همچنین قرار است فضایی برای تجربه مشاغل مرتبط با حرم مطهر رضوی، مانند گاریچی فرش، ویلچررانی، طراحی در‌های حرم و... ایجاد شود. همچنین در گام‌های بعدی آداب زیارت همراه با ماکت‌هایی از حرم مطهر به کودکان آموزش داده می‌شود.

براساس گفته‌های او، اکنون فضایی برای کودکان خردسال وجود ندارد، اما در گام‌های بعدی فضایی برای خردسالان نیز ایجاد می‌شود.

مسئول رواق کودک حرم مطهر رضوی با بیان اینکه نیاز است تا در آینده تعداد بیشتری از این فضا‌ها در حرم مطهر رضوی ایجاد شود، می‌گوید: اکنون به‌علت کوچک‌بودن فضا، تعداد کمی از کودکان را می‌توانیم پذیرش کنیم. با توجه به استقبال خانواده‌ها و کودکان، نیاز است فضا گسترده‌تر شود.

به گفته او، این رواق با تأکید و حمایت تولیت آستان قدس رضوی و با هدف ارائه برنامه‌های آموزشی و تربیتی به کودکان ۵ تا ۹ سال در فروردین امسال به بهره‌برداری رسید و خیران بسیاری نیز در ایجاد آن نقش داشته‌اند. اکنون در روز‌های شلوغ بیش‌از ۱۵۰۰ کودک در آن حاضر می‌شوند.

رواق تخصصی کودک در مساحت ۱۲۰۰ مترمربع در نخستین روز‌های امسال در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی با حضور حجت‌الاسلام مروی، تولیت آستان قدس رضوی، افتتاح شد.

ارسال نظر