کد خبر: ۳۲۷۴
۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

2دهه میزبانی در جاده ولایت

نرسیده به انتهای خیابان پیامبر اعظم(ص)23 در سبز رنگ و بزرگی در حاشیه معبر دیده می‌شود. مثل بسیاری از مساجد دیگر زیرزمین مسجد را که سال‌ها قبل در آن نماز می‌خواندند تبدیل به آشپزخانه کرده‌اند. نمای آجری آن ساده است و سر در آن را با چند پرچم رنگی تزیین کرد‌ه‌اند. زمین 1600متری مسجد و مجتمع فرهنگی و اجتماعی حضرت محمد(ص) سال1379 با همت و کمک اهالی و خیران خریداری شده است و با همت ساکنان آجر به آجر بالا رفته و حالا یکی از مساجد فعال در محله امام هادی(ع) است.

نرسیده به انتهای خیابان پیامبر اعظم(ص)23 در سبز رنگ و بزرگی در حاشیه معبر دیده می‌شود. مثل بسیاری از مساجد دیگر زیرزمین مسجد را که سال‌ها قبل در آن نماز می‌خواندند تبدیل به آشپزخانه کرده‌اند. نمای آجری آن ساده است و سر در آن را با چند پرچم رنگی تزیین کرد‌ه‌اند. زمین 1600متری مسجد و مجتمع فرهنگی و اجتماعی حضرت محمد(ص) سال1379 با همت و کمک اهالی و خیران خریداری شده است و با همت ساکنان آجر به آجر بالا رفته و حالا یکی از مساجد فعال در محله امام هادی(ع) است.


خرید زمین مسجد

وقتی برای تهیه گزارش به مسجد وارد می‌شویم خانم‌ها در حال تمیزکردن مسجد و آشپزخانه هستند و وسایل و ظروف مورد استفاده در جشن‌های عید غدیر را جا‌به‌جا می‌کنند. وارد شبستان مسجد می‌شوم. بزرگ و یکدست است و 12ستون در سرسرای آن قرار دارد. با چادرهای برزنتی قسمت بانوان را از آقایان جدا کرده‌اند. علی غفاری روحانی و رئیس هیئت امنای مسجد است. 

او همراه خانواده‌اش سال‌هاست در این محله زندگی می‌کنند. پدرش نیز پیش از او روحانی مسجد بوده و اقامه نماز را برعهده داشته است. به یاد دارد که چطور مردم محله امام هادی(ع) پول روی هم گذاشتند و زمین مسجد را از سازمان زمین شهری خریدند. 

حاج آقا غفاری می‌گوید: «سال79 تصمیم مردم محله برای ساخت مسجد جدی شد. آن موقع فضایی برای برپایی نماز جماعت نداشتند. خیران و بزرگ‌ترها دور هم جمع شدند و زمین را خریدند. آن سال‌ها اینجا به کوی سعادت معروف بود و زمین خاکی زیاد داشت. 

خیران و مردم برای ساخت مسجد دست به دست دادند و احداث آن از سال80 آغاز شد. ابتدا حدود 600مترمربع آن را ساختند که الان زیرزمین مسجد است و همانجا اولین نماز جماعت را برپا کردند. بعد از آن طبقه همکف را که شبستان امروز است به مساحت 700متر مربع ساختیم و علاوه‌بر برپایی نماز برنامه‌های مرتبط با مناسبت‌های اعیاد و شهادت ائمه(ع) را نیز برپا می‌کنیم.»


تلاش برای تحقق دیگر کارکردهای مسجد

برای نمازگزاران و اعضای هیئت امنای مسجد و مجتمع فرهنگی حضرت محمد(ص) مسجد پایگاهی برای اقامه نماز نیست بلکه کارکردهای فرهنگی و اجتماعی آن اهمیت زیادی دارد. حاج آقا غفاری می‌گوید: «نمی‌توان این همه هزینه کرد و از فضای آن برای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی و جذب جوانان به مسجد استفاده نکرد. بنا داریم محله‌ای اسلامی داشته باشیم و اولین پایگاه اسلامی محله، مسجد است. 

طبق همین دیدگاه از سال97 دفتر مسجد را هم در بخشی از بنای مسجد و در حاشیه خیابان شهید حشمتی5 بنا کردیم تا بتوانیم با سازمان‌ها و نهادهای مختلف راحت‌تر تعامل داشته باشیم. دفتر همچنین برنامه‌های مربوط به اعتکاف، اوقات فراغت و ثبت‌نام در کلاس‌های قرآنی را برعهده دارد. کمک‌های مردمی در بحران‌های طبیعی نیز در همین دفتر انجام می‌شود.»

