کد خبر: ۲۳۷۷
۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

حمامی که درآمدش وقف سوگواری امام‌حسین(ع) می‌شد

تا همین سی‌چهل سال پیش ثروتمندان مشهد اگر می‌خواستند خانه‌ای برای سکونتشان بخرند یا برای آینده سرمایه‌گذاری کنند، کوچه و خیابان‌های اطراف حرم مطهر انتخاب اول بود. از سر همین نیت، امروز رد و نشان خیلی از متمولان را می‌توان در این محدوده پیدا‌کرد. یکی از همین افراد حاج‌ابراهیم بود که 200سال پیش یکی از کوچه‌های پایین‌خیابان(شهیدنواب‌صفوی) به نامش شد؛ کوچه‌ای که امروز به چهارراه بزرگ و اصلی خیابان شهیدنواب‌صفوی تبدیل شده است و به‌جز حدود100متر که همچنان به نام این مرد نیک مشهدی است، چیزی از آن نمانده است.

تا همین سی‌چهل سال پیش ثروتمندان مشهد اگر می‌خواستند خانه‌ای برای سکونتشان بخرند یا برای آینده سرمایه‌گذاری کنند، کوچه و خیابان‌های اطراف حرم مطهر انتخاب اول بود. از سر همین نیت، امروز رد و نشان خیلی از متمولان را می‌توان در این محدوده پیدا‌کرد.
یکی از همین افراد حاج‌ابراهیم بود که 200سال پیش یکی از کوچه‌های پایین‌خیابان(شهیدنواب‌صفوی) به نامش شد؛ کوچه‌ای که امروز به چهارراه بزرگ و اصلی خیابان شهیدنواب‌صفوی تبدیل شده است و به‌جز حدود100متر که همچنان به نام این مرد نیک مشهدی است، چیزی از آن نمانده است.


حمام دویست ساله شبانه تخریب شد

آن‌طور که قدیمی‌ها می‌گویند، دلیل نشستن نام «حاج‌ابراهیم» روی تابلوهای کوچه شهیدنواب‌صفوی10، به‌دلیل حمام‌داری او و زندگی بیشتر خاندانش در همان معبر بود.

 محمد‌جواد رجبی، از نواده‌های او، روایت‌های مردمی را درست می‌خواند و با اشاره به شش‌سالی که اداره تولیت، موقوفه حمام حاج‌ابراهیم را در دست داشت، چنین می‌گوید: «خود من هم در همین کوچه حاج‌ابراهیم به دنیا آمدم. طبق شجره‌نامه خاندانمان، پنج نسل قبل از من به کربلایی‌غلامحسین برمی‌گردد؛ مردی که فقط یک پسر به نام حاج‌ابراهیم داشت.

همه املاک او در نزدیکی حرم مطهر بود و خودش هم در همسایگی آقا امام رضا(ع) زندگی می‌کرد. وقتی که فوت کرد، حاج‌ابراهیم در ادامه کارهای خیر پدر، به نیت او 500متر زمین را در یکی از کوچه‌های پایین‌خیابان به حمام عمومی تبدیل ‌کرد.

او همان زمان حمام را وقف و قول‌نامه آن را نوشت. البته کتیبه سنگی آن نیز طبق نیت حاج‌ابراهیم نوشته شد؛ کتیبه‌ای که نوشته روی آن به مردم خبر می‌داد بخشی از درآمد حمام آن‌ها در مراسم عزاداری امام‌حسین(ع) و کمک به نیازمندان صرف می‌شود. به همین دلیل، این حمام شلوغ‌ترین حمام پایین‌خیابان در آن زمان بود.»

آن‌طور که رجبی می‌گوید، با دایرشدن این حمام، کوچه حاج‌ابراهیم شلوغ و پرتردد شد و به همین دلیل حتی بازار بزرگی هم در دل آن به وجود آمد. او با گریزی به سال‌های گذشته،

 می‌گوید: « مردم قدیم معتقد بودند که حمام‌داری برکت دارد. به همین دلیل مرحوم حاج‌ابراهیم در وقف‌نامه که به حدود 200سال پیش برمی‌گردد، تأکید کرده است که حمام حفظ شود و از همه مهم‌تر حلال و حرام در مال رعایت شود. 

طبق همین توصیه، حمام را سال‌های زیادی به اجاره دادیم و تعطیل نکردیم، تا اینکه شهرداری در سال1390 بدون اینکه به ما به‌عنوان صاحب اصلی چیزی بگوید، شبانه آن را خراب کرد. 

بهانه‌شان هم این بود که حمام در مسیر شارستان بود؛ حال آنکه می‌شد بخشی از کوچه را خراب کرد، ولی حمام را نگه داشت.» آن‌طور که او اشاره می‌کند، وقف‌نامه حاج‌ابراهیم با تبدیل به احسن شدن همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر