کد خبر: ۳۵۶۰
۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

خیریه همراهان یکدل و کمک به دانش‌آموزان نیازمند

سعیده نظافتی می‌گوید: ما در شروع کار 10نفر بودیم که وقتی موضوع را با یکدیگر مطرح کردیم همه اعضا که از اهالی محله شریف بودند، استقبال کردند و خیلی زود کار راه افتاد. در شروع کار هم بسته‌های معیشتی و بهداشتی را برای خانواده‌های نیازمند تهیه کردیم. در این مدت سه‌ساله به واسطه شیوع کرونا مدارس تعطیل بود، باوجوداین سعی کردیم با شناسایی خانواده‌های نیازمند، بسته‌های خوراکی و کمک‌تحصیلی را به دست دانش‌آموزان نیازمند برسانیم.

کرونا آن‌ها را از هم دور کرد ولی آن‌ها خیلی زود در فضای مجازی دور هم جمع شدند. در آن دورهمی تصمیم به انجام کارهای خیریه گرفتند که ثمره آن، حال خوب را نصیب خانواده‌های بسیاری کرد. گروه «همراهان یکدل »حالا با تعداد اعضای درخور توجه در شهر، کارهای ارزشمندی انجام می‌دهند. کمک به ادامه تحصیل دانش‌آموزان یکی از فعالیت‌های این اعضاست که در آستانه ماه مهر امسال هم اجرایی شده و بسته‌های آموزشی را به دست دانش‌آموزان نیازمند می‌رسانند.

 

استقبال هم‌محله‌ای‌ها از کار خیر

سال1398 که کرونا به جان جامعه افتاد، این افراد خیّر کمتر از یکدیگر با خبر می‌شدند تا اینکه ایده تشکیل گروه مجازی به ذهن یکی از اعضا رسید و تصمیم گرفتند در قالب یک گروه دور هم جمع شوند و امور خیریه را پیش ببرند. 

سعیده نظافتی از اعضای فعال این گروه و عضو شورای اجتماعی محله شریف توضیح می‌دهد: ما در شروع کار 10نفر بودیم که وقتی موضوع را با یکدیگر مطرح کردیم همه اعضا که از اهالی محله شریف بودند، استقبال کردند و خیلی زود کار راه افتاد. در شروع کار هم بسته‌های معیشتی و بهداشتی را برای خانواده‌های نیازمند تهیه کردیم.

نظافتی در ادامه درباره کمک به تحصیل کودکان و فعالیت در این زمینه می‌گوید: در این مدت سه‌ساله به واسطه شیوع کرونا مدارس تعطیل بود، باوجوداین سعی کردیم با شناسایی خانواده‌های نیازمند، بسته‌های خوراکی و کمک‌تحصیلی را به دست دانش‌آموزان نیازمند برسانیم. در آستانه نوروز امسال هم که کرونا کم‌رنگ‌تر شد، پوشاک برای دانش‌آموزان نیازمند تهیه کردیم تا زمان بازگشایی مدارس در فروردین بتوانند با شکل آراسته‌ای در مدرسه حاضر شوند و در این زمینه ناراحتی نداشته باشند.

 


توزیع ادامه‌دار بسته‌های کمک‌آموزشی

اعضای گروه خیریه همراهان یکدل در روزهای پایانی تابستان امسال، پرجنب و جوش و با دغدغه زیاد به سراغ خیران و دانش‌آموزان نیازمند رفته‌اند تا بتوانند در روزهای بازگشایی مدارس یاری‌رسان دانش‌آموزان باشند. 

اشرف نعیمی از اعضای این گروه می‌گوید: متأسفانه دانش‌‌آموزان و خانواده‌هایی در شهر هستند که اگر یاری خیران نباشد مجبور به ترک تحصیل هستند. به همین دلیل در آستانه ماه مهر، اعضای گروه همراهان یکدل اولویت خود را بر تهیه بسته‌های کمک‌آموزشی برای دانش‌آموزان نیازمند قرار دادند. در این راستا توانستیم حدود 60بسته آموزشی برای دانش‌آموزان نیازمند تهیه کنیم. این بسته‌ها از کیف گرفته تا دفتر، مدادرنگی و... را شامل می‌‌شود و بسته‌های کاملی هستند.

نعیمی در ادامه درباره توزیع این بسته‌ها و اضافه‌شدن بسته‌های جدید می‌گوید: با توجه به تعطیلات هفته گذشته کمی روند کار کند شد. در نظر داشتیم با پیگیری از خیران بسته‌های بیشتری را هم تهیه کنیم که به تأخیر افتاد اما سعی داریم این بسته‌ها تا عدد درخورتوجهی افزایش یابد و در واقع در روزهای باقی‌مانده از ماه مهر این بسته‌‌ها را به دست دانش‌آموزان برسانیم. انتخاب دانش‌آموزان هم برای توزیع این بسته‌ها با توجه به ارتباط ما با معتمدان محلی انجام می‌شود.


