کد خبر: ۴۸۶۱
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴

رسانه‌ها در معرفی گوهرسنگ‌های مشهد تأثیرگذار بودند

دیده‌شدن مشهد به‌عنوان یکی از مراکز هنر‌های سنگی در سطح کشور، در علاقه مردم به هنر حکاکی روی سنگ، مؤثر بود. رسانه‌ها هم در معرفی این رشته نقش داشتند.

هنرش را گسترش داده و از حکاکی روی سنگ به مجسمه‌سازی با سنگ‌های قیمتی روی آورده است. به گفته خودش یکی از دو بانوی مشهدی است که در این عرصه نامی آشنا بین بازاریان و هنرمندان دارند. راضیه رجبی در مجسمه‌سازی هم مانند خوش‌نویسی آن‌قدر دقت و ظرافت دارد که سفارش‌هایی از بحرین، عراق و عمان می‌پذیرد.

 

تولید کار‌های سه‌بعدی از سنگ‌های قیمتی

اسفند سال ۱۳۹۸ بود که مهمان خانه راضیه رجبی، هنرمند حکاک محله فارغ‌التحصیلان، شدیم. آن زمان او ۳۵ سال داشت و جزو معدودبانوانی بود که این هنر را انجام می‌دادند. دقت و ظرافتی که در کارش داشت، باعث شد خیلی زود پله‌های موفقیت را پشت سر بگذارد و بین هنرمندان این عرصه که بیشترشان را مردان تشکیل می‌دهند، به‌عنوان یک بانوی ماهر، شناخته شود.

حالا که دوباره سراغ او رفته‌ایم، می‌گوید: آن زمان فقط حکاکی خوش‌نویسی روی سنگ‌های قیمتی را انجام می‌دادم، اما پس‌از چند ماه کار حجمی سه‌بعدی، شمایل حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت‌علی (ع) را نیز کار کردم که خیلی برایم جذاب بود.

او از آن پس با سنگ‌های قیمتی، مجسمه‌های انواع حیوانات، گل‌ها و شخصیت‌ها را می‌سازد و به گفته خودش در حال حاضر در مشهد فقط یک هنرمند آقا و یک هنرمند خانم غیر از او هستند که این هنر را انجام می‌دهند.
او جزو پانزده‌هنرمندی بوده که تابستان گذشته در مسابقات گوهرتراشی کشوری شرکت کرده است و این را یک تجربه خوب برای خودش می‌داند.

رجبی مشتریانی از بحرین، عراق و عمان هم دارد و طرح‌های مختلف را برایشان روی سنگ‌های قیمتی حک می‌کند.

درباره راضیه رجبی و هنر حکاکی بیشتر بخوانید:

حکاکی با آمدن امضا به تاریخ پیوست

 

آموزش حکاکی روی سنگ در پایتخت هنر‌های سنگی

رجبی که از ابتدای کارش تاکنون، این هنر را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهد، معتقد است در دو‌سه‌سال اخیر، تعداد خانم‌هایی که تمایل به یادگیری هنر حکاکی روی سنگ را دارند، افزایش پیدا کرده است.

او دیده‌شدن مشهد به‌عنوان یکی از مراکز هنر‌های سنگی در سطح کشور را در این افزایش آشنایی و علاقه مردم به هنر حکاکی روی سنگ، مؤثر می‌داند و می‌گوید: رسانه‌ها هم خیلی در معرفی این رشته نقش داشته‌اند.

این هنرمند به تجربه خودش از مصاحبه با روزنامه شهرآرا محله اشاره می‌کند و می‌گوید: بعد از اینکه مصاحبه من چاپ شد، چندنفر که آن را خوانده بودند، تماس گرفتند و درباره این رشته پرس‌وجو کردند.

رسانه‌ای‌شدن کارش باعث شده است حتی دوستان نزدیکش شناخت بیشتری از این عرصه پیدا کنند. او در‌این‌باره به بیان خاطره‌ای می‌پردازد و تعریف می‌کند: دوستانی صمیمی داشتم که به کارگاه من رفت‌وآمد می‌کردند و از نزدیک کارم را دیده بودند، اما بعداز خواندن گزارشم در شهرآرا محله، می‌گفتند فکر نمی‌کردیم کارت این‌قدر جزئیات داشته باشد و از آن پس به حدی برایشان جالب بود که با دقت بیشتری سفارش‌هایم را نگاه و بررسی می‌کردند.

ارسال نظر