کد خبر: ۳۹۲۶
۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

مسجد، ‌محور فعالیت‌های اکبرآباد

در گذشته تنها مسجد محله، مسجد امام‌حسن(ع) بود. با افزایش جمعیت محله، خانواده رمضان خاوری، بخشی از زمینشان را وقف مسجد صاحب‌الزمان(عج) و خانه بهداشت کردند. در زمین مسجد، داربست و چادر برزنتی زدیم تا نمازگزاران بتوانند نماز را اینجا اقامه کنند. به‌مرور و با کمک مردم و به‌وسیله آجر و شن، یک ساختمان موقت بنا کردیم.

یکی از روستاهایی که طی اصلاحات ارضی دهه40، زمین آن بین کشاورزان تقسیم شد، روستای اکبرآباد در بولوار شاهنامه است. 92هکتار زمین بین 28‌کشاورز تقسیم شد و حالا این روستا در محله کلاته‌برفی قرار دارد.

 مسجد صاحب‌الزمان(عج) از مساجد این روستاست که با همت ساکنان آن، در بخشی از این اراضی ساخته شده و حالا محور همه فعالیت‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی محله و محدوده‌های اطراف آن است. این مکان که با سازه‌های مختصری بنا شد، با همت نمازگزاران و خیران تکمیل شد و اکنون فعال‌تر از قبل، کار خود را ادامه می‌دهد.

 

زمین وقفی مسجد

زمین مسجد را فرزندان رمضان خاوری، از زمین‌داران این روستا در دهه80، وقف مسجد کردند. زمین کنار جاده قدیم قوچان بود و چون اهالی هزینه ساخت مسجد را نداشتند، با داربست و چادر برزنتی، آنجا را برای نمازگزاران آماده کردند.

مسعود قاسمی، عضو هیئت‌امنای مسجد صاحب‌الزمان(عج) و فرمانده بسیج پایگاه شهید‌علیرضا کاظمی و ساکن اکبرآباد، می‌گوید: در گذشته تنها مسجد محله، مسجد امام‌حسن(ع) بود. 

با افزایش جمعیت محله، خانواده رمضان خاوری، بخشی از زمینشان را وقف مسجد صاحب‌الزمان(عج) و خانه بهداشت کردند. در زمین مسجد، داربست و چادر برزنتی زدیم تا نمازگزاران بتوانند نماز را اینجا اقامه کنند. 

به‌مرور و با کمک مردم و به‌وسیله آجر و شن، یک ساختمان موقت بنا کردیم. سال‌1387 خانم صدیقه ابراهیم‌رضوانی، از خیران کویتی، کمک کرد که مسجد فعلی ساخته شود. زمین مسجد پانصدمتر است. طبقه همکف مخصوص شبستان و زیرزمین مخصوص برنامه‌های فرهنگی است.

به زیر‌زمین مسجد می‌رویم؛ گوشه سمت راست، دارت، فوتبال‌دستی و وسایل ورزشی دیده می‌شود. مسجد صاحب‌الزمان(عج) در همین فضای محدود، تشکل‌های فعال بسیاری دارد. کانون فرهنگی و هنری علی‌بن‌ابی‌طالب(ع)، پایگاه بسیج خواهران و برادران شهیدکاظمی، قرارگاه جهادی کریم اهل‌بیت(ع)، صندوق خیریه، شورای حل اختلاف، طلایه‌داران معروف و مهدرضا، این تشکل‌ها را تشکیل می‌دهند. 

مسعود قاسمی می‌گوید: کانون فرهنگی و هنری ویژه نونهالان و نوجوانان است و برنامه‌های فرهنگی، هنری، آموزشی و تفریحی برگزار می‌کند. زیرزمین، بعدازظهر روزهای فرد در‌اختیار پسران و روز پنجشنبه از صبح تا ظهر، دراختیار دختران است. این مکان در روزهای زوج دراختیار همیاران شورای حل اختلاف قرار می‌گیرد.


مشکل‌گشایی صندوق کریم اهل‌بیت(ع )

محمد مسعودی یکی دیگر از ساکنان قدیمی محدوده اکبرآباد و از فعالان فرهنگی اینجاست که با جان و دل برای هم‌محلی‌ها کار می‌کند و چند مسئولیت برعهده دارد. او مسئول هیئت کریم اهل‌بیت‌(ع)، مسئول صندوق اجرایی خیریه و مسئول قرارگاه جهادی کریم اهل‌بیت(ع) است. 

محمد‌آقا می‌گوید: راه‌اندازی صندوق خیریه کریم اهل‌بیت(ع) از ایده‌های قدیمی‌مان بود که قصد اجرای آن را داشتیم اما امام جماعت پیشین مسجد با اجرای این طرح موافقت نکردند تا اینکه سال95 با همکاری مردم اکبرآباد شکل گرفت و تاکنون با کمک پایگاه بسیج و خیران، فعالیت‌های خیر بسیاری انجام داده است. 

هدف این صندوق، کمک به نیازمندان با توزیع بسته‌های معیشتی است. در‌کنار توزیع این بسته‌ها جهیزیه آماده کرده و به کسانی که توانایی مرمت و تعمیر خانه ندارند، کمک می‌کنیم. صندوق خیریه زیر‌نظر مسجد اداره می‌شود و مسؤلیت آن را حسین‌علی صوفی بر‌عهده دارد. 

