کد خبر: ۳۵۲۶
۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

چشم پوشی مهدی رحمتی از منفعت شخصی‌ برای ساخت مسجد

شروع ماجرا و ارتباطش با محله نوده به 30سال قبل برمی‌گردد. زمانی که با همه سرمایه‌اش قطعه زمینی را در محله نوده می‌خرد و خانه‌ای می‌سازد به این امید که آن را بفروشد و در جای دیگری ساکن شود اما هیچ‌کس خانه‌اش را نمی‌خرد و او از روی ناچاری در محله نوده ماندگار می‌شود. 30سال از آن ماجرا گذشته است. او که تحصیل‌کرده حوزه علمیه است حرکتی انقلابی و جهادی را برای ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی محله نوده آغاز می‌کند. حرکتی که 30سال تمام طول کشیده و هنوز هم ادامه دارد. مهدی رحمتی همه زندگی، سرمایه و کارش را وقف کمک به مردم محروم محله نوده کرده است.

شروع ماجرا و ارتباطش با محله نوده به 30سال قبل برمی‌گردد. زمانی که با همه سرمایه‌اش قطعه زمینی را در محله نوده می‌خرد و خانه‌ای می‌سازد به این امید که آن را بفروشد و در جای دیگری ساکن شود اما هیچ‌کس خانه‌اش را نمی‌خرد و او از روی ناچاری در محله نوده ماندگار می‌شود. 30سال از آن ماجرا گذشته است. 

او که تحصیل‌کرده حوزه علمیه است حرکتی انقلابی و جهادی را برای ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی محله نوده آغاز می‌کند. حرکتی که 30سال تمام طول کشیده و هنوز هم ادامه دارد. مهدی رحمتی همه زندگی، سرمایه و کارش را وقف کمک به مردم محروم محله نوده کرده است. او به ما از ساخت مسجد و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی‌اش می‌گوید.

 

صبح‌ها درس می‌خواندم شب‌ها مسافرکشی می‌کردم

مهدی رحمتی متولد سال1344در روستای زهان شهرستان قائن است. او می‌گوید: مرحوم مادرم خیلی دوست داشت من را در لباس طلبگی ببیند. به سفارش او در هجده‌سالگی تحصیل در حوزه علمیه را در روستای زادگاهم زهان شروع کردم. بعد از چهار سال برای ادامه تحصیل به همراه خانواده به مشهد آمدم.

بخشی از درآمدم را صرف هزینه زندگی و بخشی دیگر را نیز برای خرید خانه پس‌انداز می‌کردم

پدر مهدی خانه‌ای در محله سمزقند می‌خرد و آن‌ها در همین محله ساکن می‌شوند. مهدی در همان دوران تحصیل در حوزه علمیه ازدواج می‌کند و برای تأمین هزینه زندگی با ماشین مسافرکشی می‌کند؛ «روزها تا ظهر در حوزه علمیه مشغول به تحصیل بودم و بعدازظهرها تا شب با لباس عادی مسافرکشی می‌کردم. تحصیلاتم را که تمام کردم به همان مسافرکشی اکتفا کردم. بخشی از درآمدم را صرف هزینه زندگی و بخشی دیگر را نیز برای خرید خانه پس‌انداز می‌کردم.»

 

پیشگام‌شدن برای ساخت مسجد

مهدی رحمتی بعد از سکونت در محله نوده به عنوان روحانی در جلسات قرآن خانگی شرکت می‌کند. او می‌گوید: چون تحصیل‌کرده حوزه بودم به عنوان روحانی جلسات خانگی خواندن قرآن، دعا و روضه را برگزار می‌کردم. هر هفته در خانه یکی از همسایه‌ها بودیم اما چون خانه‌ها خیلی کوچک بود برای برپایی جلسات مشکل داشتیم. در یکی از همین جلسات روضه خانگی پیشنهاد دادم مسجدی در محله بسازیم. خودم به عنوان متولی، پیگیری‌ برای خرید زمین و ساخت مسجد را برعهده گرفتم. با پولی که پس‌انداز کرده بودم و کمک خیران قطعه زمینی 500متری را در محله خریدم.

مهدی آقا و دیگر همسایه‌ها اولین نماز جماعت را همان روز اولی که زمین را خریدند روی همان زمین خواندند؛ «مسجد به‌تدریج ساخته می‌شد اما هنوز خیلی کار داشت. با نیت تکمیل مسجد خانه پدری را که در سمزقند داشتم فروختم و با کمک همین پول مسجد ساخته و تکمیل شد.»

 

 

از توزیع بسته‌های غذایی تا وام اشتغال‌زایی

رحمتی بعد از ساخت مسجد امام حسین(ع) برای کمک به نیازمندان محله با کمک خیران، بسته‌های غذایی را در بین خانواده‌های نیازمند محل تقسیم می‌کند؛ «در جریان ارتباطی که با همسایه‌ها و ساکنان محله داشتم متوجه فقر اقتصادی چند نفر از همسایه‌ها شدم، خانواده‌هایی که حتی توان خرید یک نان را نداشتند. 

از این وضعیت خیلی ناراحت شدم با پس‌انداز خودم و کمک چند نفر دیگر از خیرانی که می‌شناختم تعدادی بسته غذایی تهیه و در بین خانواده‌های نیازمند تقسیم کردم. بعد از این ماجرا با کمک کمیته امداد امام خمینی(ره) و کمک خیران هر ماه بر تعداد بسته‌های غذایی افزوده شد و به عنوان واسطه بین خیران و نیازمندان بسته‌های غذایی را توزیع می‌کردم.»

مهدی آقا در زمینه کارآفرینی برای زنان بی‌سرپرست خانوار نیز فعال است. او می‌گوید: یک روز که روی پشت بام مسجد مشغول کار بودم متوجه صدای گریه زنی شدم که درحال جمع کردن پلاستیک و کارتن بود. این زن میانسال با گریه می‌گفت چند روز است که غذا نخورده است چون پولی برای تهیه نان ندارد. با شنیدن این جملات بدنم لرزید و با خودم گفتم که این درست نیست که خانواده‌ای به‌خاطر بی‌پولی گرسنه بماند. این اتفاق باعث شد که در حوزه کارآفرینی برای خانواده‌های نیازمند وارد شوم.

آن‌ها قسمتی از مسجد را برای ایجاد کارگاه خیاطی در نظر گرفتند و با کمک خیران تعدادی چرخ خیاطی خریداری و چند نفر از زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست در کارگاه خیاطی مشغول به کار شدند؛ «خانم‌های زیادی از طریق همین کار درآمدی دارند که با کمک آن می‌توانند زندگی خود و فرزندانشان را تأمین کنند.»

 

جذب جوانان در قالب هیئت مذهبی

رحمتی در حوزه جلوگیری از بزهکاری‌های اجتماعی و جذب جوانان عملکرد موفقی دارد. او از طریق همراهی و دوستی توانسته نوجوانان را جذب مسجد و فعالیت‌های مذهبی کند. او یکی از دلایل دوری نوجوانان و جوانان از مسائل مذهبی را رفتار و برخورد نادرست برخی از متولیان مذهبی و فرهنگی با جوانان و نوجوانان می‌داند؛ «من همیشه با برخورد نامناسب با جوانان مخالف بوده‌ام و با گفت‌وگو و مراوده با نوجوانان ارتباط برقرار می‌کنم و پای صحبت‌هایشان می‌نشینم. به عنوان رئیس پایگاه بسیج مسجد امام حسین(ع) هر زمان که در گشت‌های شبانه با نوجوانان و جوانان بزهکار برخورد داشتم به جای ترس و تهدید مشکلشان را می‌پرسیدم. 

من همیشه با برخورد نامناسب با جوانان مخالف بوده‌ام و با گفت‌وگو و مراوده با نوجوانان ارتباط برقرار می‌کنم

با همین روش چند نوجوان معتاد را به کمپ فرستادم و ترک دادم. برای چند جوان دیگر که بیکار بودند شغل مناسبی ایجاد کردم. بیشتر این نوجوان‌ها و جوان‌های بزهکار توبه کرده و عضو هیئت مسجد هستند. وقتی این نوجوان‌ها را در حال عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) می‌بینم خیلی خوشحال می‌شوم.»

 

تأسیس مرکز نیکوکاری

یکی دیگر از فعالیت‌های رحمتی برای خدمت‌رسانی بیشتر به مردم محروم و فقیر محله نوده تأسیس مرکز نیکوکاری مسجد امام حسین(ع) است. او می‌گوید: مرکز نیکوکاری مسجد امام حسین(ع) با هدف خدمت بیشتر به نیازمندان محله نوده تأسیس شد. تهیه جهیزیه برای دختران و خانواده‌های فقیر محله یکی از برنامه‌های این مرکز نیکوکاری است. ما با کمک خیران و کمیته امداد امام خمینی(ره) هر سال چندین جهیزیه کامل تهیه می‌کنیم. 

در این محله خانواده‌های فقیری هستند که در خانه‌های کوچک و قدیمی زندگی می‌کنند خانه‌هایی که با گذشت زمان فرسوده شده و درحال تخریب هستند اما صاحبان آن‌ها به دلیل کهولت سن یا نداشتن توان مالی توان بازسازی و تعمیر آن را ندارند. با کمک بچه‌های جهادی مسجد تعدادی از این خانه‌ها را تعمیر و بهسازی کردیم. معرفی افراد بیکار محله به شرکت‌ها و مؤسسات کاریابی از دیگر خدمات این مرکز نیکوکاری است.

ارسال نظر