کد خبر: ۳۲۳۵
۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

هم صدابودن گروه خادم الرضا(ع)

وقتی به شکل گیری گروهشان فکر می کنند می بینند چقدر زود گذشت، پنج سال! بعد از این مدت حالا به پختگی رسیده اند و اجراهایشان مقبول همه واقع می شود. نه تنها خانواده هایشان، بلکه دوست و آشنا به کار آن ها افتخار می کنند. این را بچه های گروه سرود خادم الرضا(ع) می گویند که به مناسبت دهه ولایت در بوستان ها و مساجد شهر برنامه دارند و در این 10شب اجراهای مختلفی داشته اند. این گروه سرود از یک حرکت کوچک در دل مسجد امام رضا(ع) در محله طرق شکل گرفت.

وقتی به شکل گیری گروهشان فکر می کنند می بینند چقدر زود گذشت، پنج سال!
بعد از این مدت حالا به پختگی رسیده اند و اجراهایشان مقبول همه واقع می شود. نه تنها خانواده هایشان، بلکه دوست و آشنا به کار آن ها افتخار می کنند.

 این را بچه های گروه سرود خادم الرضا(ع) می گویند که به مناسبت دهه ولایت در بوستان ها و مساجد شهر برنامه دارند و در این 10شب اجراهای مختلفی داشته اند. این گروه سرود از یک حرکت کوچک در دل مسجد امام رضا(ع) در محله طرق شکل گرفت.

نوجوان ها با یکدیگر هم صدا شدند و اکنون این هم‌صدایی در خیلی از مکان‌ها شنیده شده‌است؛ از جمله حرم مطهر‌رضوی، بوستان‌های منطقه 7 ، بولوار شاهنامه و خیابان احمدآباد.


استعدادی از جنس صدا

ماجرا در بهمن 1395 و از هیئت خادم‌ الرضا(ع) آغاز شد. درست همان زمانی که بچه های هیئت و فرمانده پایگاه بسیج مسجد امام رضا(ع) در محله طرق برای جشن دهه فجر برنامه ریزی می کردند، این موضوع به ذهنشان رسید که ای کاش آن ها هم گروه سرودی داشته باشند تا در آن ایام در مسجد محله برنامه ای اجرا کنند.

برای گروه سرود فراخوان دادیم و تعداد زیادی از نوجوانان محله طرق آمدند تا صدایشان را امتحان کنیم، بسیاری از آن ها شرایط خوبی داشتند

سرپرست گروه سرود خادم الرضا(ع) با گفتن این توضیحات ادامه می دهد:«برای گروه سرود فراخوان دادیم و تعداد زیادی از نوجوانان محله طرق آمدند تا صدایشان را امتحان کنیم، بسیاری از آن ها شرایط خوبی داشتند، اما ما تعداد محدودی می خواستیم.

 البته اشتیاقشان برای حضور در کارهای فرهنگی و اجتماعی سبب شد تصمیم بگیریم برنامه های مدونی برای نوجوانان و جوانان محله مان داشته باشیم. برای همین هر کدامشان را براساس علاقه و استعدادشان در یک گروه گذاشتیم تا در آینده بتوانند مسیر زندگی شان را بهتر انتخاب کنند.»

سعید صفامنظر می افزاید:«در کنار گروه سرود، حلقه های صالحین، گروه فوتسال، برنامه های ختم قرآن و فعالیت های رسانه ای به ویژه در فضای مجازی را برای آن ها در نظر گرفتیم و با استقبال خوبشان این گروه ها خیلی سریع شکل گرفت.»


حرفه ای شدن کار و ضبط در استودیو

وی با اشاره به این موضوع که هدف اولیه شان از شکل گیری گروه سرود، اجرا برای دهه فجر همان سال بود می گوید:«بچه ها خیلی سریع آماده شدند و توانستیم اجراهای خوبی در آن روزها داشته باشیم. اینکه می گویم اجرای خوبی داشتیم در مقایسه با شروع کار بود اما اگر بخواهیم با این روزهایشان بسنجیم باید بگویم خیلی پیشرفت کرده اند.»

