کد خبر: ۴۶۴۶
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶

وقف وقت برای مردم

برای من بالا و پایین شهر ندارد؛ معبر‌ها را مشخص می‌کنم و یک‌به‌یک سراغشان می‌روم، حتی از آرامستان‌ها غافل نیستم. خیلی از درخت‌های بهشت‌رضا (ع) خشک شده‌اند و باید جای آن‌ها نهال تازه کاشته شود.

«مردی در خدمت یک شهر»؛ این تیتر گزارشی درباره حاج محمود درانی در شهرآرا‌محله منطقه ماست؛ باغبان هشتاد‌ودو‌ساله‌ای که چشم‌هایش را هر صبح به عشق مردم باز می‌کند. خدا نکند مهر چیزی به رگ و خون آدم بدود؛ تا آخر عمر دست از سر دل آدم بر‌نمی‌دارد.

این نقل قول حاج‌محمود است که دست‌های زخم‌خورده‌اش را نشانمان می‌دهد و می‌گوید که این روز‌ها کارش بیشتر شده است. کلی کار روی زمین مانده است که برای همه آن‌ها تا آخر سال برنامه دارد و البته همه این کار‌ها مربوط‌به مردم می‌شود؛ او وقتش را وقف آن‌ها کرده است. در این روز‌های پایان سال، سراغی از او و کار‌های مردم‌مدارش گرفتیم.

غصه شهر روی دوش مرد

مشکل کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر، غصه روز و شب حاج‌محمود است که بی‌ادعا و بی‌هیچ توقعی، پای رفع آن‌ها ایستاده. به این بخش از صحبت که می‌رسد، تعریف می‌کند: هزار‌و‌چهارصد‌و‌شصتمین نامه‌ام را برای شهرداری نوشته‌ام و تا آخر سال، تعداد این نامه‌ها به هزار و پانصد هم می‌رسد؛ آن‌قدر پیگیری می‌کنم که همه آن‌ها به نتیجه برسد. نه اینکه خیال کنید نامه که بنویسم کار تمام است؛ موضوعات را تا حل شدن آن پیگیری می‌کنم.

مشکلات و معضلات محله‌ها یکی‌دو‌تا نیستند. او ادامه می‌دهد: همین حالا برخی شهروندان دغدغه روشنایی خیابان محل زندگی‌شان را دارند. درخت‌های معابر خیابان آبکوه و برخی خیابان‌های قرنی و مجد نیاز به هرس دارند. کم نیستند درخت‌هایی که خشک شده‌اند و جای آن‌ها باید نهال تازه کاشته شود. نشانی تک‌تک آن‌ها را یادداشت می‌کنم و می‌روم سراغ مسئول مربوط به آن تا به موضوع رسیدگی کنند.

محمود‌آقا یک هفته پیگیر هرس درختان خیابان خواجه‌ربیع بوده و تازه کارش تمام شده است. تعریف می‌کند: برای من بالا و پایین شهر ندارد؛ معبر‌ها را مشخص می‌کنم و یک‌به‌یک سراغشان می‌روم، حتی از آرامستان‌ها غافل نیستم. خیلی از درخت‌های بهشت‌رضا (ع) خشک شده‌اند و باید جای آن‌ها نهال تازه کاشته شود. چند وقت است پیگیر کاشت نهال‌های تازه در بهشت‌رضا هستم (ع)؛ آرامستان هم باید جان بگیرد، بابا!

 

درباه باغبان مهربان مشهد بیشتر بخوانید:

این باغبان هیچ‌وقت بازنشسته نمی‌شود


برای پول کار نمی‌کنم

جان شهروندان ساکن خیابان شهید هاشمی‌نژاد‌۳ در خطر است و محمود‌آقا وظیفه خود می‌داند برای این مشکل قدمی بردارد. قبل از هر توضیحی می‌گوید: مدیون هستید اگر فکر کنید این کار‌ها برای من ریالی سود دارد. او ادامه می‌دهد: چند ماه است پیگیر نصب سرعت‌گیر در خیابان شهید‌هاشمی‌نژاد هستم.

ورودی خیابان شهید‌هاشمی‌نژاد که منتهی به خیابان آیت‌الله شیرازی ۱۹ و ۲۱ می‌شود، سرعت خودرو‌ها زیاد است. از آن طرف رفت‌وآمد هم زیاد است و من نگران سلامتی مردم هستم. روح و جان محمود‌آقای روایت ما با گل و گیاه پیوند خورده است.

می‌گوید: دو درخت کاج در ابتدای خیابان شهید‌هاشمی‌نژاد کج شده است؛ همه فکرم این است که قبل از پایان سال، آن‌ها را درست کنم. درخت‌ها هم جان دارند. کوتاهی در حق محیط زیست و محل زندگی‌مان جایز نیست. خیلی کار‌های دیگر مانده است که به خودم قول انجامشان تا قبل‌از آمدن نوروز را داده‌ام؛ مثل دو دریچه چدنی که در مسیر چهارراه شهدا به میدان شهدا شکسته است و به ۱۳۷ اطلاع داده‌ام و باید پیگیر باشم که درستش کنند.

ارسال نظر