گروهی که 8برابر شدند

گفت‌وگو را با سعیده نظافتی ادامه می‌دهیم. او درباره خاطرات و حس و حال دانش‌آموزان می‌گوید: متأسفانه دانش‌آموزانی هستند که اگر به آن‌ها کمک نشود ممکن است از تحصیل باز بمانند. وقتی این بسته‌‌ها را به دستشان می‌رسانیم، واکنش آن‌ها فراموش‌نشدنی است. چند روز قبل بسته‌ای را به دست یک دانش‌آموز رساندیم که گفت واقعا اگر کمک شما نمی‌بود نمی‌توانستم امسال به مدرسه بروم. این نتیجه یک کار گروهی است که با 10نفر شروع شد و اکنون با جمعیتی حدود 80نفر ادامه می‌یابد.خوشحال‌ کردن انسان‌های نیازمند حس خوبی به انسان می‌دهد، گاهی این خوشحالی در فرد کمک‌رسان از شخصی که کمک‌ها را دریافت کرده هم بیشتر است. 

بعضی وقت‌ها که کمک‌ها و بسته‌ها را به دست بچه‌ها می‌رسانیم، فکر می‌کنم خوشحالی و احساس ما از خوشحالی آن دانش‌آموز هم بیشتر است

آسیه سالاری از اعضای خیریه همراهان یکدل چنین تعبیری از حس و حالش در زمان کمک‌کردن به دانش‌آموزان دارد؛ «واقعا نمی‌توانم از حس این‌کار به‌راحتی صحبت کنم. چه احساسی بهتر از اینکه می‌توانیم با دور هم جمع شدن دل یک دانش‌آموز را شاد کنیم یا باعث شویم فرزندی در این شهر بتواند به تحصیلش ادامه دهد. بعضی وقت‌ها که کمک‌ها و بسته‌ها را به دست بچه‌ها می‌رسانیم، فکر می‌کنم خوشحالی و احساس ما از خوشحالی آن دانش‌آموز هم بیشتر است.»


شوق مهیاشدن اسباب تحصیل

در بین خانواده‌هایی که بسته‌های آموزشی گروه همراهان یکدل را دریافت کرده‌اند با چند شماره تماس می‌گیریم، مادر جواد به تماس ما پاسخ می‌دهد و درباره حس و حال خودش و فرزندش می‌گوید: ما خانواده کم‌بضاعتی هستیم که هر سال اول مهر به این فکر می‌‌کنیم که دو فرزند خودمان را به مدرسه بفرستیم یا نه. امسال هم با کمک این دوستان خیریه توانستیم بخش زیادی از هزینه تحصیل بچه‌ها را فراهم کنیم.

امیرحسین یکی دیگر از دانش‌آموزانی است که در هفته قبل با حمایت گروه همراهان یکدل روبه‌رو شده و در آستانه بازگشایی مدارس بسته کمک‌آموزشی خود را دریافت کرده است. از پشت تلفن می‌خندد و صدایش پرانرژی است. 

او توضیح می‌دهد: دست آن خانم درد نکند. من برای مدرسه فقط توانسته بودم مداد و کتاب‌هایم را بگیرم و با همان کیف پارسال می‌خواهم به مدرسه بروم. یک دفتر 100برگ هم گرفته بودم که همه مشق‌ها را می‌خواستم در همان دفتر بنویسم. آن روز که پلاستیک وسایل را آوردند خیلی خوشحال شدم. حالا، هم مداد، خودکار و مدادرنگی دارم هم چندتا دفتر و جامدادی. 

مادر امیرحسین در ادامه گوشی تلفن را می‌گیرد و می‌گوید: خداوند به خیریه همراهان یکدل برکت بدهد که بتوانند بچه‌های بیشتری را خوشحال کنند. اعضای گروه خیریه همراهان یکدل در این روزها با وجود سپری‌شدن ایام بازگشایی مدارس هنوز هم پیگیر هستند تا بتوانند کمک‌های جمع‌آوری‌شده را به دست دانش‌آموزان نیازمند برسانند. البته اعضای این گروه یک نیاز جدی هم دارند و آن فراهم‌کردن مکانی برای نگهداری کمک‌های جمع‌آوری شده است که در این زمینه چشم‌انتظار همکاری خیران هستند.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
عصمت یگانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
0
0
سلام وقت بخیر ببخشید آیا من هم میتوانم ا ز کمک‌های این خیریه برخوردار بشم من چها تا دانش آموز دارم ویک همسر تحت حمایت بهزیستی که میشه گفت خودم تقریبا سرپرست خانواده که خیلی روم فشاره