صفامنظر از این روزهای گروهشان می گوید که بیشتر برنامه هایشان را در استودیو ضبط می کنند. سرپرست تیم توضیح می دهد:«دو سالی می شود که اجرای بچه ها به طور حرفه ای شده است. تاکنون هم بیست سرود در استودیو صدا ضبط کرده ایم.»
گروه خادم الرضا(ع) ویژه نوجوانان است و همین موضوع سبب شده تا هر سال فراخوان بزنند و با هر فراخوان تعداد زیادی تمایل به حضور داشته باشند.

صفامنظر توضیح می دهد:«همان طور که می دانید نوجوانان ما با رسیدن به سن بلوغ صدایشان تغییر می کند، در این ایام آن ها باید حواسشان باشد، اگر روی حنجره شان فشار بیاورند به طور حتم آسیب خواهد دید. برای همین سعی می کنیم، برایشان جایگزین مناسب و آموزش دیده داشته باشیم.»


اجرای حرم بهترین خاطره

اجرای آن ها به محله خودشان و مساجد اطراف ختم نمی شود. آن ها در برنامه های بسیاری به ویژه برنامه های شهرداری و آستان قدس هم اجرا دارند، اما آن طور که خودشان می گویند؛ مهم ترین برنامه این گروه اجرا در حرم مطهر رضوی است.

نکته ای که در انتها صفامنظر به آن تأکید دارد رفتار اعضای گروهش است:«این بچه ها برای برخی هم سن و سالانشان الگو می شوند به ویژه تک خوان های گروه، پس این الگو باید مناسب انتخاب شود. یکی از ملاک های انتخاب ما رفتار درست این بچه هاست.»

 

مربیِ برخاسته از دل گروه

حسین قربانی، مربی گروه سرود خادم الرضا، یکی از جوانان همین محله است که تنها تجربه اش در شروع این کار، علاقه و مطالعات شخصی بوده است. در ابتدای راه او هم یکی از اعضای این گروه بوده است، اما با شکل گیری گروه سرود تصمیم می گیرد در کلاس های آموزشی متفاوتی شرکت کند تا گروهشان را در مسیر درست هدایت کند.

ما از سرودهایی استفاده می کنیم که اجازه بازخوانی و نشر دوباره آن ها را داده باشند

 پس از گذراندن این دوره ها در همان سال اول، با کمک هیئتی ها برای گروهشان برنامه ریزی می کنند. حسین قربانی هرچند 24سال از بهار زندگی اش نمی گذرد، اما در کارش جدی است و به آن علاقه دارد.

 او درباره انتخاب سرودهایشان می گوید:«ما از سرودهایی استفاده می کنیم که اجازه بازخوانی و نشر دوباره آن ها را داده باشند.» قربانی با توضیح این موضوع که اجرای زنده سرود هزینه زیادی می خواهد و باید به ازای اعضای گروه بلندگو و شرایط خاص محیطی فراهم باشد.

 

افزایش اعتماد به نفس با کار گروهی

امیر حسین صفری هفده ساله یکی از قدیمی های این گروه است که از همان ابتدا به این جمع پیوسته است. او می خندد و می گوید:«برای اجرای اولین سرود در خانه تمرین می کردم؛ مادرم تذکر می داد چرا این قدر سروصدا می کنی، حواست به همسایه ها باشد، هر چه به خانواده ام می گفتم قرار است در مسجد محله اجرا داشته باشیم باور نمی کردند.

 نه تنها آن ها بلکه برای دوستانم هم باورش سخت بود. زمانی که گفتم اجرا دارم خانواده ام هم آمدند آن ها از اجرای ما خیلی خوشحال شدند، برای خودم هم لذت بخش بود، هر چند قبل از اجرا استرس داشتم و تصور می کردم هر لحظه ممکن است اتفاقی بیفتد یا کار خراب شود، اما همین که برای اجرا رفتیم شرایط فرق کرد و خدا را شکر اجرای خوبی بود.» 

وی می گوید:«حضور در گروه سرود سبب شده است تا از نظر رفتاهای اجتماعی هم تغییر کنیم افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در میان بچه های گروه به خوبی حس می شود.»

 

 

ارسال نظر