کد خبر: ۴۶۷۱
۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

کاراته برای ایلیا افشار درس زندگی است

ایلیا افشارکهن با اینکه نزدیک به دو سال است که کاراته را شروع کرده، در همین مدت کوتاه توانسته مدال طلای استانی و مقام سومی کشوری را در رشته کاراته به دست آورد.

هفده‌سال دارد و در محله مجیدیه زندگی می‌کند. ایلیا افشارکهن با اینکه نزدیک به دو سال است که کاراته را شروع کرده، در همین مدت کوتاه توانسته مدال طلای استانی و مقام سومی کشوری را در رشته کاراته به دست آورد. عشق به کاراته در کنار حمایت‌های پدر و مادرش باعث شده است مربیان برای او شانس قهرمانی در سال‌های آینده در رده‌های مختلف سنی را پیش‌بینی کنند.

شروع کاراته با پیشنهاد پدر

ایلیا دانش‌آموز کلاس دهم در رشته ریاضی و فیزیک است. ورزش را از سیزده‌سالگی با فوتبال شروع کرد، اما آن را به دلایل شخصی کنار گذاشت. از دو سال پیش تصمیم گرفت به دنیای هنر‌های رزمی وارد شود و کاراته سبک کیوکوشین را انتخاب کرد. پدرش قبلا کاراته‌کار بوده و مثل ایلیا در دوره نوجوانی مدال کسب کرده است. حالا با تشویق پدر وارد این رشته رزمی شده است.

او می‌گوید: بعد از فوتبال مدتی بدن‌سازی کار می‌کردم و آنجا رزمی‌کاران مختلف را می‌دیدم که چطور با پشتکار تمرین می‌کنند. همان‌جا درباره رشته‌های رزمی از پدرم سؤال کردم و او پیشنهاد کاراته و سبک کیوکوشین را داد که خودش قبلا کار کرده بود.

به‌دنبال سالنی نزدیک خانه بودم که در بوستان نیایش با آقای بخارایی، مربی سالن، آشنا شدم و از همان موقع کاراته را رها نکردم. ورزش سختی است، اما آمادگی جسمانی را افزایش می‌دهد و باعث بهبود شرایط روحی می‌شود. تمرکز بر تمرینات این رشته بسیار مهم است. از وقتی این رشته را شروع کرده‌ام، در درس‌ها نیز موفق‌تر هستم. کاراته پشتکار و تمرین مداوم می‌خواهد و انضباط در آن بسیار مهم است.


پشتکار در تمرینات

کاراته برای ایلیا تنها ورزش نیست، بلکه درس زندگی را در این میدان رزم می‌آموزد. او می‌گوید: اولین درس اخلاقی که در کاراته آموخته‌ام، احترام به بزرگ‌تر و دیگران است. استاد علاوه‌بر آموزش تکنیک‌های ورزشی، نکات اخلاقی را به ما آموزش می‌دهد.

ایلیا کومیته (مبارزه) را از کاتا (هنر‌های نمایشی) بهتر بازی می‌کند. او مثل اغلب پسر‌های هم‌سن‌وسالش مبارزه را بیشتر دوست دارد؛ هر‌چند کاتا به تمرکز و تعادلش در کار‌ها بسیار کمک کرده است. بوستان چهل‌بازه و نیایش از بوستان‌های مورد‌علاقه او برای تمرین و دویدن است. روزانه یک‌ساعت می‌دود و دو ساعت هم تمرینات کاراته را انجام می‌دهد.

با اینکه کمتر از دوسال است که این رشته را شروع کرده، با تمرین و پشتکار توانسته دو مدال برنز در مسابقات کاتا و کومیته کشوری در یزد به دست آورد.

ایلیا می‌گوید: اولین جایی که پا به میدان مسابقات گذاشتم، یزد بود که تجربه خوبی برایم به‌دنبال داشت. در این میدان متوجه شدم که حریفان تمرینات زیادی دارند و باید مسابقات را جدی‌تر بگیرم.

این مسابقات برای او ایجاد انگیزه می‌کند تا خودش را برای رقابت‌های پیش رو بیشتر آماده کند. او در یازدهمین دوره مسابقات استانی کاراته که اسفند امسال در مشهد برگزار شد، در رده سنی نوجوانان مدال طلا کسب کرد.

محمد بهارآرا، استاد ایلیا، درباره او می‌گوید: ایلیا استعداد زیادی در این رشته دارد و تمرینات را جدی دنبال می‌کند. می‌توانم از حالا او را در مسابقات جهانی ببینم. یکی از هنرجویان با‌اخلاق و منضبط کلاس است و اهدافش را با جدیت دنبال می‌کند.

ارسال نظر