هیئت کریم اهل‌بیت(ع) نیز سال‌99 و بعد‌از کم‌شدن کرونا کار خود را شروع کرد. برای رعایت نکات بهداشتی در زمان اجرای مراسم مذهبی، یکی از ساکنان، باغ‌تالار خود را دراختیار مسجد قرار داد و دهه اول ماه محرم هر شب بین هزار تا 2هزارنفر مهمان داشتیم. 

هدف این صندوق، کمک به نیازمندان با توزیع بسته‌های معیشتی است

خیران اینجا پای کارند و هر وقت مسجد و تشکل‌ها برنامه داشته‌اند، با ما همکاری کرده‌اند. اولین‌بار که صندوق را تشکیل دادیم و اولین بسته‌های غذایی که توزیع شد، زمان ولادت امام‌حسن‌(ع) بود؛ به همین‌دلیل و برای اینکه کرامت و بخشش این امام غریب را نشان دهیم، صندوق، هیئت و قرارگاه جهادی را به اسم ایشان نام‌گذاری کردیم.


جمع تشکل‌ها در قرارگاه جهادی کریم اهل بیت(ع )

مسعود قاسمی از برنامه‌های پایگاه بسیج شهید‌کاظمی و صندوق خیریه می‌گوید؛ اینکه این دو تشکل هر چهل‌روز یک‌بار و به مناسبت‌های مختلف، مثل هفته بسیج، بسته غذایی تهیه می‌کنند و دراختیار نیازمندان قرار می‌دهند. قاسمی می‌گوید: بسیج نیروی دلسوز و خدمتگزار مردمی است که از مردم برآمده است و برای مردم کار می‌کند. 

پایگاه بسیج سال92 تشکیل شد و صندوق خیریه و هیئت کریم اهل‌بیت(ع) امسال با سایر پایگاه‌های بسیج  محله اکبرآباد و مسجد امام حسن‌مجتبی (ع) و پایگاه برادران شهیدهاشمی‌نژاد و پایگاه بسیج خواهران شهید‌کاظمی قرارگاهی جهادی تشکیل دادند و نام آن را کریم اهل‌بیت‌(ع) گذاشتند. 

پیش از این، نیازمندان به هر دو مسجد و تشکل‌ها مراجعه می‌کردند و بسته تحویل می‌گرفتند. برای اینکه بتوانیم به افراد بیشتری کمک کنیم، تصمیم گرفتیم این قرارگاه جهادی را در زیر‌زمین مسجد صاحب‌الزمان(عج) راه‌اندازی کنیم تا کمک‌ها با نظم بیشتری انجام شود. 

با کمک نمازگزاران و فعالان هردو مسجد و پایگاه‌های بسیج، افراد نیازمند را شناسایی کرده و بعد از تحقیق به آن‌ها کمک می‌کنیم. چهل‌خانواده به‌طور ثابت تحت پوشش هستند و اگر برای کسی مشکلی پیش بیاید، مدتی از او و خانواده‌اش حمایت می‌کنیم.

 

 

مسجد، مرکز برنامه‌های مذهبی، اجتماعی و فرهنگی

جواد ناوشکی امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان(عج) است و مسجد را محور و سنگر می‌داند. او می‌گوید: برای ساکنان مهم است که همه امور محله از مسجد آغاز شود و بین همه تشکل‌ها هماهنگی وجود داشته باشد تا با کمک هم به بهتر‌شدن محیط محله کمک کنند. شورای حل اختلاف و شعبه 42103، از شعبات موفق در حل اختلاف، در این مسجد فعالیت دارد و بیش‌از 60‌درصد پرونده‌ها با صلح و سازش خاتمه پیدا می‌کند. 

برای اینکه بتوانیم به افراد بیشتری کمک کنیم، تصمیم گرفتیم این قرارگاه جهادی را در زیر‌زمین مسجد صاحب‌الزمان(عج) راه‌اندازی کنیم

مهدرضای مسجد نیز به محله محدود نمی‌شود؛ هر‌چند اولویت آن،  کودکان همین محله است. مربی مهد را آستان قدس معرفی می‌کند و بچه‌ها با تربیت دینی بزرگ می‌شوند. کانون فرهنگی و هنری علی‌‌بن‌‌ابی‌طالب(ع) مسجد سال گذشته یکی از کانون‌های فعال در شهر و کشور انتخاب شد. پایگاه بسیج مسجد نیز چند سال به‌صورت مداوم جزو پایگاه‌های برتر بود. طلایه‌داران معروف نیز تشکل فعال مسجد است که تذکرات لسانی را در محله انجام می‌دهد.


تعمیر مسجد با کمک خیران و سازمان‌ها

یکی از مشکلات مهم این مسجد، کمبود فضاست. مسجد به تعمیر نیاز دارد و هزینه‌های عمرانی آن زیاد است. تعداد سرویس‌های بهداشتی، کم است و همین تعداد محدود هم بیست‌و‌چهارساعته فعال است و نیاز به تعمیرات اساسی دارد. بخشی از دیوار مسجد که هم‌راستا با سرویس بهداشتی است، نم‌ زده و خراب شده است. آشپزخانه مسجد هم نیاز به تعمیر دارد. هزینه تعمیرات زیاد است و اعضای هیئت‌امنا از خیران و سازمان‌های ذی‌ربط برای این تعمیرات، کمک می‌خواهند.

ارسال نظر