کد خبر: ۳۳۵۰
۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

رتبه دوم کشور از آن نوجوان نقال محله کوثر

محمدجواد خاک‌نژادی، نوجوان هفده‌ساله محله کوثر، پنج‌سالی است که نقالی را شروع کرده و با تلاش و پشتکار فراوانی که داشته موفق شده است بر رقبایش از شهرهای مختلف پیروز شود و امسال رتبه دوم کشوری نقالی را در جشنواره فردا از آن خود کند. او معتقد است نقالی هنری کامل است و می‌تواند برای پیشرفتش در تئاتر مؤثر باشد.

عاشق هنر است و دلش می‌خواهد از همین راه درآمد داشته باشد. هم نقالی می‌کند و هم تمرین تئاتر. هر دو را همراه با هم پیش می‌برد زیرا معتقد است نقالی هنری کامل است و می‌تواند برای پیشرفتش در تئاتر مؤثر باشد. 

محمدجواد خاک‌نژادی، نوجوان هفده‌ساله محله کوثر، پنج‌سالی است که نقالی را شروع کرده و با تلاش و پشتکار فراوانی که داشته موفق شده است بر رقبایش از شهرهای مختلف پیروز شود و امسال رتبه دوم کشوری نقالی را در جشنواره فردا از آن خود کند.


کتاب‌های مربوط به نقالی خیلی گران است

محمدجواد از پنج‌سال قبل که جشنواره مشهد دوست‌داشتنی در میدان پژوهش برگزار شد، نقالی را شناخت و از همان زمان با محمد جهان‌پا، کارگردان تئاتر مشهدی تمریناتش را شروع کرد. دوره‌های تئاتر را هم با جواد رحیم‌زاده گذراند که تاکنون ادامه دارد. 

با اینکه شور و هیجان نوجوانی در صدایش وجود دارد اما مدام نگران آینده است و می‌گوید: «از دوازده‌سالگی کار کرده‌ام و الان هم سالن‌دار یک کافی شاپ هستم. متأسفانه هیچ شغلی مرتبط با هنر و تئاتر که به آن علاقه دارم پیدا نکردم تا بتوانم تمام تمرکزم را روی تمریناتم بگذارم. البته همیشه از حمایت‌های استادم قدردانی می‌کنم، کارهایی هم مرتبط با تئاتر داشته‌ام، مانند اجراهای خیابانی با موضوع کرونا یا سردار شهید قاسم سلیمانی که متولی آن شهرداری بود، ولی به‌طور ثابت حمایتی وجود ندارد.

اگر در ایام اوج کرونا گذرتان به مسیرهای اطراف حرم یا میدان جانباز افتاده باشد او را در گروه تئاتر خیابانی که نمایش‌هایی با موضوعات بهداشتی اجرا می‌کردند دیده‌اید. محمدجواد به همراه گروه جلوه هشتم به کارگردانی محمد جهان‌پا در اجراهای خیابانی که در سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی برگزار شد هم حضور داشت و در بوستان ملت و میدان جانباز اجرا داشت. او به‌دلیل عشق و علاقه‌ای که به هنر دارد با وجود مشغله‌های زیاد کاری و مشکلات جسمی که از دو سال قبل برای پدرش پیش آمده، در تمام تمرینات حضور مستمر داشته و هیچ اجرایی را از دست نداده است.

دو نقل رستم و سهراب و هفت خان را یاد گرفته‌ام که در این جشنواره رستم و سهراب را نقل کردم

خاک‌نژادی با حمایت محمود سالاری مدیر هنرستان آزادگان که در آن مشغول تحصیل است تابستان امسال در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان که در همدان برگزار شد شرکت کرد و به اجرای نقل رستم و سهراب پرداخت. 

این نوجوان باانگیزه می‌گوید: «برای جشنواره همدان به‌طور افتخاری در افتتاحیه اجرا داشتیم. تاکنون دو نقل رستم و سهراب و هفت خان را یاد گرفته‌ام که در این جشنواره رستم و سهراب را نقل کردم. دوست دارم نقل‌های بیشتری را بیاموزم اما متأسفانه کتاب‌های منبع در مشهد وجود ندارند و باید با قیمت خیلی گران از تهران سفارش بدهم که در توانم نیست.»

محمدجواد امسال رتبه دوم کشوری را در نقالی به دست آورده است. او می‌گوید: «در جشنواره فردا که از طرف آموزش و پرورش برگزار می‌شد توانستم در مراحل شهری و استانی اول شوم و به مرحله کشوری راه پیدا کنم. این مسابقه به‌طور آنلاین برگزار شد و من رتبه دوم را به دست آوردم. سال گذشته هم نفر چهارم کشوری شدم. برای دانش‌آموزان حمایت مدرسه خیلی مهم است، با اینکه رشته تحصیلی‌ام مرتبط نیست اما مدیر هنرستان برای حضورم در مسابقات و یا جشنواره‌های مختلف پیگیری‌های زیادی کرد.»

او که سال یازدهم را در رشته برق و مکانیک خودرو تمام کرده است ارادت خاصی به حضرت رقیه(س) دارد و می‌گوید: «مدیون پدر و مادرم و استادانم هم هستم.»

ارسال نظر