بعد از راه‌اندازی دفتر مسجد، هیئت امنا به این نتیجه رسیدند که از فضای مسجد به نحو احسن استفاده کنند. 400متر فضای بالکن مسجد را به مدرسه قرآنی غیرانتفاعی اختصاص دادند. 

حاج آقای غفاری می‌گوید: «این مدرسه پسرانه و تربیت‌محور است و مدیریت آن به عهده آقای جواد حیاتی از طلبه‌های فعال در حوزه تربیتی است. مربی‌های آن طلبه‌هایی هستند که دوره‌های تدریس را گذرانده‌اند. مجوزهای لازم مدرسه را از سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان مجموعه مدارس صدرا گرفته‌ایم. این مدارس مورد تایید آموزش و پرورش نیز هستند.»


میزبان زائران پیاده

یکی از برنامه‌های ویژه این مسجد اسکان دادن به زائران پیاده امام علی بن موسی الرضا(ع) است. حاج آقا غفاری می‌گوید: «این مسجد در نزدیکی بزرگراه پیامبر اعظم قرار دارد و هرساله پذیرای زائران پیاده علی بن موسی الرضا(ع) است. علاوه بر فراهم‌کردن شرایط اسکان و استراحت زائران، سعی می‌کنیم غذای گرم و خدمات دیگری را نیز ارائه دهیم.» 

برای بسیاری از برنامه‌های مسجد مردم از سایر محلات منطقه یا نقاط دیگر شهر به اینجا می‌آیند 

او ادامه می دهد: «مرکز نیکوکاری مسجد نیز از سال98 فعالیتش را آغاز کرده اما بخشی از فعالیت‌های این مرکز مثل تأمین بسته‌های معیشتی، جهیزیه و شناسایی مستضعفان در حسینیه باب‌الحوائج(ع) انجام می‌شود که فاصله کمی با مسجد دارد. برای بسیاری از برنامه‌های مسجد مردم از سایر محلات منطقه یا نقاط دیگر شهر به اینجا می‌آیند و معمولا برنامه‌های بزرگ‌تر را در زمین ورزشی روباز در نزدیکی مسجد برگزار می‌کنیم.»

 

توجه به اوقات فراغت دانش‌آموزان

دارالقرآن مسجد و کانون فرهنگی طاها از بخش‌های فعال مسجد هستند. مسئولیت دارالقرآن را سجاد شریعتی برعهده دارد. او از اعضای هیئت امنای مسجد و از قاریان کشوری جوان است. پنجاه نوجوان در این بخش آموزش قرائت می‌بینند.

مسئولیت کانون فرهنگی طاها را مصطفی اکرمی برعهده دارد. او درباره فعالیت‌های این کانون می‌گوید: «از جمله برنامه‌های این کانون پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در تابستان است. برگزاری کلاس‌های هنری مثل خوش‌نویسی، آموزشی مثل کلاس زبان انگلیسی و ورزشی مثل ایجاد مدرسه فوتبال بخشی از فعالیت‌های کانون است. سال87 مجوز لازم را از دبیرخانه کانون‌های فرهنگی مساجد دریافت کردیم. تصمیم داریم مدرسه فوتبال را به‌طور دائمی دایر کنیم. فوتبالیست‌ها مربی دارند و در سالن ورزشی شهید اندرزگو کنار میدان معراج ورزش می‌کنند.»

 

روشنگری سیاسی در مسجد

پایگاه بسیج برادران شهید محمد اکبری و پایگاه بسیج خواهران حضرت محمد(ص) دو بخش فعال دیگر این مسجد هستند. احمد روزی جانشین فرمانده پایگاه شهید اکبری و از اعضای هیئت امنای مسجد درباره فعالیت‌های این نهاد می‌گوید: «بسیاری از برنامه‌ها در دو سال گذشته تحت تأثیر کرونا بود. با وجود این برنامه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد. »

او ادامه می‌دهد:«بازدید از خانواده شهدا و رسیدگی به محسنین در رزمایش‌های مؤمنانه توسط خیران محلی بخشی از فعالیت‌های بسیج برادران است. از دیگر برنامه‌های مهم بسیج برادران برگزاری جلسات جهاد تبیین در حوزه سیاسی و درجهت روشنگری مردم است.از سال98 با شروع انتخابات مجلس شورای اسلامی این برنامه آغاز و تاکنون ادامه دارد.»

کلمات کلیدی
ارسال نظر