کد خبر: ۵۲۴۴
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

بیمارستان عروسک‌ها در فرهگسرای کودک و آینده

وارد فرهنگ‌سرای کودک و آینده که می‌شوید، آقای دکتر شیر و خانم پرستار خرگوشه با آن لباس‌های عروسکی شادشان از بچه‌ها می‌خواهند که ساعتی را با آن‌ها در فضای بیمارستان عروسک‌ها وقت بگذرانند.

وارد فرهنگ‌سرای کودک و آینده که می‌شوید، آقای دکتر شیر و خانم پرستار خرگوشه با آن لباس‌های عروسکی شادشان از بچه‌ها می‌خواهند که ساعتی را با آن‌ها در فضای بیمارستان عروسک‌ها وقت بگذرانند. بچه‌ها با ذوق و شوق منتظرند که بازدید از این بیمارستان شروع شود.

شنیدن اسم دکتر، بیمارستان و آمپول برای خیلی از کودکان هراس‌انگیز است. اما اینجا همه کنجکاوند که بدانند این بیمارستان چطور جایی است. بازدید بچه‌ها از بیمارستان عروسک‌ها با یک نمایش شروع می‌شود که عروسکی در آن تصادف کرده است، سپس بچه‌ها به قسمت‌های مختلف این بیمارستان سر می‌زنند. همراه آنان می‌شویم تا قسمت‌های مختلف این بیمارستان را ببینیم.

 

ترس و اضطراب از بیمارستان

کودکان با کنجکاوی به‌دنبال پرستار خرگوشه و عروسکی که زخمی شده است و باید برای درمان برود، وارد اتاق‌های بیمارستان عروسکی می‌شوند. اولین قسمت بخش ام‌آر‌آی است که بیشتر بچه‌ها از آن می‌ترسند. پرستار خرگوشه با شعر‌های شاد کودکانه به کودکانی که در اطرافش حلقه زده‌اند، درباره نحوه کار دستگاه توضیح می‌دهد تا کودکان از این دستگاه نترسند.

عروسک را در آن بخش می‌گذارند و به بخش سوختگی می‌رویم. در این بخش هم با حضور عروسک‌ها، نمایشی کوتاه برگزار می‌شود. در بخش دندان‌پزشکی هم عروسکی روی صندلی نشسته است و دکتر شیر و پرستار خرگوش درباره نترسیدن از وسایل دندان‌پزشکی برای کودکان مشتاق صحبت می‌کنند؛ بازدید از هر بخش به همین صورت می‌گذرد. سارینا سلمانی را زیر‌نظر دارم. به پرسش‌های دکتر و پرستار در طول بازدید جواب می‌دهد و مشتاقانه آن‌ها را دنبال می‌کند.

سارینا هشت‌سال دارد و از شهر کرمان به‌همراه خانواده‌اش مهمان شهرمان هستند. برایش جذابیت بیمارستان زیاد است و این را بین صحبت‌های کودکانه‌اش می‌توان فهمید. سارینا از علاقه‌اش به پزشکی می‌گوید و اینکه دوست دارد در آینده این رشته را برای ادامه تحصیلش انتخاب کند.

با مادر محدثه و صادق که صحبت می‌کنم، او می‌گوید: دو فرزندم به‌شدت از محیط بیمارستان ترس دارند. هر زمان که بیمار می‌شوند، با هزار دردسر آن‌ها را برای ویزیت می‌بریم. مریم وفادار در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: به نظرم توضیح این عروسک‌ها به زبان کودکانه، ترس و اضطراب را از کودکان می‌گیرد.

آموزش باید غیرمستقیم باشد

مدیر، طراح و صداپیشه عروسک‌ها، آغاز اجرای طرح را از دی ماه عنوان می‌کند و می‌گوید: ایده و طرح اولیه این بیمارستان را محمدرضا رنجبر، مدیر فرهنگ‌سرای کودک و آینده، مطرح کرد. با‌توجه‌به تازگی موضوع از آن استقبال کردم و سناریویی برای بیمارستان عروسک‌ها نوشتم. طبق تحقیقات متوجه شدیم که سیزده‌حادثه برای کودکان زیاد رخ می‌دهد.

بر همین اساس بیمارستان به سیزده‌بخش مانند ام‌آر‌آی، دندان‌پزشکی، سوختگی، شکستکی، رادیولوژی و... تقسیم و طراحی شد. محترم رضایی ادامه می‌دهد: آموزش غیرمستقیم در یک فضای شاد به ازبین‌بردن ترس و اضطراب‌های کودکان بسیار کمک می‌کند. فرصت آشنایی با ابزار‌ها و کاردرمانی این زمینه فکری را برای کودک فراهم می‌کند تا با دیدی بهتر به‌سراغ درمان برود. این بیمارستان تا پایان سال هر شب از ساعت ۱۹ تا ۲۳ پذیرای کودکان است.

ارسال نظر