کد خبر: ۵۲۵۵
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

دروازه‌بان تحصیل کرده!

در گذشته مردم فکر می‌کردند دروازه‌بان باید قدبلند باشد و روی بازی با دست‌هایش مهارت زیاد داشته باشد، اما علم جدید به نکات دیگری رسیده است.

از قد یک‌متر و هشتاد‌سانتی‌متری‌اش می‌توان فهمید که ورزشکار است. سن و سالی نداشت که فهمید باید علاقه‌اش را دنبال کند و برود دنبال ورزش. امیررضا آینده‌اش را در ورزش می‌بیند و با اطمینان رشته تربیت‌بدنی را برای دوره دبیرستانش انتخاب کرده است تا از‌طریق علم، بتواند موفقیتی مضاعف کسب کند.

نوجوان هفده‌ساله محله شریعتی که از نه‌سالگی با مدرسه فوتبال آشنا شده، استعدادش را خرج دروازه‌بانی کرده است و می‌خواهد برای خودش جایی در فوتبال ملی داشته باشد.

از تمرین مداوم خسته نمی‌شوم

برای امیررضا خجسته که از سیزده‌سالگی به‌صورت حرفه‌ای ورزش می‌کند، پنج‌ساعت تمرین روزانه خسته‌کننده نیست. دو ساعت تمرین فردی، دو ساعت تمرین تیمی و یک ساعت هوازی، برنامه دروازه‌بان آینده‌دار شهرمان است. حتی جمعه‌ها که روز استراحت ورزشکاران است، تمریناتی مانند پیاده‌روی و شنا را در برنامه‌اش دارد.

امیررضا می‌داند که تسلط بر علم فیزیولوژی در کنار مهارت‌آموزی و تمرین زیاد می‌تواند به او کمک کند تا مسیر درستی را در رسیدن به هدفش دنبال کند. این نوجوان پرانگیزه که دو مقام دوم و سومی استان را همراه تیمش کسب کرده است، می‌گوید: برد خوب است، ولی شکست به ما درس زندگی می‌دهد و می‌توانیم با هر شکست، تجربه‌های زیادی به دست بیاوریم.

تمرکز و واکنش سریع

درباره تکنیک‌های دروازه‌بانی و خصوصیاتی که یک دروازه‌بان خوب باید داشته باشد، گپ‌وگفت می‌کنیم. امیررضا برخلاف تصور من می‌گوید که برای یک دروازه‌بان بازی با پا خیلی مهم است. بعد توضیح می‌دهد: در گذشته مردم فکر می‌کردند دروازه‌بان باید قدبلند باشد و روی بازی با دست‌هایش مهارت زیاد داشته باشد، اما علم جدید به نکات دیگری رسیده است.

دروازه‌بان باید به اصطلاح «بازی با پا»‌ی خوبی داشته باشد و اصلا نیازی نیست قدش خیلی بلند باشد؛ با قد متوسط هم می‌تواند پرش‌های خوب و استپ‌های قوی داشته باشد. واکنش‌های سریع و با تمرکز زیاد لازمه بازی یک دروازه‌بان است. این مهارت‌ها هم فقط با تمرین زیاد به دست می‌آید.


طرفدار تیم شهرم هستم

او نه پرسپولیسی است و نه استقلالی؛ طرفدار تیم‌های شهر خودمان است. دلش می‌خواهد با تمرکز روی درس و تمریناتش، غیر از یک ورزشکار سطح بالا، یک مدیر کارآمد و موفق هم باشد و بتواند به ورزش کشورمان خدمت کند.

امیررضای شوخ‌طبع و پرانگیزه بسیار اخلاق‌مدار است و راستی و درستی برایش مهم است. وقتی صحبت از الگوی ورزشی می‌شود، می‌گوید: دروازه‌بان‌های خوبی در فوتبال داریم که از نظر تکنیکی موفق و مشهور هستند، اما سیدمهدی رحمتی الگوی اخلاق هم هست.

امیررضا باور دارد که در ورزش‌های توپی استعداد خوبی دارد. علاوه‌بر بازی تخصصی در رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال هم بازی می‌کند و همه این مهارت‌ها را مرهون شروع ورزش ژیمناستیک در سن هفت‌سالگی می‌داند.

ارسال نظر