کد خبر: ۴۷۸۹
۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶

عبادی؛ محله‌ای به یاد امام جمعه سابق مشهد

بعد از درگذشت آیت‌الله سیدمهدی عبادی، امام جمعه وقت مشهد، بخش ابتدایی خیابان خواجه‌ربیع تا میدان امام‌حسین (ع) به یاد ایشان «عبادی» نام‌گذاری شد.

تاریخچه

خیابان آیت‌الله عبادی که اکنون از میدان شهدا تا پل کابلی امام‌حسین (ع) کشیده شده، تا پیش از سال ۱۳۸۳ خواجه‌ربیع نام داشته است. بعد از درگذشت آیت‌الله سیدمهدی عبادی، امام جمعه وقت مشهد، بخش ابتدایی خیابان خواجه‌ربیع تا میدان امام‌حسین (ع) به یاد ایشان «عبادی» نام‌گذاری شد.

البته اکنون محله عبادی فقط بخش کوچکی از ابتدای خیابان آیت‌الله عبادی را در برمی‌گیرد. این بخش تا قبل از سال ۱۳۴۵ از میان باغات «امین» و «نکاح» می‌گذشته است. «مزرعه نکاح» در وقف‌نامه میرزا ابراهیم رضوی (مورخ ۱۰۳۸ قمری) وقف اولاد ذکور واقف و سادات رضوی شهر مشهد شده است.

 

عبادی؛ محله‌ای به یاد امام جمعه سابق مشهد

 

بافت

محله عبادی جزو چهار محله کوچک مشهد است که فقط ۳۸ هکتار مساحت دارد. بااین‌حال، تراکم جمعیت در این محله زیاد است و در هر هکتار آن ۱۹۵ نفر سکونت دارند.

کاربری‌های مسکونی، تجاری و آموزشی بیشترین مساحت محله عبادی را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین ساکنان محله افراد کمتر از ۴۵ سال به‌ویژه جوانان ۳۰ تا ۳۵ ساله هستند. بیشتر ساختمان‌های محله عبادی به‌ویژه در مرکز محله، ویلایی دو و سه‌طبقه هستند و فقط در حاشیه بولوار شهید کامیاب و مطهری شمالی ۲۱ مرتفع‌سازی شده است.

 

عبادی؛ محله‌ای به یاد امام جمعه سابق مشهد

 

دسترسی

محله عبادی به خطوط قطارشهری دسترسی ندارد، اما در بافت مرکزی مشهد قرار دارد و با شریان‌های درون‌شهری به‌خوبی ارتباط دارد. میانگین فاصله هر نقطه محله عبادی تا ایستگاه اتوبوس، ۲۳۵ متر است.

 

عبادی؛ محله‌ای به یاد امام جمعه سابق مشهد

 

امکانات رفاهی و فرهنگی 

  • مغازه‌های تجاری بولوار شهید کامیاب پاتوق فروش سیسمونی است و باتوجه‌به قیمت مناسب اقلام این راسته، بسیاری از مردم مشهد برای خرید سیسمونی به اینجا می‌آیند.
  • بازار‌های محلی نیاز‌های اهالی محله را بدون نیاز به سفر درون‌شهری برطرف می‌کند.
  • محله عبادی نزدیک ایستگاه راه‌آهن مشهد است.
  • این محله دو دبستان، یک هنرستان و یک مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای دارد.
  • محله عبادی سه مسجد و دو بوستان دارد. این محله هیچ درمانگاهی ندارد.

 

عبادی؛ محله‌ای به یاد امام جمعه سابق مشهد

 

حدود جغرافیایی

محله عبادی از شمال به بولوار شهید کامیاب می‌رسد و از غرب به بولوار شهید مطهری، از جنوب به کوچه مطهری شمالی ۲۱ و از شرق به بولوار آیت‌الله عبادی. محله‌های سمزقند، شهید مطهری، کاشانی و راه‌آهن در همسایگی محله عبادی قرار دارند.

ارسال نظر